Tuulahduksia Japanin JATA-matkailumessuilta ja asiakastilaisuudesta

0

Aasian suurimmat matkailumessut olivat Tokiossa syyskuun lopussa. Parikymmentä Kanta-Hämeen matkailuyrittäjää ja –toimijaa tutustui JATA-messujen antiin. Messujen yhteydessä järjestettiin erillinen asiakastilaisuus japanilaisille matkanjärjestäjille ja lehdistön edustajille. Kanta-Häme on kiinnostava matkailukohde, sillä tilaisuuteen saapui noin 30 asiakasta tutustumaan ja hieromaan kauppaa.

JATA-messut ovat Aasian suurimmat matkailumessut ja ne järjestetään vuosittain Tokiossa. ToolBox Oy:n Kari Halonen on konsultti ja kokenut Japanin tuntija. Hän oli järjestänyt Matkalla kasvuun -yhteistyöhankkeen pyynnöstä messumatkan ja asiakastilaisuuden messujen yhteyteen.

 

JATA-matkamessujen tunnelmaa Tokiossa syyskuussa 2018.

JATA-messuilla tutustuttiin muun muassa japanilaisiin matkanjärjestäjiin, jotka jo järjestävät matkoja Suomeen. Tavoitteena oli tuoda Kanta-Hämettä ja uusia, hyviä matkailukohteita esille. Sijaitseehan Kanta-Häme vain noin tunnin matkan päässä lentokentästä. Japanilaisten matkailijoiden viipymä on noin 1,9 vuorokautta, joten Helsingin vierailun yhteydessä he ehtisivät hyvin tutustumaan myös Kanta-Hämeeseen.

 

Kanta-Hämeen matkailutoimijat tutustuivat eri osastoihin ja matkanjärjestäjiin JATA-messuilla. Vuorossa Miki Tourist. Myyntipäällikkö Masaei Takemoto on kuvassa keskellä.

Myyntitilaisuudessa kanta-hämäläiset matkailutoimijat saivat esitellä yrityksiään ja tuotteitaan matkanjärjestäjille. Yritykset olivat valmistautuneet tilaisuuteen muun muassa kääntämällä aineistoa japaniksi. Lisäksi Kari Halonen oli toimittanut etukäteen tilasuuteen tulevien matkanjärjestäjien ja lehdistön edustajien tiedot. Etukäteisinfon avulla matkailutoimijoilla oli mahdollisuus miettiä omaa viestintäänsä tilaisuuteen valmiiksi.

Myyntitilaisuus järjestettiin 20.9.2018 Tokyo Bay Ariake Washington Hotellissa. Hotelli sijaitsi noin 200 metriä messukeskuksesta. Kanta-Hämeen matkailutoimijoiden esittelypöydät kiersivät tilaa kahdella seinustalla. Pöydät oli liinoitettu ja esittelijät laittoivat pöydät kuntoon omilla tuotteillaan, makeisilla ja pikku lahjoilla. Tilassa oli myös tarjoilua: virvoitusjuomia, vettä, olutta ja valkoviiniä sekä suolaisia, japanilaisia voileipiä.

Ohjelma
Klo 14:00 Tilaisuuden avaus, Toolbox Kari Talonen
Klo 14:05  Tavastia esittely ja Lakeland-video, Hämeen ammattikorkeakoulu Outi Mertamo
Klo 14:15 Tavastia Region, mukana olevien yritysten esittely, Pirteeks Anu Kosonen
Klo 14:30 – 15:30 Japanilaisten vieraiden tutustumista yrityksiin ja keskustelut
Klo 15:30 Arvonta / Lucky Draw
Klo 16:00 Tilaisuus päättyy

 

JATA-messujen asiakastilaisuus on alkamassa Lakeland-esityksellä.

Alkupuheenvuorojen jälkeen asiakkaat jakautuivat eri pöytiin, joissa oli esittelijöinä Kanta-Hämeen matkailutoimijoita. Pääosin pöydissä oli kaksi esittelijää per pöytä. Tapaamiset aloitettiin käyntikorttien vaihtamisella, joka on Japanissa tärkeä seremonia. Esittelijät esittelivät toimintaa, jakoivat esittelymateriaalia ja antoivat lopuksi pienen muiston. Tilaisuuden päätti arvonta, johon oli kerätty tilaisuuteen osallistuvista matkailuyrityksistä lahjoja.

Majatalo Willa Göösin Elisa Göös oli mukana asiakastilaisuudessa. Workshopissa hän kertoi Willa Göösin toiminnasta ja sen luonnonkauniista ympäristöstä sekä hiljaisuudesta mielikuvan rakentamismielessä. Willa Göös on tuotteistanut muun muassa hiljaisuuden retriitin joka sopii hyvin Visit Finlandin slow-teemaan. Suomea tuodaan esille rauhoittumisen ja hiljaisuuden teemoin.

 

Japanin myyntitilaisuus käynnissä. Elisa Göös etualalla.

– Matkalla oli mielenkiintoista tutustua japanilaiseen business-kulttuuriin ja huomata miten kiinnostuneita japanilaiset ovat Suomesta ja miten kiinnostus maakuntaamme kohtaan selvästi kasvoi. Workshopissa oli aktiivinen, innostunut ja ammattimainen tunnelma. Emme myyneet vain omaa toimintaamme, vaan kerroimme pöydässä myös muiden yritysten toiminnasta, kertoo Elisa Göös.

Japanin matka on nyt takanapäin ja reissulta on opittu paljon. Matkalla mukana olleet olleet ovat tehneet yhteistä matkaraporttia, jakaneet kuvia ja sopineet työnjaosta. Ensimmiäset sähköpostit on vaihdettu asiakkaiden kanssa. Matkalla kasvuun -yhteistyöhankkeen projektipäällikkö Leena Puumalainen on tyytyväinen matkan antiin.

–  Tilaisuus onnistui todella hyvin ja välittömästi matkan jälkeen yrittäjät ovat saaneet jo yhteydenottoja mm. Miki Tourist’lta. Myös Kari Halonen ToolBox -travel marketing & consultingista oli yllättynyt nopeasta reagoinnista. Hän kertoi, ettei muista aikaisemmin tapahtuneen vastaavanlaista kiinnostusta näin pian ensitapaamisen jälkeen, Leena Puumalainen myhäilee.

Tulevaisuudessa japanilaisia näkyy entistä enemmän myös Kanta-Hämeen katukuvassa. Päänavaus on tehty, mutta matkailu on pitkäjänteistä työtä. Uusia kauppoja voidaan odotella aikaisintaan ensi kesäksi.

Matkan mahdollisti Matkalla Kasvuun -yhteistyöhanke, jonka päätoteuttajana on Koulutuskuntayhtymä Tavastia ja osatoteuttajana Hämeen ammattikorkeakoulu Oy. Hankkeen rahoituksen on myöntänyt Hämeen ELY-Keskus, Manner-Suomen maaseudun kehittämisohjelma 2014– 2020. Hanke päättyy vuoden 2018 lopussa.

 

Kirjoittajat:

Kirsi Sippola, Hämeen ammattikorkeakoulu Oy

Leena Puumalainen, Tavastia Koulutuskuntayhtymä

 

 

 

Leave A Reply