TET-jaksolla HAMK Smart -tutkimusyksikössä

0

Turengin yhteiskoulussa 9. luokkaa käyvä Nea Kinnunen oli viikon kestävällä TET-jaksolla  HAMK Smart -tutkimusyksikössä lokakuussa 2021. Blogikirjoituksessaan Nea kertoo miten TET-jakso sujui ja mitä kaikkea se piti sisällään.

Sain kuulla HAMK Smart -tutkimusyksikössä olevasta TET-paikasta opinto-ohjaajaltani, kertoessani että minua kiinnostavat erilaiset tutkimukset ja tieteiden alat. HAMK Smart -tutkimusyksikkö olikin juuri sellainen TET-paikka mitä olin etsinyt. En tiennyt aiemmin lähes mitään HAMKista, mutta TET-jakson aikana opin sen toiminnasta, siellä toimivien henkilöiden töistä ja alojen moninaisuudesta.

HAMK Smartissa työtehtäväni olivat todella monipuolisia. Autoin ensiksi sirkkojen tutkimuksessa, eli tunnistin useista kuvista sirkkoja ja rajasin niitä. Pääsin mukaan myös biologian tunnille, jossa aiheena oli merilevän tutkimus. Sain nähdä myös tehtyjen levätutkimusten tuloksia. Seurasin opiskelijoiden työtä ja kyselin tutkimusta koskevia kysymyksiä. Työtä seuratessani opin erilaisista työvälineistä ja -tehtävistä, sekä millaista opiskelu ammattikorkeakoulussa voisi olla.

BC4-loppuseminaaarin mainos
Osallistuin paikan päällä Highlights of Smart Bioeconomy Research -seminaariin

Keskiviikkona autoin Highlights of Smart Bioeconomy Research -seminaarin valmisteluissa, jonka jälkeen jäimme kuuntelemaan seminaaria. Aihe oli kiinnostava ja vaikka webinaari olikin englanniksi, niin ymmärsin sitä yllättävän hyvin. Pääsin mukaan myös työhyvinvointi-kokoukseen.

VR-laseilla sain kokeilla erilaisia ohjelmia, joiden tarkoitus on auttaa esimerkiksi työhön tai koulutukseen ja arjen asioissa, kuten asunnon hankkimisessa. Ohjelmat oltiin suunniteltu HAMK Smart -tutkimusyksikössä.

TET-jakso päättyi tutkijayliopettajien haastatteluihin somepostauksia varten. HAMK Smart -tutkimusyksikön palvelukoordinaattorin, Lotta Valanteen, kanssa otimme Teamsin välityksellä videoyhteyden tutkijayliopettajiin. Esitin kysymyksiä ja heidän vastatessa keräsin muistiinpanoja. Lopuksi kirjoitin vielä puhtaaksi somepostaukset muistiinpanojeni ja HAMKin yhteystietosivujen avulla käytettäväksi myöhemmissä somekampanjoissa.

En tiennyt aiemmin esim. että sirkkatutkimuksia edes tehdään, etenkään HAMKissa. BioEconomy 4.0 -seminaariin liittyvä toiminta oli minulle uutta ja opin mm. aloista, joiden olemassaoloa en ollut ajatellutkaan. Myös englannin kielen käyttäminen työyhteisössä suomen kielen ohella oli minulle uutta.

Parasta TETissä oli lähes kaikki mitä tein, koska työt olivat kiinnostavia ja hyödyllisiä. Tämän lisäksi työympäristö oli viihtyisä ja henkilökunta oli todella mukavaa. Minulle TET-jaksolle HAMKiin meneminen oli aina innostavaa.

Haastavinta oli mielestäni tutkijayliopettajien työtehtävien tiivistäminen. Heidän työalansa olivat erittäin laajoja, mutta niistäkin oli kiinnostavaa ottaa selvää. Samalla opin ymmärtämään paremmin HAMKin erilaisia hankkeita.

Nea testaa VR-sovellusta
Testaamassa VR-sovellusta nimeltä Learning Life – Mysteeri 24/7

TET-jakso HAMKissa antoi minulle uuden polun tulevalle uravalinnalle. Se on auttanut minua miettimään tulevia uravalintoja ja suuntaa mihin haluaisin lähteä elämässä.

HAMKissa on myös mielestäni hyvä ruokapalvelu ja kahvi oli hyvin keitettyä. Minun piti TET-jakson aikana kulkea bussilla, joten opin myös katsomaan bussiaikatauluja ja kulkemaan bussilla itsenäisesti. Työaikataulut olivat yleensä hyviä bussiaikatauluihin nähden.

Seuraavaksi minulla on edessä lukion valinta ja harkitsenkin luonnontieteellistä linjaa, koska minua kiinnostaa tulevaisuudessa tieteeseen perustuva ala. Tulisin myös ilomielin taas HAMKiin esimerkiksi harjoitteluun tai kesätöihin.

 

TET-jakso eli työelämään tutustumisjakso

Kenelle: TET-jakso eli työelämään tutustumisjakso on 8-luokkalaisille yksi viikko, 9-luokkalaisille 1-2 viikkoa, lukiolaisille 1 viikko (vaihtelee kouluittain).

Missä: Oppilaan valitsemassa työpaikassa.

Miten: Nuori menee valitsemaansa työpaikkaan ja tekee hänelle sopivia töitä aikuisen ohjauksessa.

Miksi: Nuori saa tietoa ja kokemusta eri ammateista ja työelämästä. Vahvistusta oman osaamisen kartoittamiseen, haaveiluun, sekä ideoita ja innostusta tulevaisuuden suunnitelmien tekemiseen.

Nea Kinnunen
9. luokan opiskelija
Turengin yhteiskoulu

Leave A Reply