Projektin tavoitteena oli esitellä sairaanhoitajaopintoja opiskelijoiden näkökulmasta ja tuoda esiin opiskelijaelämään liittyviä kokemuksia. Tavoitteenamme oli tarjota ajankohtaista ja informatiivista sisältöä sairaanhoitajakoulutuksesta erityisesti sosiaali- ja terveysalan opiskelijoille sekä niille, jotka harkitsevat alan opintoja. Tuotimme projektin aikana videoita ja kuvapostauksia, joita tilaajamme jakoi Facebookissa, Instagramissa, TikTokissa sekä HAMKin verkkosivuilla.
Projektisuunnitelma
Keväällä 2025 toteutimme viiden sairaanhoitajaopiskelijan voimin projektin, jonka keskeisenä tavoitteena oli lisätä tietoisuutta sairaanhoitajaopinnoista tuomalla esiin koulutuksen sisältöjä ja pyrittiin tuomaan realistinen kuvaus opiskelijaelämästä. Tavoitteena oli myös lisätä näkyvyyttä sairaanhoitajakoulutukselle. Projektimme ajoittui neljännelle periodille, ajalle 17.3.–9.5.2025.
Projektin aikana toteutimme sisältöä, jossa avasimme opintojen arkea, jaoimme vertaistuellisia vinkkejä opiskeluhyvinvointiin sekä esittelimme kampuksen tiloja. Tuotimme monipuolista materiaalia, kuten videoita ja kuvapostauksia, joita kuvasimme erilaisissa ympäristöissä: kampuksella (esimerkiksi taitopajoissa ja kampuksen tiloissa), Hämeenlinnan keskustassa ”Loppurysäyksessä”, opiskelijan kotona ”My Day” -tyyppisen sisällön muodossa sekä Forssan kampuksella gerontologisen taitopajapäivän aikana.
Projektin viestinnän hoidimme käytännönläheisesti Teamsin, sähköpostin ja WhatsAppin kautta. Aikataulumme oli joustava, ja materiaalia tuotimme tilaajan toiveiden mukaisesti koko projektin ajan. Kaikki sisällöt olivat valmiita ennen projektin päätösseminaaria, joka järjestettiin 7.5.2025. Tämä aikataulu oli sovittu myös tilaajan kanssa.
Projektimme toteutettiin nollabudjetilla – pärjäsimme hyvin ilman ulkopuolista rahoitusta tai sponsoreita. Olimme ennakoineet mahdollisia muutoksia laatimalla useita vaihtoehtoisia postausideoita ja artikkelisuuntia, jotta sisällön tuottaminen sujui joustavasti tilanteiden mukaan.
Projektimme huipentui päätösseminaariin, jossa esittelimme koko prosessin ja sen tuotokset PowerPoint-esityksen muodossa. Esityksessä kävimme läpi muun muassa somesisällöt, blogi- ja artikkelikokonaisuudet sekä projektin vastineena tuotetun materiaalin tilaajalle. Valmiit sisällöt toimitetaan tilaajalle ajoissa, ja hän julkaisee oman aikataulunsa ja suunnitelmansa mukaan kevään ja syksyn 2025 välillä.
Teorian esittely
Päätimme kuvata materiaalia sisätauti-kirurgia taitopajasta, jossa opetellaan aseptiikkaa, koska aseptiikka on tärkeä ja iso osa sairaanhoitajan työtä ja lähteinä käytimme Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen käsihygieniaohjeita ammattilaisille. (THL, 2023) Projektissamme otimme erityisesti huomioon opiskelijoiden hyvinvoinnin, joka on tärkeä osa sekä opiskelijan kokonaisvaltaista hyvinvointia että tulevien hoitajien työtä. Hyvinvointiin liittyen loimme Canva-postauksen sekä somepostauksen, joiden avulla halusimme tuoda esiin hyvinvoinnin merkityksen. (Mieli, 2024)
Ikääntyneen hyvinvointi kotona on yhä enemmän tulevaisuudessa riippuvaista hyvinvointiteknologiasta, joka auttaa kotona pärjäämiseen. Loimme erilaista kuva- ja videomateriaalia ikääntyneiden taitopajasta, jossa tutustuimme mitä kaikkea erilaisia teknologisia laitteita on tarjolla nykyään ikääntyneen kotona asumisen tueksi. Näistä materiaaleista teimme Instagram-postauksen, jossa katsoja pääsee myös tutustumaan teknologiaan. Kalsken ja Walleniuksen (2015, s.24) mukaan teknologia, joka auttaa arjessa selviytymisessä, koettiin lisäävän turvallisuudentunnetta ja edistävän ikääntyneen kotona asumista.
Projektin kulku, lopputulos ja pohdinta
Projektin suunnittelussa ja toteutuksessa onnistuimme erinomaisesti, ja projektiryhmän yhteistyö toimi tehokkaasti alusta loppuun. Kaikki tiimin jäsenet osallistuivat aktiivisesti eri vaiheisiin — suunnitteluun, järjestämiseen ja toteutukseen — ja sovituista aikatauluista pidettiin kiinni. Projektin sisällölliset tavoitteet saavutettiin onnistuneesti, ja lopputulos vastasi alkuperäistä suunnitelmaa. Kustannuksia ei syntynyt, ja tarvittavat välineet saatiin käyttöön lainavälineinä. Työnjako oli selkeä ja perustui kunkin jäsenen vahvuuksiin, mikä vahvisti sekä ryhmätyöskentelyä että itsenäistä työpanosta. Projektin tavoitteena ollut sairaanhoitajakoulutuksen esittely opiskelijan näkökulmasta saavutettiin onnistuneesti informatiivisella ja rennolla otteella.

Kirjoittajat
Ida Heikkinen, sairaanhoitajaopiskelija, projektin projektipäällikkö ja Henna Tyni, projektin ohjaava opettaja
Lähteet
Mieli. (2024). Tukea opiskelijoiden mielen hyvinvointiin. Mieli ry.
https://mieli.fi/artikkelit/tukea-opiskelijoiden-mielen-hyvinvointiin/
Terveyden ja hyvinvoinnin laitos, THL. (2023). Käsihygieniaohjeet ammattilaisille. Käsihygieniaohjeet ammattilaisille – THL
Kalske, M. & Wallenius, A. (2015) Hyvinvointiteknologia ikääntyneen kotona asumisen tukena – analyysi KÄKÄTE – hankkeen julkaisuista. [opinnäytetyö, Laurea-Ammattikorkeakoulu] https://www.theseus.fi/bitstream/handle/10024/96770/Kalske_Maarit.pdf