Tutustuimme 3. ja 4. luokkalaisten kanssa ohjelmointiin Scratch-sivustolla.
Ohjelmoinnin alkeiden kertausta
Oppilaat olivat jo aiemmin ohjelmoineet paljon ScratchJr:lla sekä EV3-roboteilla. Edellisestä ohjelmointikerrasta oli kuitenkin jo hieman aikaa, joten muistelimme vielä aluksi perusasioita oman matematiikan kirjan tehtävien avulla luokassa sekä luokkakavereita ohjelmoimalla.
Scratch-kokeilujen kimppuun
Seuraavaksi tutustuimme ensin yhteisesti Scratch-sivustoon. Oman ohjelmointityön helpottamiseksi kävimme ensin läpi muutamia perustoimintoja, kuten taustan ja hahmon valinta sekä hahmon liikuttamiseen tarvittavat komennot. Scratch-sivustolla ohjelmointi onnistuu sekä ilman tunnuksia että opettajan antaman koodin avulla. Tällä kertaa teimme ensimmäiset kokeilut ilman koodia eli emme tallentaneet tuotoksiamme.
Oppilaat kävivät innolla luomaan omia koodejaan. Sivuston ulkoasu on houkutteleva väreineen ja koodin ja sen toiminnan näkee kivasti samaan aikaan ruudulla. Oppilaan on helppo testata koodiaan jatkuvasti. Koska ScratchJr oli oppilaille jo niin tuttu, tällä kertaa tehtävänä oli kokeilla tehdä hahmoille pieniin peleihin sopivia ominaisuuksia. Oppilaat laittoivat hahmot esimerkiksi liukumaan satunnaisiin paikkoihin tai jahtaamaan toisiaan.
Vau! Miten sä ton teit?
Mitä opimme tästä?
ScratchJr:iin verrattuna valikot ovat moninkertaiset ja se aiheutti aluksi hieman hämminkiä vaikka tarpeellisimmat koodipalikat oli käyty ensin yhdessä läpi. Nyt ehdittiin raapaista pintaa tällä muutaman tunnin ohjelmointikokeilulla. Seuraavalla kerralla palastelemme ohjelmoinnin vielä pienempiin osiin ja tallennamme työt välillä odottamaan. Toisaalta, eriyttäminen on ohjelmoinnissa helppoa. Siinä missä osa ohjelmoijista treenasi hahmon liikkeelle laittoa, toiset ehtivät jo liikuttelemaan useampiakin hahmoja ja lisäämään omatoimisesti myös ääntä ja pistelaskurin. Lopuksi ehdittiin vielä vilkaista kaverien kokeiluja ja antaa suullista vertaispalautetta. Tätä ohjelmointikokeilua oli odotettu ja syksyksi tuli jo toive tehdä tätä lisää!