Toteutin viidennen luokan oppilaille havainnollistavan opetustunnin ohjelmoinnista ja tietokoneen tavasta lukea koodia. Käytännössä hankin ison kasan voileipätarvikkeita ja oppilaiden tehtävänä oli ohjeistaa opettaja tekemään voileipä.
Tarvikkeina oli makkaraa, juustoa, levitettä, kurkkua ja paahtoleipää. Lisäksi muita tarvikkeita olivat veitset, suojahansakat, leikkuulaudat ja juustohöylä.
Jaoin oppilaat pieniin ryhmiin ja selostin tehtävän. Oppilaat lähtivät tekemään leipiä ja kuten arvata saattaa, ensimmäisistä leivistä ei tullut läheskään mallikappaleen kaltaisia. Oppilailta unohtui esimerkiksi ohjeistaa ottaamaan leipä pois pussista ennen levitteen levittämistä. Lopulta kaikki ryhmät saivat kirjoitettua ohjeen, jolla jokainen sai itselleen voileivän.
Harjoituksen jälkeen kävimme läpi Arduinon ohjelmointiympäristössä läpi miten voileipähaaste vertautuu oikeaan koodaamiseen ja oppilaat olivat päässeet hyvin kärryille asiasta.
Jotakin oli myös ilmeisesti jäänyt päähänkin oppilaille, sillä nyt isyysvapaan jälkeen kun palattiin koodaamisen pariin scratch-ympäristössä oli koodin rakenne vielä hallussa.