Lyhyt Scratch-harjoitus kasien kanssa

0

Suunnitelma

Suunnitelmana oli koodata Scratchilla 8. luokan kemian kaksoistunnilla jotain kemiaan liittyvää. Opettajan Scratch-taidot ja mielikuvitus kuitenkin loppuivat kesken, ja lopulliseksi suunnitelmaksi muodostui ohje koodata keskustelu kahden liikkuvan hahmon välille.

Toteutus

Olosuhteiden pakosta harjoitukseen jäi aikaa vain kaksoistunti (2x45min) ja sen aikana piti ehtiä myös luoda tunnukset. Jännitin ehdimmekö tehdä yhtään mitään. Mutta oppilaat yllättivät. Tunnin alussa kerroin lyhyesti miksi koodaamme (mainitsin opetussuunnitelman ja tämän kurssin) ja kysyin mitä koodaus on. Oppilailta löytyi heti vastaus. Sitten käskin mennä Scratchin sivuilla ja alle 25 minuutissa tunnin aloittamisesta kaikki olivat valmiit koodaamaan! Ohjeistin lyhyesti mitä tehdään: kahden hahmon keskustelu. Jos mielikuvitus ei olisi toiminut, olin etsinyt valmiiksi sarjakuvastripin, jonka olisi voinut animoida. Kaikki kuitenkin keksi oman aiheen. Näytin nopeasti perusjutut kuten liikkumisen, puhekuplat ja odottamisen. Vain muutama oppilas luokasta ei ollut aiemmin käyttänyt Scratchia, mutta ei ala-asteen jälkeen. Tämän vuoksi ajattelin, että pikainen muistutus perustoiminnoista on tarpeen. Lisäksi näytin tätä harjoitusta varten tekemäni animaatiopätkän ja kurssilla tekemäni pelin. Lopulta oppilaille jäi reilu 50 minuuttia aikaa tehdä oma animaatio.

Oppilaat suoriutuivat tehtävästä pääsääntöisesti hyvin. Muutama innostui äänimahdollisuudesta ja keskittyi ”soittamaan” epämääräisiä ääniä toistuvasti ja kovaäänisesti, mutta saatiin heillekin jonkinlainen animaatio aikaiseksi. Yksi kieltäytyi kokonaan koodaamasta, niinpä hän katseli muiden puuhia ja auttoi ideoinnissa. Yksi oli aloittanut juuri Pythonin opiskelun ja koodasi sillä kivi-paperi-sakset-pelin. Suurin osa sai animaationsa valmiiksi noin 10-15 minuuttia ennen tunnin loppua, mutta koska osalla oli vielä kesken, päätimme katsoa valmiit animaatiot seuraavalla kemian tunnilla. Opin muuten tällä tunnilla myös itse uusia juttuja Scratchista, kuten mahdollisuuden ladata omia taustakuvia ja hahmoja sekä tallentaa omaa puhetta hahmojen vuorosanoiksi. Olen iloinen myös siitä, että osasin auttaa muutamaa oppilasta umpikujassa, vaikka ongelma oli minullekin uusi.

Palaute

Oppilaat tuntuivat tykkäävän koodaamisesta. Muutama pyysi voitaisiinko jatkaa tätä ensi kerrallakin, tosin yksi pyysi jo puolessa välissä tuntia ”eihän koodata enää toiste”. Minun oli tarkoitus pyytää oppilailta palautetta, mutta se unohtui työn touhussa.

Leave A Reply