Kiitosten sanominen jää usein vähemmälle, kun jo rynnätään toteuttamaan seuraavaa hanketta. On siis aika iloita, sillä Let’s Go Tavastia -hankkeessa saatiin hienoja asioita tehtyä Kanta-Hämeen yritysten kansainvälistämiseen liittyen! Iso kiitos kaikille niille 900 henkilölle ja 176 matkailualan yritykselle ja yhdistykselle, jotka olivat mukana hankkeen toimenpiteissä.
Let’s Go Tavastia -hanke keskittyi Kanta-Hämeen matkailuyritysten kansainvälistämiseen, Visit Häme -sivuston kehittämiseen sekä Visit Finland -yhteistyöhön. Hankkeen toteutuksessa olivat mukana seudulliset koordinaattorit, jotta koko maakunta saatiin mukaan tasavertaisesti. Mari Noromies-Wahl Forssan kaupungilta, Tiina Paukola Riihimäen Tilat ja Kehityksestä ja Outi Mertamo HAMKista Hämeenlinnasta saivat hienosti ihmiset liikkeelle 17 yritysvalmennukseen ja 30 tilaisuuteen, jota hankkeen aikana tehtiin.
Kansainvälisille matkailijoille ei kuntarajoilla ole mitään merkitystä. Matkailijat hakevat kiinnostavia kohteita ja mielekästä tekemistä alueelta. Helsingin läheisyys tuo Kanta-Hämeeseen upeat mahdollisuudet kasvattaa matkailijamääriä. Kansainväliset matkanjärjestäjät haluavat tehdä Helsingin alueeseen liitettäviä uusia muutaman päivän retkipaketteja Kanta-Hämeeseen. Let’s Go Tavastia -hankkeen aikana järjestettiin 17 matkanjärjestäjän ja kuusi median tutustumismatkaa alueelle. Ulkomaalaisten tutustumismatkoilla oli mukana yhteensä 182 ihmistä. Matkat ovat tärkeitä, sillä kukaan matkanjärjestäjä ei ota aluetta tuotantoonsa ilman, että on käynyt paikan päällä katsomassa minkälaisia yritykset ovat ja mitä kiinnostavaa alueella on tarjottavana.
Kansainvälisyys on mahdollisuus
Kansainvälisyys on mahdollisuus, jota kaikki yritykset eivät ole vielä huomanneet. Visit Häme -sivustolla on nyt noin 150 yritystä. Sivustolle pääsee, kun yrityksen omilla nettisivuilla on tekstiä myös englanniksi. Muutama englanninkielinen lause yrityksen toiminnasta ja yhteystiedot ovat minimivaatimus. Hämeen ammattikorkeakoulu kehittää Visit Häme -sivustoa vuonna 2020 Western Lakeland Kanta-Häme hankkeen turvin. Sivuston omistaa Hämeen liitto, joten tiedot jäävät elämään hankkeen jälkeenkin.
Myös Visit Finland kerää yritysten tietoja kaksi kertaa vuodessa MyStay -palveluun. Siellä on kantahämäläisiä tuotteita esillä lähes 60 kpl. Yritysten kannattaakin olla hereillä huhtikuussa, kun uusia tuotteita saa syöttää MyStay -palveluun. Visit Finland on tehnyt kätevän oppaan, jolla tuotteiden syöttäminen onnistuu vaikka kotisohvalta!
Seudun ja maakunnan matkailun kärjet löytyivät työpajoissa
Kunnille ja poliitikoille on tärkeää, että oma kunta on hankkeessa jotenkin näkyvissä. Let’s Go Tavastia -hankkeessa pidettiinkin 13 matkailukärkien kirkastamiseen liittyvää työpajaa, jotka olivat avoimia kaikille kiinnostuneille. Jokaisesta seutukunnasta löytyi keskustelujen kautta omat kärjet, jotka nostettiin esille. Kärkien löytäminen tarkoittaa, että jokainen kunta ja jokainen yrittäjä voivat markkinoida omassa some-postauksessaan seudullisia tai maakunnallisia kärkiä. Mitä enemmän teemme itse ristiinlinkityksiä ja laitamme hyviä #hastageja, sitä enemmän saamme näkyvyyttä alueellemme. Seudulliset ja maakunnalliset kärjet löytyvät www.hamk.fi/letsgotavastia -sivuilta.
Let’s Go Tavastia -hankkeen rahoitus tuli pääosin EU:n aluekehitysrahoista (75%). Loppuosan kustannuksista maksoivat Kanta-Hämeen kunnat ja HAMK. Let’s Go Tavastia -hanke päättyi, mutta toimintaa jatkaa Western Lakeland Kanta-Häme -hanke. Hankkeeseen on kirjattu lisätavoitteeksi vastuullisen matkailun kehittäminen Kanta-Hämeen alueella ja yrityksissä. Katso tulevat tapahtumat www.hamk.fi/lakeland
Lue lisää:
Let’s Go Tavastia ja Western Lakeland Kanta-Häme hankkeiden rahoittajina ovat Euroopan aluekehitysrahasto, Kanta-Hämeen kunnat ja Hämeen ammattikorkeakoulu (www.hamk.fi/letsgotavastia ja www.hamk.fi/lakeland).