Tänä syksynä projektityökurssilla saimme ryhmämme kanssa tutustua myötätuntomentorointiin ja mentoroida mielenterveys- ja päihdetyön kurssin käyviä toisen vuoden sairaanhoitajaopiskelijoita. Projektiharjoittelu on monella tapaa avartanut myös omaa käsitystämme myötätunnosta ja sen ulottuvuuksista. Mentorointi on antanut meille oppimiskokemuksia yleisesti projektityöskentelystä, mutta myös esimerkiksi ongelmanratkaisusta.
Mitä on myötätuntomentorointi?
Myötätuntomentorointi on Nyyti ry:n kehittämä konsepti, jossa tutustutaan myötätunnon eri osa-alueisiin vertaisryhmätoiminnan kautta. Mentorointikerroilla tehdään erilaisia tehtäviä ja harjoitteita, jotka pysäyttävät mentoroitavat pohtimaan jokaisen tunnin aihetta. Tehtäviä myös puretaan yhdessä, joka lisää vertaisuuden tunnetta. Myötätuntomentoroinnin tarkoituksena on luoda korkeakouluihin yhteisöllisyyttä ja myötätuntoisempaa ilmapiiriä, mutta samalla kehittää meidän mentoroijien vuorovaikutus- ja projektitaitoja. (Nyyti ry, n.d.)
Projektimme tilaajana toimi Hamk:in koulutuksen kehittämispalvelut. Ennen myötätuntomentorointia saimme lyhyen perehdytyksen tehtävään, jossa perehdyttäjänä toimivat Riikka Tuominen, Emma Kokkonen ja Nyyti ry:n Leena Tuuttila. Mukana oli myös Hamk:in kuraattori Leena-Maija Storbjörk. Perehdytykseen kuului kaksi kahden ja puolen tunnin mittaista perehdytystä, väli- ja lopputapaamiset. Perehdytyksessä teimme itse myötätuntoon liittyviä harjoitteita ja keskustelimme aiheesta. Meille myös jaettiin ohjeet miten mentorointi etenisi, mutta myös muita toimintaohjeita. Jos esimerkiksi mentoroinnissa ilmenee asioita, jotka kuulostavat hälyttävältä, annettiin sen selvittämiseen ohjeet.
Projektimme rakentui kuudesta mentorointikerrasta, joilla jokaisella oli hiukan erilaiset aiheet. Mentorointitapaamiset rakentuivat Nyyti ry:n sivuilta löytyneeseen myötätuntomentorointioppaaseen, josta valitsimme harjoitteita sekä saimme muutenkin sen avulla rakennettua helpommin tapaamisten runkoa. Opas helpotti aikatauluttamista ja suunnittelua huomattavasti. Tosin tunteihin mahtui myös meidän omia kysymyksiämme ja keskusteluja, jotka täydensivät valmiiksi rakennettuja harjoitteita.
Yleisesti rakensimme ohjelman rungon ennen mentoroinnin aloittamista noin puoli tuntia ennen kyseistä mentorointitapaamista. Tämän jälkeen menimme pitämään tapaamiset, joiden aikana keskusteltiin ja tehtiin tehtäviä. Tarpeen vaatiessa vaihdoimme lennosta hiukan suunnitelman kulkua, jos vaikutti siltä ettei jokin tehtävä toteudu. Saattoi myös olla, että jokin tehtävä herätti enemmän keskustelua kuin toinen, jolloin oli hyvä paneutua siihen syvemmin. Pidimme myös projektiryhmän sisällä omia palavereja, joissa purimme mentorointikerrat ja keskustelimme muista oleellisista asioista.
Miten mentorointi onnistui?
Mentorointi alkoi hieman hatarasti, mutta alun jälkeen saimme sen toimimaan. Mentoroinnin sujuvuuteen vaikutti useampi eri asia, esimerkiksi viestintä meidän, opettajien ja mentoroitavien välillä oli puutteellista. Mentoroitavalla ryhmällä ei aluksi ollut tietoa, että mistä oli kysymys tai mentoroinnin aikataulusta. Meille ja mentoroitaville oli annettu hiukan eriäviä aikatauluja. Tämä vaikutti myös siihen, että toisella kerralla kukaan ei tullut mentorointiin paikalle, joka aiheutti meille hetkellisen pettymyksen.
Näiden vastoinkäymisten jälkeen päätimme itse olla oma-aloitteisia tekemällä yhteisen WhatsApp-ryhmän mentoroitavien ja meidän välillä. Täällä selville tuli, ettei heille ollut informoitu ajoista tarpeeksi selvästi, joten otimme tehtäväksemme kertoa ryhmässä yleisesti mentoroinnista ja sen ideasta. Kerroimme myös tulevista ajoista, joille olisi toivottavaa osallistua. Esitimme myös idean, että pitäisimme osan tapaamisista etänä, jolloin osalla olisi helpompi osallistua. Tämän myötä kaksi tapaamista sovittiin olevan etänä.
Laitoimme tämän lisäksi opettajille sekä projektin tilaajalle viestiä ongelmasta. Mentorointiryhmän opettaja ehdotti ideaa, jossa heille tarjottaisiin lisäpisteitä mentorointiin osallistumisesta. Tämä varmasti myös auttoi lisäämään osallistujien määrää mentorointiin. Tilaajan kanssa asiaa purettiin yhteisessä zoom-tapaamisessa.
