Minna ja Julia ovat liiketalouden ensimmäisen vuoden opiskelijoita. He ovat pian saamassa ensimmäisen vuoden perusopinnot päätökseen ja kertovat nyt ajatuksistaan, joita opinnot ovat tähän mennessä herättäneet.
– On ollut todella mielenkiintoinen vuosi! Monen vuoden työkokemuksen jälkeen kun tulee takaisin kouluun, niin asennoituminen on ollut erilaista, Minna miettii.
Samoilla linjoilla on myös Julia
– Syksy oli ehkä sellaista hakemista, mutta vuoden vaihteen jälkeen on ollut ihan eri meininki ja olemme saaneet painaa ihan täysillä. Olemme oikeasti opiskelleet! Pää on täynnä tietoa, Julia myötäilee.
Ensimmäisen vuoden alussa opiskelijat perustivat pienryhmissä virtuaaliyritykset, joiden puitteissa he alkoivat käymään kursseja. Kurssien sisältöä sovellettiin suoraan virtuaaliyrityksen toiminnan kehittämiseen. Opiskelu tapahtuu käytännössä siten, että koulussa ollaan 8:45-16 joka päivä, jolloin opinnot etenevät tasaisella vauhdilla.
– Mielestäni se on selkeää, että tiedämme että meillä on aina siihen aikaan koulua ja sen puitteissa pystymme suunnittelemaan esimerkiksi työt, Minna sanoo.
– Minulle se on ainakin tosi hyvä, että on päivärytmi ja tiedän, että olen 8:45-16 koulussa, Julia komppaa.
Ensimmäisen vuoden lopulla Minna ja Julia valitsevat, mitä pääainetta haluavat alkaa lukemaan jatkossa. Heillä molemmilla on jo selkeä kuva, mihin suuntautua jatkossa.
– Oikeastaan hainkin tähän kouluun sen takia, että luin että markkinointi on täällä yksi pääainevaihtoehto ja ilmeisesti ihan arvostettukin, Julia kertoo.
– Näillä näkymin aion itse valita liiketoiminnan kehittämisen pääaineekseni, koska olen jo ollut aika paljon mukana työelämäprojekteissa ja se on aika pitkälti sitä mitä haluan tehdä, Minna sanoo.
Pääaineen valinta ei kuitenkaan rajaa opiskelua kovin paljoa, sillä HAMKin liiketaloudessa voi suuntautumisvalinnasta huolimatta opiskella kursseja oman mielensä mukaan.
– Enää ei oikeastaan valita yhtä tiettyä pääainetta, vaan saamme koostaa monesta pienemmästä osa-alueesta sen, mitä haluamme oppia. Ei tarvitse valita talouspuolta tai markkinointipuolta, vaan voi sekoittaa kaikkia, Minna selittää.
Katso alta koko haastattelu, jossa Minna ja Julia kertovat lisää kokemuksistaan liiketalouden ensimmäisestä vuodesta!