Mikä Key Account Manager?

0

ZetaDisplaylla työskentelee koko Euroopan alueella yhteensä 140 ihmistä. Yksi niistä on avainasiakkuuspäällikkö Pia Rekomaa, jota haastattelimme.  Rekomaa on 50-vuotias ja kotoisin Kirkkonummelta. Hänen harrastuksiaan ovat muun muassa Golf, kuntosali sekä jooga.  

Rekomaa on koulutukseltaan tradenomi. Hän tykkää oppia uutta, joka näkyykin intona kouluttautua. Hän on opiskellut tradenomin tutkinnon lisäksi hyvinvointialaa, palvelumuotoilua sekä johtamista. Lukion jälkeen hän on työskennellyt koko ajan ja opiskellut siinä sivussa. Hän työskenteli 10 vuotta lentokentällä, ensin asiakaspalvelijana ja myöhemmin yleni terminaalipalveluiden päälliköksi. Lentokentän lisäksi työkokemusta on myös ehtinyt kertyä erilaisissa tehtävissä muun muassa Nokialla, Enirolla sekä Maikkarilla. 

Rekomaa on ammatiltaan Key Account Manager eli avainasiakkuuspäällikkö. Kyseessä on myynnin ala, jossa johdetaan asiakkuutta isolla kuvalla myös eteenpäin. Tavoitteena on kehittää asiakkaiden palveluita sekä kartoittaa heidän tarpeitaan. Lisäksi tärkeä asia on muokata omaa tekemistä asiakkaiden kanssa, jotta se tukisi parhaiten asiakkaiden liiketoiminnan tavoitteita. Samalla pyritään myymään uusia innovatiivisia ratkaisuja asiakkaille. 

Avainasiakkuuspäällikön työn keskiössä on asiakkaat, vaikka itse työskentely onkin Rekomaan tapauksessa hyvin pitkälti etätyöskentelyä. Työtä voi myös tehdä työpaikalla, ja lisäksi silloin tällöin tarvitsee matkustella Suomen sisällä. Tyypillistä työpäivää ei välttämättä ole, sillä työtehtävät vaihtelevat paljon asiakkaiden tapaamisista laskutusten tekemiseen ja tarjouksien läpikäymiseen. Työpäivän aikana tehdään yhteistyötä eri tiimien kanssa, mutta varsinaisesti omaa tiimiä Rekomaalla ei työssään ole. 

Key Account Managerin työ on vaativaa ja vaatii monenlaista osaamista. Pia Rekomaa kertoo, että “työ vaatii kokonaisuuden hallintaa, organisointikykyä ja myynnillistä otetta”. Työpäivän aikana tarvitaan projektijohdollisen ajattelun taitoja sekä kykyä pitää monia lankoja käsissään yhtä aikaa.  

Avainasiakkuuspäällikön työ on vaativaa, mutta antoisaa. Pahimmillaan työ on stressaavaa ja henkisesti kuormittavaa, sillä paineet ja odotukset ovat kovat eikä luppoaikaa jää. Toisaalta asiakkaat ovat Rekomaan mukaan työn suola. Asiakkaat ovat kivoja ihmisiä ja joistain on jopa tullut sydänystäviä. Lisäksi positiivisia asioita ovat työn itsenäisyys ja mahdollisuus käyttää luovuutta. 

Lähteet & kuvat: 

Pia Rekomaan haastattelu 

Alempi kuva: https://www.hameensanomat.fi/ 

Leave A Reply