”Olen aina tiennyt haluavani markkinoinnin pariin töihin”

0

HAMKin liiketalouden koulutuksesta vuonna 2013 valmistuneen Monna Viimanin toimenkuva Miraculos Oy:ssä on vähintäänkin monipuolinen ja pitää sisällään laajan kirjon markkinoinnin eri osa-alueita. Markkinointi onkin aina ollut Monnan kiinnostuksen kärjessä, mutta opiskelujen aikainen työharjoittelu vei hänet pankkiin vuosiksi töihin. Nyt tuo pankkikokemus on hyödyksi etenkin uudessa asiakaspalvelun tiiminvetäjäroolissa. Tradenomiopinnoista hän on saanut laajan pohjan uralleen sekä ystäviä ja kontakteja, jotka vaikuttavat hänen elämäänsä edelleenkin. Tässä blogissa esittelyssä liiketalouden alumnin Monnan uratarina viestinnässä ja markkinoinnissa:

Esittele itsesi: Kuka olet ja mitä teet?

Olen Monna Viiman ja työskentelen Miraculos Oy:ssä, joka tunnetaan kuluttajapuolella paremmin Four Reasons -nimellä. Meillä on oma Four Reasons -kampaamokosmetiikkasarja, jonka lisäksi maahantuomme mm. Olaplex ja Paul Mitchell -tuotteita.

Vastaan yhtiön PR:stä sekä sisäisen ja ulkoisen viestinnän kehittämisestä tuossa yhteydessä. Toimin myös asiakaspalvelun tiiminvetäjänä ja kehittäjänä tästä syksystä alkaen. Uuden toimenkuvani myötä pääsen opettelemaan mielenkiintoista esihenkilötyötä. Olen alun perin Hämeenlinnasta lähtöisin, mutta asun nykyään Helsingissä.

Mikä sai sinut hakemaan aikanaan liiketalouden koulutukseen?

Olen aina tiennyt, että haluan markkinoinnin pariin töihin. Olen hands-on -tyyppi ja tekemällä oppija, vaikka tykkäänkin myös pohdiskella ja suunnitella. Tämän takia ammattikorkeakoulu valikoitui itselleni sopivaksi väyläksi.

Ensimmäisen vuoden opiskelin liiketaloutta Lahdessa. Lahdessa tein opiskelujen ohella paljon töitä ja urheilin tavoitteellisesti, joten ravasin paljon Hämeenlinnan ja Lahden välillä. Hain siirron HAMKiin, koska oli helpompaa, kun opiskelut olivat lähempänä.

Valmistuin HAMKista tradenomiksi vuonna 2013. Tradenomin tutkinnon lisäksi olen opiskellut paljon erilaisia opintoja työn ohessa. Olen hyödyntänyt avointa ammattikorkeakoulua myös valmistumisen jälkeen. Sanoisin, että minulla on sammumaton oppimisenjano. Haluan oppia jatkuvasti uutta.

Miten päädyit nykyiseen ammattiisi?

Olen aina tiennyt haluavani markkinoinnin pariin töihin, koska siellä pystyy yhdistämään luovuutta ja suunnitelmallisuutta. Päädyin kuitenkin moneksi vuodeksi pankkiin töihin suoritettuani ammattikorkeakouluharjoitteluni pankissa. Pankkivuosieni aikana päätin, että nyt on aika tavoitella markkinointiunelmia, jotka olivat jääneet tuon urapolun myötä. Jätin työni pankissa ja aloin tekemään töitä sen eteen, että pääsisin markkinoinnin pariin töihin.

Opiskelin avoimessa ammattikorkeakoulussa erityisesti digitaalista markkinointia, koska edellisistä opinnoista oli kulunut monta vuotta. Halusin olla perillä tämänhetkisistä aiheista. Sain sitten paikan markkinoinnin harjoittelijana eräästä IT-alan firmasta. Harjoittelun jälkeen pääsin markkinoinnin ja viestinnän assistentiksi samaan yritykseen.

Sitten huomasin, että Four Reasons -yritykseen haettiin markkinointikoordinaattoria. Sain paikan ja etenin sieltä nykyiseen tehtävääni. Four Reasons on poikkeuksellisen joustava ja työntekijöitään kuunteleva organisaatio. Olen ollut talossa 3,5 vuotta ja ehtinyt tehdä jo useammalla eri nimikkeellä monipuolisia työtehtäviä. Olen toiminut muun muassa tuotepäällikön roolissa ennen nykyistä tehtävääni.

Monna taustallaan kylpyamme täynnä hiustenhoitotuotteita ja seinä täynnä ilmapalloja.

Mitä työnkuvaasi kuuluu?

