Yritykset joutuvat jatkuvasti pohtimaan uusia ratkaisuja markkinoimiseen. Miten markkinoida tuotteitaan tai palveluitaan uudella, muista erottuvalla tavalla. Erottautuminen muista samankaltaisista yrityksistä voi joskus olla haastavaa, mutta tärkeää. Aste Finland Oy:n markkinointi on kehittynyt ja löytänyt oman suuntansa vuosien varrella.
Asteen markkinointi on B2B-markkinointia ja he hoitavat kaiken itse, eivätkä ole ulkoistaneet mitään. Kanavista heillä on käytössään oikeastaan vain yrityksen verkkosivut. Ne ovat kuitenkin kattavat, sekä kansainvälisyytensä johdosta valmiiksi englannin kieliset. Vaikka markkinointiin ei erityisemmin panostettu aiemmin, heillä oli alusta asti selkeää, että markkinoinnin pitää olla mahdollisimman asiakasläheistä, niin kuin heidän koko toimintansa. Näinpä syntyi idea, jota he nykypäivänäkin käyttävät, niin sanottu liikkuva messu. He pakkaavat tuotteet isoon kuorma-autoon ja lähtevät ajamaan pitkin Eurooppaa. Näin he käyvät Saksassa, Tanskassa, Ranskassa ja Espanjassa. Kuorma-auto ajetaan asiakkaiden toimistojen eteen ja näin he saavat rauhassa käydä työpäivänsä aikana katsomassa tuotteita.
Tällä tavalla markkinointi on aivan loistava tapa tuoda tuotteet esille, sillä asiakkaat ovat usein kiireisiä ja harva kerkeää esimerkiksi minnekään messuille missä tuotteet olisivat näkösällä. Menemällä asiakkaan luokse tavoitetaan huomattavasti useampi ihminen, kuin messuja järjestämällä. Tällä Aste Finland myös erottuu kilpailijoistaan. Vaikka asiakkailla ei juuri olisi tarvetta tehdä kauppoja, heille jää varmasti muistijälki, ja usein palaavatkin asiaan, kun yritykselle tulee tarve uudelle tuotteelle, joten kaikki tämä on vaivan arvoista.
Asteen markkinointi tulee muuttumaan tulevaisuudessa luultavasti helpommaksi. Verkkoasiointia tullaan parantamaan. Tuotteisiin tulisi koodit, jotka skannataan nettisivuille tai sovellukseen. Siellä tuotteet näkyisivät 3D:nä ja niitä pystyisi zoomailemaan todella tarkasti. Näin pystytään oikeasti tuomaan tuote lähelle asiakasrajapintaa. Tällöin tuotteet olisivat asiakkaan ”kosketeltavissa” missä vain milloin vain. Silloin ei olisi tarvetta raahata isoja laitteita ainakaan niin useasti ympäri Eurooppaa, joka säästäisi aikaa sekä resursseja.
Lähteet:
Toimitusjohtaja Jussi Salonen ja tuotekehityspäällikkö Janne Leppämäki