Helsinki International Horse Show on esteratsastuksen maailmancupin osakilpailu, jossa maailman parhaat ratsastajat kohtaavat Helsingissä. Kilpailu ei kuitenkaan ole pelkästään maailman kärjelle suunnattu, vaan kilpailuviikon aikana kohtaavat ulkomailta tulleet ratsastajat kansalliset kärkinimemme sekä koulu- että esteratsastuksessa, sekä harrastajat pääsevät haistelemaan ison areenan tunnelmaa Amateur Tour-kilpailun merkeissä.
Miten kilpailijat löytävät tapahtumaan ja miten tapahtuma saa vuodesta toiseen mainontansa kautta myytyä muihin kilpailutapahtumiin verraten kalliit osallistumisoikeudet eri sarjoihin kilpailijoilleen? Haastattelimme kolmea eri tasoista ja eri lajissa kilpailevaa ratsastajaa, siitä miten heidän tiensä kilpailuun löytyi. Saamamme vastaukset olivat yllättäviä, mutta järkeenkäypiä.
Nopealla katsannalla ennen haastatteluja löysimme kilpailijamainontaa melko niukasti. Mainonta oli keskittynyt pääasiassa sosiaaliseen mediaan. Mainonta ei ponnahtanut suoranaisesti esiin somea selaillessa, vaan mainoksia löytääkseen piti löytää oikeat avainsanat tai oikea käyttäjätili, joka mainoksia on jakanut. Mainokset koskivat pääosin esteratsastusluokkia, kouluratsastusluokkien mainoksia emme juurikaan löytäneet. Mainoksia löysimme esimerkiksi OP-Pohjolan, Suomen Ratsastajainliiton sekä “Road to Helsinki” julkaisujen alta. Mainonta on selvästi kohdennettu tarkalle kohderyhmälle, eikä suurelle yleisölle. Tämä on merkki kohderyhmälähtöisen myyntiprosessin onnistumisesta, kun eri kohderyhmille kohdennettu mainonta ei sekoitu kohderyhmien kesken.
Kuva: Saaga Auvinen kotialbumi
Kysyimme näiltä kolmelta haastateltavalta seuraavat kysymykset:
1. Miten markkinointi kohtaa kilpailijan?
2. Miten se eroaa muiden kilpailuiden markkinoinnista?
3. Onko markkinoinnissa erityispiirteitä jotka kokee omaan kohderyhmään tärkeäksi?
4. Onko kilpailu ollut mielekäs?
Amateur-Tour jäähallifinaalin osallistuja (ratsastuskoulussa ratsastava 28-vuotias harrastaja) vuonna 2022
1. Huomasin ensimmäiset mainokset sarjakilpailusta somesta, mutta ilman omaa hevosta en niihin juurikaan kiinnittänyt huomiota sen kummemmin. Vasta ratsastuskoulun julkaistua oman mainoksensa mahdollisuudesta osallistua opetushevosella aloin miettiä osallistumismahdollisuuttani.
2. HIHS on muihin kilpailuihin (joihin olen itse osallistunut) verrattuna iso kilpailu, johon hakeutuminen on ennemmin prosessi, kuin pelkkä ilmoittautuminen. Muihin kilpailuihin ilmoittaudutaan suoraan kipassa, mutta HIHSiä varten piti pitää enemmän huolta kvaaleista ynnä muista osallistumiseen oikeuttavista ja sen vaatimista seikoista. Tämä on ehkä erilaista muutenkin meille, jotka emme omalla hevosella osallistu, vaan hevosen omistaa ja siitä pitää huolta joku toinen, meidän tapauksessa ratsastuskoulu.
3. Omalla kohdallani ensisijaista oli se, että ratsastuskoulu innostui antamaan hevosensa käyttöön ratsastuskouluratsastajille Amateur Tourille. Tämän jälkeen meihin ratsastuskoululaisiin kohdistuva markkinointi oli ennemmin ratsastuskoulun kuin HIHSin tekemää markkinoitia.
4. Ehdottomasti. Hienoin (ja osallistumismaksultaan kallein) kokemani kilpailu.
Sirpa Degerth-Káldi vuonna 2022 Helsinki Horse Show Grand Prix –luokka hevosella San Diego
1.Kovin paljoa mainontaa kilpailusta ei ollut koska kilpailu oli järjestetty kutsukilpailuna.
4. Helsinki Horse Show on tasokas kansainvälinen kilpailu jossa järjestelyt olivat hienosti toteutettu. Kilpailijoiden tiedotus oli hyvin kattavaa sekä hyvin järjestetty. Kysymyksiin ennen kilpailuita vastattiin kattavasti ja nopeasti.
Amateur-Tourin semifinaaleihin vuonna 2023 osallistuja (vuokraamallaan ponilla ratsastava 19v) , ei vielä tietoa pääseekö jäähallifinaaliin
1. Itse kiinnostuin HIHSistä, kun näin aiempien vuosien kilpailijoiden some-kuvia ja videoita. Olen myös ollut katsomassa aiempina vuosina. En oikeastaan ole nähnyt mitään mainoksia Amateur Tourista. Itse löysin ohjeet miten osallistua kun etsin HIHSin sivuilta.
2. HIHSiin on yleensä enemmän halukkaita kuin on mahdollista ottaa. Muissa kilpailuissa usein kaikki tai melkein kaikki pääsee mukaan. Siksi ehkä HIHSin ei edes tarvitse samallla tavalla houkutella kilpailijoita.
3. Minulle tärkeintä siinä että päätin hakea mukaan oli se somessa ja katsojana näkeväni fiilis miten iloisia ja innokkaita sekä ratsastajat, että hevoset ovat kilpaillessaan sellaisella areenalla, jollaiselle ei ainakaan Suomessa oikein muuten pääse.
4. En osaa vielä sanoa, sillä en ole vielä kilpailijana osallistunut.
Yhteenvetona haastatteluista voimme todeta ettei Helsinki International Horse Shown juurikaan tarvitse nykyisessä asemassaan mainostaa, jotta kilpailijakohderyhmä löytää paikalle. Kilpailijat hakevat joko itse kohdennetusti tietoa kilpailutapahtumasta tai heidät kutsutaan kilpailemaan. Amateur Tour-sarjassa kysyntä kilpailemaan on niin kova, että osallistumisoikeudenkin ostaneita kilpailijoita joudutaan ennen jäähallin finaalia karsimaan erillisellä semifinaalitapahtumalla Ypäjällä. Toisin sanottuna parhaat pääsevät kilpailemaan, vaikka kaikki ovat sarjan osallistumismaksun maksaneet. Moni on kuitenkin valmis maksamaan muihin kilpailuihin verrattuna isomman summan siitä mahdollisuudesta, että pääsevät kilpailemaan isoon, hyvin järjestettyyn tapahtumaan jossa matalammankin tason kilpailijat kilpailevat samoissa olosuhteissa huippujen kanssa.
Mainonta on siis hyvin kohderyhmälähtöistä, jolloin mainosten määrä voidaan pitää maltillisempana. Mainonta on kuitenkin hyvin onnistunutta, koska se vastaa kysyntää sekä kilpailijatarvetta. Tämänhetkisessä tilanteessa Helsinki International Horse Shown myynti on hyvin suunniteltua, toimivaa eikä siksi tarvitse kehittämistä nykyisen kaltaisessa kysyntätilanteessa.
Blogitekstin kirjoittajat: Tiimi A2; Mira Eklund sekä Saaga Auvinen