Kenkäsuunnittelija Minna Peltomäki: ”Muotoilijana sinä olet brändi”

0

Maalispäivässä, HAMKin muotoilun urapäivässä, vieraili muotoilijoita kertomassa omista urapoluistaan. Heistä yksi oli kenkäsuunnittelija Minna Peltomäki, joka on tehnyt kattavaa uraa jalkinesuunnittelun parissa. Viime vuonna hänet palkittiin myös Ornamo-palkinnolla, joka on muotoilualan arvostettu tunnustus. Minna valmistui silloisesta Wetterhoffin käsi- ja taideteollisuusoppilaitoksesta jalkinemuotoilijaksi vuonna 1995. Tänä päivänä Wetterhoffin perinnettä jatkavat Hämeen ammattikorkeakoulun muotoilun koulutus, Ammattiopisto Tavastia toisen asteen kouluttajana sekä Fredrika Wetterhoff -säätiö ja Wetterhoff Oy.

Kerro itsestäsi ja mitä teet työksesi?

Olen Minna Peltomäki, kenkäsuunnittelija ja yrittäjä. Viime vuodet olen vastannut ensisijaisesti Pomar-brändin mallistoista ja tehtäväni on ollut uudistaa mallistoa vastaamaan kuluttajien muuttuvia odotuksia ja kohdistamaan mallistoa uusille kuluttajaryhmille. Iso osa työtäni on ollut myös brändin kehitys, PR-yhteydet ja markkinointi erityisesti somessa. Tämän lisäksi olen ollut mukana rakentamassa Pomar-verkkokauppaa ja sen sisältöjä.

Olen aiemmin vastannut Aaltosen mallistoista ja nahkaostoista, sekä key account -myynnistä Pohjoismaissa. Työnkuvaani kuuluivat kansainväliset messuedustukset ja PR-tilaisuudet. Olen urani aikana suunnitellut ja konsultoinut monia muita yrityksiä mm. suunnittelussa, CADin käyttöönotossa ja brändäyksessä. Olen myös vetänyt tuotesuunnittelukurssin Wetterhoffin opiskelijoille.

Mitä opiskelit ja miten päädyit juuri opiskelemaan juuri kyseistä alaa?

Valmistuin Wetterhoffilta jalkinesuunnittelijaksi 1995 ja sen jälkeen olen työskennellyt kenkien, muotoilun ja brändäyksen parissa. Ennen Wetterhoffia opiskelin jalkineenvalmistusta Tampereella. Luovaan ammattiin hakeutuminen oli minulle itsestäänselvyys taidelukion jälkeen. Alan valitseminen ei aluksi ollut aivan helppoa, ja päädyinkin opiskelemaan jalkineenvalmistusta lähinnä pitääkseni välivuoden ja oppiakseni tekemään jotakin käsilläni, mutta kengät veivät sitten mukanaan! Opittuani valmistamaan kenkiä, olivat suunnitteluopinnot luonnollinen jatkumo, joten Wetterhoff kutsui.

Millä tavoin opiskelustasi ollut sinulle hyötyä urallasi?

Kun ajattelen opintojani, olen iloinen, että sain laaja-alaisen koulutuksen alalle. Wetterhoff antoi hyvät pohjatiedot jalkinesuunnittelusta ja kaavoituksesta, niiden varaan on ollut helppo rakentaa omaa osaamista. Koulutus antoi mm. valmiudet CAD-kaavoitukseen, joka oli juuri valmistuessani uusi asia alalla. Näin minulla oli valmiudet ottaa uusi teknologia käyttöön useammassa yrityksessä, joille työskentelin. Koulutuksen luovat ja tuotesuunnittelun opinnot antoivat valmiudet päästä kiinni kovatahtiseen kaupalliseen suunnittelutyöhön, jossa ideat on työstettävä tuotteiksi kireässä tahdissa. Minulle opinnot olivat pelkkää iloa, olin koululla iltaisin niin pitkään, kunnes ovet menivät säppiin. Saimme tehdä ja oppia, oma kengäntekopaja oli superjuttu, samoin avoimet mahdollisuudet käsitellä kuvia ja tehdä kuvallista materiaalia.

