Liikkumisen riemua temppuradalla

0

Tällä kerralla Nipsulassa liikuttiin luonto ja eläimet -teeman ympärillä.

Aamupiirin jälkeen siirryimme temppuradalle elämysluokkaan, johon oli rakennettu toimintaa juoksemiselle, hyppimiselle, heittelylle, tasapainottelulle ja pujottelulle. Suunniteltuun toimintaan jäi tilaa myös lasten omille ajatuksille ja toiveille. Lapset pääsivät osallistumaan toiminnan muokkaamiseen ja ideoita lapsilta hyödynnettiin toiminnan edetessä. Leikimme muun muassa piilosta, olimme eri eläimiä, jotka liikkuivat omalla tavallaan, pelasimme jalkapalloa, vieritimme palloa pöytää pitkin, leikimme seuraa johtajaa -leikkiä rataa pitkin, vaihtaen kuka lapsi johdatti porukkaa.

Toiminnassa on ajattelua ja oppimista, sekä osallistumista ja vaikuttamista. Lasten mielenkiinnonkohteet huomioitu teeman valinnassa. Jokainen lapsi saa edetä omaa tahtiaan toiminnassa temppuradalla. Lapsia ohjataan tutkimaan ja toimimaan luonnossa ja rakennetussa ympäristössä. Lapselle annetaan valmiuksia havainnoida, jäsentää ja ymmärtää ympäristöään. Innostetaan lapsia liikkumaan monipuolisesti ja kokemaan liikunnan iloa. Fyysinen aktiivisuus on tärkeää lapsen kasvulle ja kehitykselle. Ryhmässä liikkuminen kehittää lapsen sosiaalisia taitoja.

Toiminnassa oli erilaisia liikunnanmuotoja monipuolisesti, pallon heittelyä, juoksemista, hyppimistä, tasapainoilua, kuperkeikkoja ym. Lapsilla tuntui olevan hauskaa, joten liikkumisen ilo näkyi toiminnassa. Myös tavoite lasten sosiaalisten taitojen suhteen toteutui, koska toiminnassa lapset vuorottelivat ja yhdessä ideoivat leikkejä.

Lapset tuntuivat viihtyvän sekä menoa ja meininkiä riitti. Lapset lähtivät rohkeasti kokeilemaan temppurataa ja osallistuivat hienosti. Lapsilta kysyimme palautetta, mikä radan osio/toiminnan osa oli kivointa, vastauksena saimme mm. palloleikit, hevosen leikkiminen, tunneli. Toiminnan vapaamuotoisuutta pidettiin hyvänä, koska useampi perhe oli vasta aloittanut ja pääsivät siten matalalla kynnyksellä tutustumaan toimintaan ja osallistumaan.

 

Tilaan oli varattu myös luonnon elementtejä, kasveja, käpyjä, keppejä, jotka halusimme liittää toimintaan. Ne jäivät kuitenkin vähälle huomiolle liikkumisen riemun viedessä voiton tutkimiselta.

 

 

Varsinainen temppurata ja ohjattu toiminta oli suunniteltu 3-5 -vuotiaille lapsille, tätä pienemille lapsille oli rakennettu oma pienimuotoisempi ympäristö viereiseen pienempään tilaan. Tilasta löytyi pieni rappuset-liukumäki-tunneli -yhdistelmä sekä erilaisia palloja ja hernepusseja.

 

 

 

Sosionomiopiskelijat Jenny ja Netta

Leave A Reply