Muotoilun opiskelijoiden lukuvuosi alkoi elokuussa vauhdilla, kun muotisuunnittelija Teemu Muurimäki tuli HAMKiin pitämään kolmen päivän mittaisen työpajan. Creativity and Designer Identity -nimisessä työpajassa opiskelijoille oli tarjolla niin käytännön työtä ja opastusta kuin luentojakin.
”Toivottiin luovaa kurssia, joka antaisi valmiuksia ideoimiseen ja luovaan prosessiin. Osa tätä kurssia oli se, että opiskelijat perustelevat ja esittelevät omia töitään ja ideoitaan”, Muurimäki kertoo.
Hän antoi opiskelijoille ennakkotehtäväksi luoda kolme asiaa tai elementtiä, joka inspiroi heitä tällä hetkellä.
Tämän jälkeen opiskelijoiden tehtävänä oli poimia inspiraation lähteistään yksi elementti tai yhdistää niitä ja luoda parfyymi jollekin kuvitteelliselle taholle, kuten muotitalolle, elokuvamaailmaan tai henkilölle. Opiskelijat suunnittelivat parfyymipullon, tunnelman ja parfyymin nimen. Sitten he tekivät kuvitteellisen muotilehden sivun, joka mainostaa parfyymia.
Uudenlainen haaste opiskelijoille
Tehtävä oli mielenkiintoinen, sillä työpajassa oli mukana vaatemuotoilun, jalkinemuotoilun sekä lasi- ja keramiikkamuotoilun opiskelijoita.
”Tällaisen parfyymin, imagon ja fiiliksen suunnittelu ei osu suoraan mihinkään näistä suuntauksista, mutta koskettaa kuitenkin kaikkia. Se on myös aika mielikuvituksellinen tehtävä. Me lähdimme siitä, että työn ei tarvitse olla millään tavalla realistinen, se voi olla vahva idea, ja kaikki saavat käyttää sellaista esitystekniikkaa, minkä tuntevat omakseen”, Muurimäki sanoo.
Opiskelijat ottivat tavallisesta suunnittelutyöstä poikkeavan tehtävän innolla vastaan.
”Projektin tekeminen oli kiinnostavaa, koska suunnittelimme parfyymipulloja. Yleensä suunnittelemme muotia ja vaatteita, joten tämä oli täysin erilaista. Vaikka emme olleet tehneet tällaista aiemmin, onnistuimme siinä todella hyvin”, opiskelija Liisa Short sanoo.
Töitä tehtiin useilla eri tekniikoilla. Osa piirsi työn käsin, osa digitaalisesti ja osa yhdisti molempia tekniikoita. Muurimäki kehuu opiskelijoiden töitä ja inspiraation aiheita luoviksi ja omaperäisiksi.
Hyvän fiiliksen työpaja
Hän kuvaa työpajaa todella hyväksi kokemukseksi. Muurimäellä ei ole opettajataustaa, mutta kokemusta alalta sitäkin enemmän. Hän piti työpajan aikana luentoja, joissa kertoi omista kokemuksistaan ja töistään. Hän näytti, miten työ etenee aina suunnitteluprosessista asiakkaan päälle tai muotilehteen.
Työpajassa keskityttiin myös paljon käytännön tekemiseen. Muurimäki ohjasi opiskelijoita ja antoi palautetta tekeillä olevista töistä.
”Yritin välttää sitä, että ei olisi niin passiivista kuuntelemista. Ehkä ensimmäisenä päivänä vähän innostuin, ja joku opiskelija sanoi, että voidaanko pitää kahvitauko”, Muurimäki nauraa.
Työpajan päätteeksi opiskelijoiden töistä koottiin näyttely, jonka avajaisia juhlittiin herkuilla ja kuohuvalla.
”Tämä on moniääninen ja värikäs vahvojen töiden näyttely, minkä me kokosimme. Olen hirveän ylpeä näistä töistä”, Muurimäki sanoo.
Työpaja oli myös opiskelijoiden mielestä menestys, ja lisää jäätiin kaipaamaan.
”Työpajasta jäi hyvä fiilis ja se tarjosi uudenlaisen tavan lähestyä tehtävänantoa. Teemun opettama lähestymistapa auttoi minua nopeuttamaan omaa suunnitteluprosessia ja miettimään sitä eri näkökulmista käsin. Harmi, kun työpaja kesti vain kolme päivää, olisin halunnut työskennellä sen parissa pidempäänkin!” sanoo opiskelija Hannu Viitala.
Kirjoittaja: Vilma Häti, markkinoinnin opiskelija-assistentti ja liiketalouden opiskelija