Työskentelen ammatillisena opettajana Valkealan opistolla, Kouvolassa. Valkealan opisto on pieni kansanopisto, joka tarjoaa vapaan sivistystyön koulutusta, aikuisten perusopetusta, perusopetuksen lisäopetusta sekä ammatillista koulutusta. Vastaan työssäni kasvatus- ja ohjausalan ammattitutkinnosta ja toimin tässä koulutuksessa ryhmänohjaajana.
Ohjaus on kulkenut jollain tavalla mukanani koko työurani ajan. Aloitin työni erityisluokanopettajana. Sen jälkeen olen työskennellyt koulukuraattorina, ammatillisena opettajana ja erityisopettajana. Päätyöni ohella olen työskennellyt liikunnan parissa: erilaisia liikuntaryhmiä ohjaten ja personal trainerin töitä tehden. Nykyisessä työssäni koulunkäynninohjaajaopiskelijoiden ryhmänohjaajana ryhmä- ja yksilöohjaus ovat jokapäiväistä työtäni.
Opiskeltuani opettajakorkeakoulussa ammatilliseksi opettajaksi ja ammatilliseksi erityisopettajaksi opo-opinnot tuntuivat loogiselta jatkumolta. Itse asiassa pohdin opo-opintoja jo opettajaopintojen jälkeen, mutta vielä tuolloin eivät hakupisteeni olisi riittäneet sisälle pääsyyn. Viime keväänä aika tuntui oikealta ja olin saanut hankittua itselleni lisää hakupisteitä, joten laitoin hakemuksen toiveikkaana menemään.
Päätin hakea opo-opintoihin, koska halusin saada nykyiseen ohjaustyöhöni lisää osaamista sekä laajentaa kelpoisuuttani työskennellä eri koulutusasteilla. HAMKin opinto-ohjaajankoulutuksellahan saa kelpoisuuden peruskoulun oppilaanohjaajan työhön sekä opinto-ohjaajan tehtäviin lukioon, ammatilliseen koulutukseen ja korkealle asteelle. Lisäksi koulutuksen jälkeen on mahdollista työskennellä uraohjauksen parissa erilaisissa työtehtävissä. Uskon, että opinto-ohjaajan koulutus avaa lisää ovia tulevaisuuden työuraani ajatellen. Olen vasta alle 40-vuotias, joten työvuosia on edessä vielä paljon.
Pohdin tarkasti eri opettajakorkeakoulujen välillä ennen hakua. Päädyin hakemaan HAMKiin sen tarjoaman verkkototeutusvaihtoehdon vuoksi. Lapsiperheen arjessa opintojen suorittaminen mahdollisimman pienellä kotoa poissaololla tuntui houkuttelevalta. Tässä hybriditoteutuksessa oli mahdollista valita joko lähiopetukseen osallistuminen tai verkossa osallistuminen. Orientaatiojakso oli kaikilla osallistujilla Hämeenlinnassa.
Tätä kirjoittaessani opintoni ovat noin puolessa välissä. Jo ensimmäinen puolisko on ylittänyt odotukseni. Olen positiivisesti yllättynyt hybridimallin toimivuudesta. Ennen opintojen alkamista mietin, tulisiko verkon välityksellä opiskelusta raskasta tai passiivista. Hyvin pian tämä pelkoni osoittautui turhaksi. Verkko-opetus on suunniteltu huolellisesti ja toteutettu laadukkaasti. Opiskelija ei pääse jäämään passiiviseen rooliin, vaan opiskelu on vuorovaikutteista ja yhteistoiminnallista. Välillä verkon kautta seurataan opettajan luentoa, välillä opetetaan itse muita, joskus keskustellaan ja tehdään ryhmätöitä verkkotyökalulla jaetuissa pienryhmissä.
Opiskelutehtävät ovat monipuolisia. Osa niistä tehdään itsenäisesti ja osa pienryhmissä. Olen pystynyt liittämään useita oppimistehtäviä omaan työhöni, joka on tuntunut mielekkäältä ja hyödylliseltä. Oppimistehtävien lisäksi tärkeä osa oppimista minulle on ollut vertaisoppiminen opiskelijakollegoilta. Olen jo nyt saanut runsaasti konkreettisia vinkkejä ja työkaluja, joita pystyn hyödyntämään työssäni. Lisäksi odotan innolla verkostoharjoittelua, jossa pääsen tutustumaan opinto-ohjaukseen eri koulutusasteilla ja erilaisissa työympäristöissä.
Opiskelu HAMKissa on ollut antoisaa, mutta välillä myös työlästä. Lähiopetuspäivät on pitänyt järjestää töistä vapaaksi ja lisäksi aikaa on täytynyt varata etätyöskentelyyn yhteisten päivien välille. Yksi minun opiskeluani helpottanut tapa on ollut ohjauskirjallisuuden kuunteleminen äänikirjoina autolla ajaessa ja koiran kanssa lenkkeillessä. Vinkiksi opo-opinnoista haaveileville neuvoisin tutustumaan aluksi hakupisteytykseen ja hankkimaan tarvittavia lisäpisteitä työkokemuksella tai koulutuksilla ennen hakua. Kun opekorkean ovet sitten avautuvat, osallistu aktiivisesti ohjauspajapäiviin, tutustu opiskelijakollegoihin ja opi heiltä, pyri yhdistämään opinnot mahdollisuuksien mukaan omaan työhösi ja valitse harjoitteluympäristöt sekä kehittämistehtävän aihe siten, että ne hyödyttävät sinua itseäsi. Ja mikä tärkeintä, nauti oppimisesta!
Piia Kohonen
Opinto-ohjaajaopiskelija HAMK