Työnkuvani on tosi laaja ja markkinoinnin ja viestinnän parissa tulee tehtyä monenmoista. Aiemmin mainitsemieni PR-suhteiden lisäksi hoidan myös erilaisia yhteistyökuvioita ja sponsoriasioita. Myös sosiaalinen media on osa työtäni.

Tiiminvetäjänä olen kehittämissä niin sisäistä viestintää kuin asiakaspalvelutiimin toimintaa. Siinä ohessa tulee tehtyä erilaisia tehtäviä, kuten tapahtumien järjestämistä ja verkkokaupan kehittämistä. Asiakaspalvelu ja verkkokauppa kulkevat yrityksessämme vahvasti käsi kädessä.

Yrityksemme toimii sekä B2C- että B2B-puolella, joissa on molemmissa omat juttunsa. Parturi-kampaajat ovat tosi tärkeä asiakaskunta meille ja viime vuosina olemme kehittäneet kuluttajamarkkinointiamme B2B-puolen rinnalla.

Onko opiskelustasi HAMKissa ollut sinulle hyötyä urallasi?

HAMKin ja ammattikorkeakouluopiskelut yleisesti toimivat pohjana tälle työuralleni. Opinnäytetyöni liittyikin aikoinaan sosiaaliseen mediaan, tosin ne tiedot kymmenen vuoden takaa ovat jo ehtineet vanhentua. Tässä uudessa tiiminvetäjäroolissani asiakaspalvelussa olen hyötynyt pankissa viettämästäni harjoittelu- ja työskentelyajasta.

Tradenomiopinnot ovat niin laaja-alaiset ja niitä voi suunnata oman kiinnostuksen mukaan. Opinnoista on hyötyä missä tahansa työssä, eivätkä ne varmasti mene hukkaan missään vaiheessa.

Mikä oli parasta opiskeluaikana? Mikä haasteellisinta?

Ensimmäinen ja isoin asia, joka tulee mieleen opiskeluajoilta, on ihmiset. Sain ystäviä ja kontakteja, jotka vaikuttavat vieläkin elämääni.

Opiskeluaikojen ystävät kulkevat edelleen mukana lähes päivittäin. Saman taustan ja alan ymmärryksen ansiosta meistä on apua toisillemme esimerkiksi sparrailumielessä, vaikka olemmekin päätyneet ihan erilaisiin töihin.

Haasteellisinta oli ehdottomasti yhdistää opiskelut, työt ja silloinen tavoitteellinen urheilu. Neuvonkin nykyisiä opiskelijoita keskittymään opintoihinsa. Töitä ehtii tekemään elämän aikana myöhemminkin. Joten jos ei ole ihan pakko, niin ei kannata kiirehtiä töiden pariin opiskeluiden aikana.

Monna ammeessa hiustehoitotuotteiden kanssa.

Millaisia tulevaisuuden suunnitelmia sinulla on?

Olen poikkeuksellisen mielenkiintoisessa työpaikassa juuri nyt ja Four Reasonsilla on paljon mahdollisuuksia toteuttaa itseään. Tykkään kehittää itseäni jatkuvasti ja katsoa sitten, mihin se johtaa. En ota siitä kuitenkaan mitään paineita. Opettelen nyt uutta rooliani esihenkilönä ja keskityn siihen.

Markkinoinnin ja viestinnän puolella tapahtuu jatkuvasti muutoksia, joten uutta on aina luvassa. Tämä antaa inspiraatiota ja lisämaustetta työhöni eikä päästä tylsistymään. Pyrin keskittymään tähän hetkeen, mutta aina itseäni kehittäen.

Mitä haluaisit sanoa oman alasi opiskelua suunnittelevalle? Vinkkejä?

Kuten aiemmin sanoin, tradenomin koulutus on laaja ja antaa hyvän pohjan ja avaimet suuntautua oman mielenkiinnon mukaan. Suunta voi selvitä opintojen aikana eikä kannata ottaa paineita, jos ei ennen opintoja tiedä, mikä suunta tuntuu omalta.

Mihinkään ei ole kiire, vaikka olisikin selkeät tulevaisuuden suunnitelmat. Suosittelen ottamaan kaiken mahdollisen irti opiskelusta ja menemään moneen erilaiseen juttuun mukaan. Itse esimerkiksi hyödynsin aikoinani parin viikon intensiivikurssin ulkomailla. Nykyään on myös hyvät jatko-opiskelumahdollisuudet, jos opiskelusta innostuu enemmänkin.

Ei kannata stressata liikaa. Oma paikka löytyy kyllä ja urapoluille mahtuu kaikenlaista.

Tutustu myös muihin liiketalouden alumnitarinoihin blogissamme >>

Leave A Reply