Veljekset Wahlsténilla ei ole verkkokauppaa, joten jakelu tapahtuu jälleenmyyjien kautta. Verkkokaupan puuttumisen takia markkinoinnissa on tärkeää keskittyä enemmän brändin markkinointiin kuin yksittäisten tuotteiden korostamiseen lukuunottamatta parhainten myydyimpiä tuotteita, joista puhuimme aiemmassa julkaisussa.
Markkinointi tapahtuu jälleenmyyjien avustuksella sekä tehden yhteistyötä heidän kanssaan. Näin ollen markkinointi räätälöidään tapauskohtaisesti jälleenmyyjien tarpeiden mukaan. Wahlsténin tavoitteena on tehdä toimivaa markkinointia kuluttajille ja tuottaa tukea jälleenmyyjille. Kaikkein oleellisinta markkinoinnissa on brändin tunnettavuus, oikean kohderyhmän tavoittaminen sekä yrityksen tunnettavuuden kasvattaminen.
Markkinointikanavat
Wahlstén markkinoi sosiaalisessa mediassa, alan lehdissä, sähköisellä viestinnällä kauppiaille, printtimainonnalla, messuilla, alan muissa tapahtumissa ja mainosnäkyvyyksillä muun muassa raviratojen laidoilla. Markkinointia on havaittavissa Instagramissa ja Facebookissa laadukkaiden mainoskuvien avulla. Kuvat ovat yhteneviä ja niistä löytyy oleellinen tieto selkeästi. Wahlstén selkeästi panostaa laadukkaaseen sosiaalisen median markkinointiin. Markkina-alue Veljekset Wahlsténilla on laaja ja markkinointia tapahtuu useassa Euroopan maassa sekä Yhdysvalloissa ja Uudessa-Seelannissa.
Wahlstén markkinoi myös yhteistyökumppaneiden avulla, joita on yhteensä kuusi: Siiri Kyrö, Mikael Wahlman, Tommi Kylliäinen, Timo Nurmos, Tapio Perttunen ja Alexandre Abrivard.
Jälleenmyyjille on säännöllisesti erilaisia kampanjoita, mutta kuluttajille kampanjoita ei ole mahdollista tehdä verkkokaupan puuttuessa.
Viime vuosien aikana printtimainonta on vähentynyt huomattavasti, kun taas some- tapahtuma- ja vaikuttajamarkkinointi on lisääntynyt. Wahlsténin markkinoinnin uskotaan muuttuvan tulevaisuudessa vielä enemmän yrityksen ja brändin markkinointiin kuin yksittäisten tuotteiden.
Jenni Lampinen ja Rosa Korte
Lähteet:
Toimitusjohtaja Riina Haikonen