Matkailu on Suomessa kasvava vientiala ja merkittävä työllistäjä

0

Hämeen ammattikorkeakoulun ja Koulutuskuntayhtymä Tavastian Matkalla kasvuun –yhteistyöhanke on puolivälissä. Hankkeessa on mukana kolmekymmentäyksi matkailualan toimijaa Kanta-Hämeestä. Yhteistyöhankkeessa verkostoidutaan, tehdään vierailuja ja suunnitellaan uusia matkailutuotteita eri toimijoiden kanssa. Uusia tuotteita ja palveluita on tulossa markkinoille parikymmentä kappaletta vielä tämän vuoden puolella!

Matkailutoimiala kasvaa Suomessa vauhdilla. Matkailutoimiala muodostaa 2,3 % Suomen BKT:stä eli saman verran kuin maa-metsä- ja kalatalous. Tutkimusten mukaan jokainen matkailueuro tuottaa 56 senttiä muille toimialoille. (Kuva 1, Visit Finland)

 

Kuva 1: Matkalu on kasvava vientiala

 

Matkalla kasvuun –yhteistyöhanke pyrkii edesauttamaan Kanta-Hämeen matkailuyrittäjiä pysymään kansallisessa vauhdissa mukana ja saamaan uutta puhtia omaan yritystoimintaansa.

Tänä syksynä hankkeessa on toteutettu uusien tuotteiden ja palveluiden suunnittelua.

– On tosi hienoa, että meillä on yli 30 aktiivista yrittäjää mukana rakentamassa uusia tuotteita alueelle, joko itselleen tai verkostotuotteita yhdessä jonkun toisen yrityksen kanssa. Parikymmentä uutta tuotetta ja palvelua onkin vielä tämän vuoden aikana valmistumassa. Yrittäjät pääsevät esittelemään uusia tuotteitaan tammikuussa Matka 2018 -messuilla, iloitsee projektipäällikkö Leena Puumalainen.

Suoma ry on Suomen matkailuorganisaatioiden yhdistys, joka on puolueeton matkailuyritysten edunvalvoja Suomessa. Suoman tavoitteena on olla myös aktiivinen verkostoitumisen edistäjä.

– Olemme olleet projektiassistentti Anne Ojasen kanssa syksyn aikana kahdessa tilaisuudessa esittelemässä hanketta, Suoma ry:n järjestämässä tilaisuudessa Tampereelle sekä Ryhmämyyntipäivillä Hyvinkäällä. Tampereelle pöytämme ääressä kävi yli 100 asiakasta ja Hyvinkäällä meillä oli 21 etukäteen sovittua 15 minuutin tapaamista kotimaisten bussiyritysten kanssa. Tilaisuudet ovat olleet tehokas tapa verkostoitua ja kuulla minkälaisia asiakkaiden toiveita voimme välittää hankkeessa mukana oleville yrittäjille. Keskusteluissa Kanta-Häme koettiin asiakkaiden taholta potentiaaliseksi vierailukohteeksi ryhmille, myhäilee Leena Puumalainen.

Ryhmät ovat pääsääntöisesti kotimaisia, naisvoittoisia yhdistys-, järjestö- tai eläkeläisryhmiä. Muita ryhmiä ovat esimerkiksi urheilujoukkueet ja kansainväliset ryhmät sekä bussiyhtiön itsensä myymät paketit, joissa on perheitä tai yksittäisiä matkailijoita mukana.

– Keräsimme toiveita ja selkeä viesti on, että esimerkiksi bussifirmat, jotka järjestävät matkoja haluavat valmiita ehdotuksia sekä päiväretkistä että yhden ja kahden yön yli olevista matkoista. Tärkeää on myös, että paketeissa on useampi yritys ja käyntikohde mukana. Olen iloinen siitä, että hankkeen toimenpiteiden avulla olemme voineet välittää ajantasaista tietoa yrityksille juuri nyt, kun he suunnittelevat työpajoissa uusia tuotteita ja palveluita yrityksiinsä, kertoo Leena Puumalainen.

Matkalla kasvuun -yhteistyöhanke on Manner Suomen maaseudun kehittämisohjelman rahoittama hanke, jossa on mukana 31 kanta-hämäläistä matkailualan yritystä. Hankkeen tapahtumia ja blogia voi seurata osoitteessa www.hamk.fi/matkalla-kasvuun ja matkallakasvuun.blogspot.fi.

 

 

Leave A Reply