HAMK Smartin Hämeenlinnan kaupunki- ja yhteiskäyttöpyörä -hankkeessa aloittaneen Elina Lämsän ensikosketus Hämeenlinnan kaupunkipyöriin toteutui tammikuisena aamuna heti työsuhteen alkajaisiksi.
— Hyppäsin innolla sähköpyörän kyytiin ja lähdin tutustumaan yhteiskäyttöpyörien talviolosuhteisiin suoraan käyttäjän näkökulmasta, Elina kertoo.
Hämeenlinna pyöräilykaupunkina oli hänelle vielä toistaiseksi osin tuntematonta, mutta kevään aikana tilanne tulee varmasti muuttumaan.
— Tarkoitukseni on uppoutua pyöräilyn maailmaan täysin sekä antaa hankkeelle ajatuksia liikennesuunnittelun näkökulmasta. Olen aiemmassa työssäni saanut tutustua Helsingin pyöräliikennesuunnitteluohjeisiin sekä ollut toteuttamassa Suomen ensimmäistä kylätiehanketta, jossa tarkasteltiin hollantilaisen kylätiemallin soveltuvuutta suomalaiseen maantieympäristöön. Toivottavasti kotiläksyni on tehty riittävän hyvin, Tulevaisuuden liikennejärjestelemät YAMK-koulutusohjelmassa opiskeleva Lämsä summaa.
Lämsän tehtävänä on kartoittaa kaupunki- ja yhteispyörien toimintaedellytyksiä Suomen kasvukäytävän keskisuurten kaupunkien alueella siten, että kaupungit saisivat tukea yhteistyönsä parantamiseksi yli kuntarajojen sekä apua kaupunkipyöräsovellusten lippujärjestelmien kilpailuttamiseen. Samalla hankkeessa tarkastellaan Hämeenlinnan kaupunkipyörien toimintaedellytyksiä talviolosuhteissa.
— Voisivatko keskisuurten kaupunkien kaupunkipyörät olla osana joukkoliikennelippuja kuten HSL:n ja FÖLIn alueilla tai voisiko matkailija ajaa samalla kaupunkipyörälipulla niin Hyvinkään Sveitsin ympäristössä kuin Hämeenlinnan Aulangollakin? Lämsä pohtii ja uskoo, että tulevaisuuden liikkumisen palveluissa lippujärjestelmät ovat entistä enemmän integroituja yhteen. Tällöin palvelujen käyttäjän ei tarvitsisi hallinnoida useata eri lippujärjestelmää kuten nyt, vaan hän voisi muitta mutkitta ottaa käyttöön esimerkiksi HSL:n sovelluksella kaupunkipyörän Hämeenlinnan rautatieasemalta tullessaan katsomaan Helsingin IFK:n liigakiekkoa Hämeeseen.
Lämsän tarkoituksena on tutkia ja raportoida toimintaedellytyksiä kasvukäytävällä sijaitsevien kuntien yhteiskäyttöpyörille kuluvan kevään aikana.
Kaupunkipyörän käyttöönotto Hämeenlinnassa
Lämsä aloitti työnsä tutustumalla kaupunkipyöriin Hämeenlinnan rautatieasemalla tammikuun puolessa välissä – juuri sinä päivänä, kun keli oli kylmä, kolea ja sateinen.
— Projektiassistentti Saana Salo toimi käyttöönotossa taustatukenani, mutta tavoitteena oli kohdata kaupunkipyörät samalla tavalla, kuten kuka tahansa Hämeenlinnaan tuleva vierailija tai turisti – täysin noviisina.
Kaupunkipyörän voi ottaa käyttöön viideltä eri virtuaaliasemalta:
– Hämeenlinnan rautatieaseman pääsisäänkäynnin vierestä
– HAMK Hämeenlinnan korkeakoulukeskuksen sisäpihalla D-oven läheisyydessä
– Kanta-Hämeen keskussairaalan pääovien läheisyydessä
– Hämeenlinnan torilla pysäköintialueen vieressä
– Kauppakeskus Goodmanin pääovien läheisyydessä Turuntiellä.
Virtuaaliasema on paikka, josta pyörän voi ottaa käyttöön ja johon se palautetaan. Virtuaaliasemalla ei ole kiinteää pyörätelinettä, johon pyörä kiinnitetään vaan asemat on merkitty erillisin infotauluin. Virtuaaliasemat ovat siirrettävissä ja muokattavissa, mutta nämä viisi asemaa on valikoitu kohteiksi aiemmassa kesäpilottihankkeessa.