Millaisia haasteita olet kohdannut ja mitä ohjeita sinulla on tuleville muotoilijoille?

Liika innokkuuskin voi joskus olla haaste, opintojen loppupuolella sain stressioireita ja oli hiukan kevennettävä tahtia. Tämä on asia, josta tämän hetken opiskelijoita varoittaisin. Innostuneena saattaa ottaa liikaa harteilleen ja tehdä yli omien voimien. Kannattaa muistaa myös levätä ja tehdä muitakin juttuja kuin opintoja välillä. Sama pätee työelämään, uupuminen on vakava asia, kun se osuu omalle kohdalle. Luovassa työssä uusiin haasteisiin tarttuminen on ihanaa, mutta joskus liika on liikaa. Luovassa työssä on myös muita haasteita, ammatti on sekä ihana että joskus kamala.

Opiskelijoille vinkkaisinkin, että valmistaudu aina hyvin, kun esittelet uusia ideoita. Ihmiset, jotka eivät itse ole luovia eivät kovin helpolla näe ideasi arvoa ellei sitä ole ”avattu” heille huolellisesti. Kyky nähdä eteenpäin ja visioida ei vain ole kaikkien vahvuus. Kun tämän ymmärtää, on vastustustakin helpompi kestää. Kun ideasi on huolella pohdittu, pohjustettu, perusteltu ja visualisoitu, sitä on vaikeampi ohittaa. Varaudu myös siihen, että jokaisella on oma makunsa ja useat arvioivat ideoitasi omasta maustaan käsin, ei kohderyhmän tai ajan hengen näkökulmasta. Tässäkin kohtaa pohjustaminen on tukenasi, voit perustella ideasi arvon.

Mitä seikkoja on tärkeä huomioida muotoilijan työssä?

Kohderyhmän elämäntavan syvällinen tunteminen ohjaa työtäni. Kun itse suunnittelen, pohdin aina sitä, mitä kohderyhmä odottaa tuotteilta siinä vaiheessa, kun tuotteet tulevat markkinoille. Mitkä hiljaiset signaalit ovat nousevia ja heitä puhuttelevia. Usein esimerkiksi myynnin on haastavaa nähdä näin pitkälle. He katsovat taaksepäin, mikä on ollut suosittua aiemmin ja luotaavat siitä tiedosta käsin. Tai siitä, mitä kilpailijat ovat tehneet aiemmin. Nämä ovat tärkeää tietoa, kun suunnitellaan tulevaa, mutta uusien ilmiöiden ja esim. värien ajoittaminen on mallistossa hienovaraista työtä, johon usein vain suunnittelijalla on näkemystä. Tämä on sitä näkymätöntä muotoilijan pohjatyötä, joka luo pohjaa onnistumisille.

Muotoilijana voit tehdä työtä monella tapaa ja monesta näkökulmasta. Yksi suunnittelee omaa mallistoa kohderyhmänä hän itse. Näin hän puhuttelee kaltaisiaan. Tämä on yksi näkökulma, jossa markkina on rajattu ja suuntaaminen myös vientiin on usein tarpeen, jotta myyntimäärät saadaan tarvittavalle tasolle. Tai sitten suunnitellaan teolliseen toimintaan, jossa tuotantomäärät lasketaan sadoissatuhansissa.

Kun suunnittelet, tee ajatus itsellesi selväksi: Kenelle suunnittelet. Kun määrität kohderyhmäsi syvällisesti ja pohdit, ketä tuotteillasi tai palveluillasi haluat palvella, tukee tämä analyysi suunnittelutyötäsi ja muodostaa sinulle selkeän ajattelullisen kehikon, jossa toimia. Suunta on selkeä ja toimillasi on tavoite. Tietenkin poislukien puhtaasti taiteelliset kokeilut, joissa työtä ohjaa aivan eri näkökulma.