Kun vastoinkäymiset oli saatu selätettyä, muuttui mentorointi paljon positiivisempaan suuntaan. Myös etätapaamiset onnistuivat hyvin. Saimme aikaan hyvää keskustelua meidän ja muun ryhmän välille. Keskusteluista tuli ilmi hyvää pohdintaa, jolloin myös meille mentoroijille aiheet olivat mielenkiintoisia ja opettavaisia. Me olimme vertaisia mentoroitavien kanssa ja koemme, että sen esille tuominen onnistui hyvin. Vertaisuuden pyrimme esittämään vapaalla keskustelulla ja esimerkiksi istumalla samalla tasolla pöydän ääressä muiden kanssa. Aihe oli mielenkiintoinen ja siitä oli mukava jutella.
Miten koimme mentoroinnin?
Kuten mainittu, myötuntomentorointi piti sisällään onnistumisia ja epäonnistumisia. Kuitenkin jokainen meistä on samaa mieltä siitä, että tämä on ollut oppimiskokemus siinä, että miten ongelmia tulee vastaan hyvin yllättävästikin. Jos jotain voi ottaa mukaan mentorointikokemusta, on se se, että viestinnän tärkeyttä ei voi kiistää. Viestintä ryhmän ulkopuolisesti, mutta myös ryhmän sisäisesti on erittäin tärkeää.
Silloin, kun saimme porukkaa paikalle, syntyi myös keskustelua ihan hyvin. Osa osallistui enemmän kuin toinen, mutta se olikin yksi asia jota painotimme. Mentorinnissa halusimme, että kaikille on rento olo ja matala kynnys osallistua, mutta myös olla osallistumatta. Saimme keskusteltua omista kokemuksista eri aiheisiin liittyen ja myös tehtyä hyviä harjoitteita.
Viestinnän lisäksi pohdinta myötätunnosta oli meillekin mielenkiintoista. Vaikka käsitteenä myötätunto kuulostaa tutulta ja ehkä jopa itsestään selvältä, sitä käydään liian vähän läpi. Saimme eväitä myötätuntoisen ilmapiirin ylläpitämiseen ja luomiseen. Olisi tärkeää, että jokainen oikeasti ymmärtäisi kuinka tärkeää myötätunto on niin suorituskeskeisessä yhteiskunnassa. Myötätunto muita kohtaan auttaa ymmärtämään ja olemaan tukena. Itseä kohtaan koettu myötätunto auttaa hyväksymään itsensä sellaisena kuin on. Kuitenkin myötätuntoa ja ymmärrystä voi kokea mitä vain kohtaan, esimerkiksi ympäristöä kohtaan. Toivomme, että ehkä herätimme keskustelua aiheesta enemmän ja autoimme luomaan ilmapiiriä, jossa se olisi läsnä.
Mentoriryhmän antama palaute mentoroinnista
Teimme oman Forms-palautekyselyn mentoroitavalle ryhmälle täytettäväksi. Forms-kyselyssä tuli esiin paljon positiivista palautetta, kuten myös hyviä ajatuksia. Moni kertoi, että alkoi ajatella enemmän asiaa ja että piti mentorointitapaamisten sisällöstä. Viimeisellä mentoritapaamisella he kertoivat, että jopa kaveriporukassa keskusteluissa se on saattanut tulla enemmän esiin. Me mentoroijat saimme myös hyvää palautetta ryhmän vetämisestä. Yleinen palaute oli siis hyvää etenkin, kun puhuttiin tuntien sisällöstä ja aiheesta.
Palautetta tuli toki myös kommunikoinnin vähäisyydestä. Ryhmän mielestä viestintä aikataulusta oli liian vähäistä, ja että WhatsApp-ryhmästä suurimman osan ajoista vasta sai tietoon. Ryhmä myös toi esiin sen, etteivät he olleet edes tietoisia myötätuntomentoroinnista yleisesti. He eivät tienneet, että mihin olivat tulossa ennen ensimmäistä tapaamista. Parempi viestintä olisi saattanut houkutella enemmän osallistujia. Tästä kärsi eniten etäopiskelijat, jotka ensimmäistä kertaa ennen kolmatta tapaamista kuulivat asiasta WhatsApp-ryhmän kautta.
Osa ryhmästä mainitsi myös, että aika oli heille huono tapaamisille. Vaikka sisällöstä he pitivätkin, oli heille hieman raskasta pitkien päivien jälkeen osallistua vielä mentorointiin. Tämä vaikutti enemmänkin aktiivisuuteen tapaamisten aikana.
Koemme, että positiivisen palautteen huomioon ottaen myötätuntomentoroinnista voi olla hyötyä jatkossa, kuitenkin huomioon ottaen palautteen. Kokemus yleisesti opetti meille paljon, mutta myös avarsi meitä ja mentoroitavia, jolloin jokainen varmasti sai myötätuntomentoroinnista hyviä asioita irti!
Kirjoittajat
Kanerva Mänty ja Susanna Haapala
Ohjaava opettaja
Eeva-Liisa Pastinen
Lähteet
Nyyti Ry, (n.d.), Myötätuntomentorointi. Haettu osoitteesta 3.10.2024
https://www.nyyti.fi/hyvinvointitoimijoille/vertaismentorointi/myotatuntomentorointi/