—Tiesin etukäteen, että rautatieasemalla on kaupunkipyöriä ja niiden virtuaaliasema, mutta muuta ennakkotietoa minulla ei sitten ollutkaan, Lämsä sanoo. — Saavuimme asematunnelin suulta ja kävelimme linja-autopysäkkien kautta pyöräpysäköintiä kohden, kun huomasin värikkäät vaaleanvihreät pyörät rautatieaseman pääoven vieressä erillään muista pyöristä.
Seuraavana vuorossa oli Freebike-sovelluksen käyttöönotto ja PayPal-tunnusten luonti. Naiset päättivät ottaa aikaa, paljonko ensikertalaiselta sujuu pyörän haltuun saamiseksi.
— Olin vähän hätäinen enkä jaksanut lukea ohjeita. Jännitin osaanko ladata juuri oikean sovelluksen ja rekisteröidä tilini oikein. Ymmärrän, että tällaisen kokeilu itsenäisesti voi tuntua vaikealta ja karsia kokeilijoita. Palvelun saavutettavuuden kannalta yksinkertaiset kuvalliset ohjeet olisivat varmasti toimineet paremmin, Lämsä pohtii.
Viidessätoista minuutissa tunnukset oli ladattu ja pyörä alla. Pitkä aika, jos olisi kiire tapaamiseen, mutta välillä toki oli juostava sateen suojaan rautatieaseman katoksen alle. Epävarmuus ja eri työvaiheiden taltiointi selittänevät myös viivettä.
— Vau, miten kivaa! kuului hihkaisu, kun pyörät pyörähtivät liikkeelle. Liikenneturvallisuustyötä tehnyt Lämsä oli varustautunut omalla etu- ja takavalolla, mutta ne olivat Rolanin pyörässä automaattisesti. Lisäksi sateesta ja tuulesta ei ollut niin paljoa ilmanvastusta, koska pyörään sai otettua sähköavustuksen (EBIKE), joka mahdollisti nopeudeksi 25 km/h.
— Tämähän on ihan älyttömän helppoa ottaa käyttöön ja jättää käytön jälkeen parkkiin. Sovelluksesta pystyy päivän aikana tarkistamaan pyörien sijainnin, jotta voi myös kotimatkan suunnitella kaupunkipyörällä.
Hanketyöntekijä on vakuuttunut ja suosittelee kaupunkipyöriä Hämeenlinnassa myös muille hyötyliikunnasta ja omasta hyvinvoinnista huolehtiville.
— Onpa ihan eri aloittaa työt raitista ilmaa nautittuaan eikä tarvitse ensitöikseen pelätä, että oma henkilöautoilusta romuttunut kunto tulisi pyöräilyn esteeksi. Kevään aikana aion ajaa pyörällä myös ilman sähköavustusta, Lämsä uhoaa. — 24 eurolla (kausilipun hinta huhtikuun 2020 loppuun) saa todella rahoilleen vastinetta!
Näin sinäkin otat sähköpyörän käyttöösi
- Etsi lähin virtuaaliasema
- Lataa Freebike –sovellus ja rekisteröidy käyttäjäksi
- Pyöräile huhtikuun 2020 loppuun kausilipun hinnalla.
HUOM! Sovelluksen käyttöönotto ja rekisteröinti ohjaavat luomaan PayPal-tunnukset ja maksu veloitetaan luottokortiltasi
Riihimäellä ylemmän ammattikorkeakoulun Tulevaisuuden liikennejärjestelmät -koulutusohjelmassa opiskeleva liikennesuunnittelija Elina Lämsä on aloittanut työnsä HAMK Smart -tutkimusyksikössä. Aiemmin Ramboll Finlandilla työskennelleellä Lämsällä on monipuolista liikennesuunnittelukokemusta kestävän ja turvallisen liikkumisen projekteista sekä intoa kehittää talvipyöräilyä.
PYÖRÄ-hankkeen perustiedot
Toteutusaika: 7.11.2019 – 30.4.2020
Toiminta-alue: Suomen kasvukäytävä (Hyvinkää – Riihimäki – Hämeenlinna – Akaa – Valkeakoski)
Päärahoittaja: Uudenmaan liitto (AIKO) Kuntarahoittaja: Hämeenlinnan kaupunki
Kokonaisrahoitus: 60 000€
PYÖRÄ – kaupunki- ja yhteiskäyttöpyörät -hankkeen verkkosivulle