Toinen asia, jonka haluan nostaa esille, on brändi. Muotoilijana sinä olet brändi. Suunnittelet ehkä mahdollisesti omalle brändillesi tai toiselle brändille. Mitä selkeämmin määrittelet brändin itsellesi, sitä helpompi sinun on toimia. Kun arvot, tavoitteet ja toimintatavat on määritelty, ei niitä tarvitse miettiä joka tilanteessa erikseen, vaan voit keskittyä työhösi. Brändi on tuki kriisitilanteessa ja apu, kun et tiedä, miten toimia. Se on myös apusi, kun kommunikoit työstäsi. Brändi on sisäsyntyisen rakentamisen tulos, ei päälleliimattu tehoste. Meillä suomalaisilla ja myös taideteollisen alan toimijoilla on joskus haastavaa sisäistää brändin käsitettä. Ajattelemme, että se on ”amerikanhömppää”. Brändi ei tarkoita överikaupallista keinotekoista mainosjargonia, vaan se on työkalu, jossa määrittelet, kuka olet, mitä teet ja miksi.

Mitä työnkuvaasi on sisältynyt?

Muotoilijan työnkuva voi olla hyvinkin laaja. Muotoilijana voit suunnata hyvin erilaisiin projekteihin ja aloille. Itse olen tähän saakka keskittänyt ensisijaisen tekemiseni aina jonkin malliston kehittämiseen pitkäjänteisesti. Pomar-mallistoa suunnittelin 2019 vuoden loppuun saakka yhdessä tiimini kanssa yhteensä kymmenen vuotta. Tänä aikana teimme ison brändityön ja brand bookin, joka ohjasi toimintaamme. Kehitimme uusia tuoteryhmiä, karsimme mallistoa, loimme uusia teknisiä ratkaisuja ja toimme markkinoille mm. vegaanisen malliston ja Terracare-malliston, jonka nahka on luontoa säästäen parkittua.

Kehitimme myös Pomar Orto -malliston, jolla pyrimme palvelemaan ikääntyvää väestöä tilavammilla lesteillä, jalkaa tukevilla rakenteilla ja helpolla puettavuudella. Tässä tuoteryhmässä on sama Pomar-ulkonäkö varustettuna Orto-ominaisuuksilla. Lähtökohtanamme ajatus, että ikä ei enää määritä tyyliä, vaan elämäntapa, ja siten myös tilavampilestiset tuotteet suunnitellaan vastaamaan ajan tyyli- ja elämäntapaodotuksiin. Orto -mallisto on erityisen suosittu Norjassa.

Yksi iso ilon aihe minulle on ollut suunnitella The Pomar Felt Collection, josta saimme Fennia Prize 2017 Honourable Mention -palkinnon. Mallistossa yhdistyy suomalainen huopatossuperinne moderniin ilmeeseen, GORE-TEX -teknologian vedenpitävyyteen ja suunnittelemiini pitäviin Traction-pohjiin. Huopamallistoa myydään Suomen ja Pohjoismaiden lisäksi Japanissa, Italiassa ja Espanjassa. Lähes 25-vuotisen urani huippukohta oli tietysti vuonna 2019 saamani Ornamo-palkinto. Olen iloinen saamastani tunnustuksesta ja samalla koen se olleen huomionosoitus koko Suomen kenkäalalle ja kollegoilleni alalla.

Mitä teet tällä hetkellä ja millaisia ajatuksia sinulla on tulevasta?

Tällä hetkellä keskityn erilaisiin pienempiin projekteihin ja pohdin uusia suuntia uralleni. Juuri nyt haluan pitää taukoa isoista suunnittelukokonaisuuksista, hakea vaikutteita ja opiskella. Jatkossa toivon voivani tukea yrityksiä ja suunnittelijoita heidän työssään kaikella hankkimallani kokemuksella. Mieleistä olisi myös saada jakaa osaamistani opettamalla ja mentoroimalla. Uusia alkuja siis ilmassa, ja se on hyvä tunne!

HAMKin jalkinemuotoilun opiskelijoita mukana MICAM-messuilla, lue blogijuttu:
HAMKin jalkinemuotoilu esillä Milanon MICAM-messuilla

 

 

Leave A Reply