Miten markkinointi on muuttunut ajan saatossa ja millaista se on nykypäivänä?
Kysyimme Mainostoimisto Synergian toimitusjohtajalta Ville Koivistolta, millaista markkinointi on nykyaikana. Hän on itse ollut alalla 20 vuotta.
Hänen mukaansa kaikki on muuttunut paljon nopeammaksi, kenelläkään ei ole nykypäivänä enää aikaa odotella. Toimeksiantoihin pitää vastata nopeasti.
Ville muistaa uransa alusta, kuinka mainostoimistoon saatettiin jonottaa jopa kaksi tai kolme kuukautta. Silloin ihmiset olivat kärsivällisempiä, ja jaksoivat odottaa. Nykyään puhutaan maksimissaan päivistä, kun työ täytyy saada eteenpäin, jonka lisäksi se on nopeatempoisempaa.
Myös ihmiset ja asiakkaat ovat muuttuneet. Kontaktiaika asiakkaan tavoittamisessa on hyvin rajallinen, Villen mukaan ihminen jaksaa keskittyä keskimäärin noin puolitoista minuuttia yhteen asiaan. Jos viesti ei mene siinä ajassa perille, niin se on menetetty asiakas. Tämä on seurausta ostokäyttäytymisen muutoksesta.
Ihmiset ovat siirtäneet ostamistaan verkkoon, joten verkkomyynti ja verkkokauppa ovat lisääntymään päin. Ville on myös huomannut, että elämysmatkat tilataan usein netistä, jonka takia perinteisten matkatoimistoiden toimenkuvat ovat muuttuneet. “Netti on siis mullistanut aika monta asiaa” Ville naurahtaa.
Ville uskoo, että lähitulevaisuudessa kivijalkakauppojen määrä vähenee entisestään, ja toiminta siirtyy suuriin kauppakeskuksiin. Myös AC Nielsenin ennuste vuodelta 2019 tukee ajatusta: “Vain 11 vuotta aikaa ja sitten yli viidennes kivijalkakaupoista on hävinnyt”. “Tavarataloista tulee elämysten ja asiantuntemuksen paikkoja”, Ikean maajohtaja Timo Hulmi sanoi myös samana vuonna Talouselämän artikkelissa. Ikean tuottaman kyselyn mukaan suomalaiset arvostavat kaupan alan yrityksissä hyvää sijaintia, asiakaspalvelua, monipuolisuutta ja joustavia aukioloaikoja.
Pientä merkkiä on kuitenkin havaittavissa pienkauppojen paluusta, sillä moni ihminen arvostaa myös henkilökohtaista palvelua. Ville antaa esimerkiksi vaatteet, joita on helppo sovittaa paikan päällä. Tuotteiden edestakaisin lähettely verkkokauppojen välillä saattaa ottaa voimille jossain vaiheessa.
Maailma muuttuu nykyään niin nopeasti, että on hyvä pitää silmät auki ja pysyä ajan hermolla. “Trendit vaihtuvat aika nopeasti, että saa nähdä”, Ville tokaisee vielä. Mitäköhän muuta maailmassa voisi tapahtua, joka voisi vaikuttaa asioihin? Tätä voimme kaikki jäädä pohtimaan.
Lähteet:
Koivisto Ville. (2020). Haastattelu, 3.2.2020, Mainostoimisto Synergia.
https://www.talouselama.fi/uutiset/tappaako-verkkokauppa-kivijalan-ikean-johtaja-tavarataloista-tulee-elamysten-ja-asiantuntemuksen-paikkoja/1cfe367e-9269-4251-ac58-3ae0ee509555 | Haettu 15.3.2020
https://www.talouselama.fi/uutiset/tama-on-aika-musertava-ennuste-erityisesti-pienten-kaupunkien-elinvoimalle-vain-11-vuotta-aikaa-ja-sitten-yli-viidennes-kivijalkakaupoista-on-havinnyt/9dee8d99-b123-4109-90bb-97d617364451 | Haettu 15.3.2020
1 kuva: https://www.mainossynergia.com/palvelut-ja-tuotteet/forssan-seudun-mainostaulut/