The Apprentice – Diili HAMKissa

1

HAMKin liiketalouden ensimmäisen vuosikurssin opiskelijat aloittivat tänä syksynä opintonsa 6 viikon mittaisella Diili-jaksolla. Ensimmäisenä toimeksiantonaan opiskelijat pääsivät kokeilemaan taitojaan HPK:n Oktoberfest-tapahtuman tiimoilta. Oheisessa blogipostauksessa Heureka!-tiimi kertoo kokemuksiaan tästä ensimmäisestä toimeksiannosta:

HPK Octoberfest 2016

Tälläkin viikolla jatkuu taistelu USA:ssa kahden presidenttiehdokkaan kesken. Sen kummemmin kummankaan persoonaan kantaa ottamatta voimme todeta, että peli ei ainakaan näin suomalaisesta näkövinkkelistä ole kovin puhtoista tai reilua. Ilta-Pulusta saimme lukea, kuinka paikallinen pastori oli joutunut keskeyttämään tämän herrasmiesehdokkaan ”saarnan” koska julistus alkoi käydä asiaansopimattomaksi.

Mutta on tuo herra Trump jotain hyvääkin tehnyt. Hänen ohjelmaformaattinsa ansiosta myös täällä Suomessa tiedetään… MIKÄ ON DIILI!

Diilin käyttö opiskelussa

Me HAMKin ensimmäisellä vuosikurssilla liiketaloutta opiskelevat olemme saaneet kyseiseen formaattiin varsin ”perstuntumaisen” otteen. Nimittäin luovat lehtorimme keksivät aloittaa koulunkäyntimme kuusi viikkoa putkeen jatkuvilla DIILI-tehtävillä. Näin se menee: joka maanantai saamme vieraaksemme paikallisen yrityksen/yhdistyksen edustajan, jolla on suurempi tai pienempi myyntiin tai markkinointiin liittyvä ongelma, joka meidän pitää toimeksiantajaa parhaiten tyydyttävällä tavalla ratkaista. Nämä ”työnantajat” odottavat meiltä, ei enempää eikä vähempää, kuin punaisen langan sisältävää valmista visuaalista esitystä, jossa annamme oman ratkaisuehdotuksemme kyseessä olevaan ongelmaan.

Meidät fuksit on jaettu n. viiden hengen ryhmiin ja tästä ryhmästä me valitsemme joka viikko tiiminvetäjän jonka vastuulla on jakaa tiimin jäsenille vastuualueet ja tehtävät, pitää langat käsissään ja lopunperin vetää annettu tehtävä kunniakkaasti maaliin palauttamalla perjantaina viikon aikana työstämämme materiaali.

Ensimmäisen viikon tehtävä

HPK Antti Toivanen

Tämä ensimmäinen mielenkiintoinen tehtävämme tuli paikalliselta kiekkojoukkueelta HPK:lta, ja sen esitteli meille heidän karismaattinen toimarinsa Antti Toivanen. Tehtävämme oli tuottaa mahdollisimman paljon ideoita ja valmista materiaalia Kerhon ensimmäiseen Oktoberfestiin, joka järjestetään 8.10.16 HPK-TPS pelin yhteydessä. Antti saikin varmasti innostavalla esityksellään koko salillisen opiskelijoita tekemään parhaansa.

Heureka!

Meidän DIILI-ryhmämme koostuu kahdesta tytöstä, kahdesta pojasta ja yhdestä vanhemmasta rouvasta jotka kaikki ovat kotoisin eri paikkakunnilta. Tämä lievä heterogeenisuus sai aikaan sen, että ryhmäytymisemme ei ollut ehkä niin nopeaa kuin jollain ”tasalaatuisemmalla” ryhmällä. Nimesimme ryhmämme HEUREKA!:ksi, ja tämän nimen alla olemme suorittaneet kaikki vastaan tulevat tehtävät. Alku vähän kangerteli ja jokainen haeskeli paikkaansa ryhmässä emmekä näinollen saaneet tehtäviä jaettua, vaan kaikki osallistuivat kaikkeen. Loppua kohden saimme kuitenkin paremman otteen annetusta tehtävästä.

LOPPUTULOS

Saimme aikaiseksi Kerhon värejä tunnustavan kahdeksan dian pituisen PP-esityksen, johon olimme kirjanneet viikon aikana saamiamme ideoita liittyen tapahtuman markkinointimateriaaliin, markkinointikanaviin, ohjelmasisältöön ja tarjoiluehdotuksiin. Tehtävän työstäminen oli hauskaa, joskin tulosten julkistamisen jälkeen oli karua huomata, että vaikka olimme tehneet paljon asioita, oli suurin osa selvitystyöstä jäänyt kirjaamatta ja ihan varmasti tämä vaikutti loppusijoitukseemme. Ei meillä silti huonostikaan mennyt, pääsimme esityksellämme kuitenkin ns. lämpimään ryhmään eli sinne keskivertojen sekaan. Vähän jäi kuitenkin hampaankoloon ja tämähän on tietty hyvä asia: ensikerralla sitten!

Tekstin on kirjoittanut Heureka!-tiimi eli Henriikka Mahlanen, Dmitrij Nikkanen, Hanna Kiiliäinen, Ville Myllylä ja Susanna Käppi. Diili-toimeksiantoja ja niiden etenemistä voit seurata myös liiketalouden Facebook-sivuilla.

Discussion1 kommentti

  1. Pingback: Learning notebook! – laiskalehtori

Leave A Reply