Kulttuurikohteet tutuksi digitaalisten tarinoiden ja pulmien avulla

0

Android ja iOS mobiililaitteille saatavilla oleva VIKKE-sovelluspilotti kuljettaa kulttuurimatkailijaa kohteesta toiseen Kanta-Hämeessä. Mielenkiintoiset tarinat ja koukuttavat tehtävät kohteissa houkuttelevat tutustumaan alueen helmiin ja ammentamaan lisätietoa kohteista.

VIKKE-sovelluspilottia on kehitetty samannimisessä EAKR-rahoitteisessa hankkeessa (Euroopan aluekehitysrahasto), jota vetää innokas kehittäjätiimi HAMK Smart -tutkimusyksiköstä. Sisältöjen toteuttaminen (tarinat, tehtävät ja kuvat) sovellukseen on tehty mahtavana yhteistyö alueen kulttuurikohteiden kanssa. Yhteistyö on ollut erittäin hedelmällistä, innostunutta ja Vanajan_kirkkoaktiivista. Yhteistyön myötä kohteet ovat ymmärtäneet tarinallisuuden voiman toimintojensa kehittämisessä, mm. markkinoinnissa, myynnissä ja asiakaspalvelutilanteissaMukana olevat kohteet koostuvat erilaisista kulttuurikohteista kuten seurakunnista, museoista, taide- ja galleriatiloista, käsityömyymälöistä, mutta mukana on myös kuntien omistamia julkisia kohteita kuten linnavuoret ja patsaat. 

VIKKE sovelluspilotin ydin on Kanta-Hämeen alueeseen ja sen historiaan liittyvät tarinat. Sovelluksessa on 14 laajempaa teemaa eli päätarinaa, joiden joukosta käyttäjä voi valita yhden kerrallaan. Nämä päätarinat käsittelevät tunnettuja Kanta-Hämeen teemoja, kuten sotahistoriaa, keskiaikaa, pyhiinvaellusta, lasia, Sibeliusta ja taidekävelyä. 

Vikke_IlvesJokainen päätarina sisältää lyhyempiä tarinoita kohteista ja ne liittyvät päätarinan teemaan. Hankkeessa järjestettyjen kohteille suunnattujen tarinatyöpajojen tuloksena syntyi upeat 63 kappaletta toinen toistaan mielenkiintoisempia tarinoita. Kohteiden tarinat liittyvät jollain tapaa niiden historiaan, mielenkiintoiseen tietoon, jota ei välttämättä löydä mistään muualta. Näin käyttäjä saa mielenkiintoista lisätietoa kohteista, joissa sovelluksen kuljettamana vierailee.  

Vaikka tarinat ovat itsessään jo hyvin mielenkiintoisia ja houkuttelevat vierailemaan kohteissa, on käyttäjän suoritettava erilaisia tehtäviä kohteissa, jotta hän pääsee etenemään sovelluksessa. Jokaiselle kohteelle on kehitetty tehtävä kohteen piha-alueelle ratkaistavaksi. Osan tehtävistä voi tosin suorittaa vaikkapa kotisohvalla makoillen, mutta suurimman osan tehtävistä voi ratkaista vain olemalla paikan päällä. Joissakin kohteissa on myös hyödynnetty AR (augemented reality) toteutuksia. Oikean vastauksen tehtävään annettuaan, käyttäjä pääsee jatkamaan matkaansa kiehtovien tarinoiden avulla.  

Vikke_peli

VIKKE -sovelluspilotti on julkaistu Android ja iOS mobiililaitteille. Sen löytää nimellä VIKKE Google Play Storesta sekä App Storesta.

Lataa peli Anroid tai iOS laitteille.

Sisällöt ovat suomeksi ja englanniksi. Sovelluksen etusivulla on palautelomake, johon toivotaan runsaasti palautteita. Näin saadaan parempaa tietoa ja aineistoa digitaalisuuden hyödyntämisestä kulttuurikohteissa vierailtaessa. 1.4-31.8.2020 jätettyjen palautteiden kesken arvotaan pääsylippu pakohuonepeliin.

Näihin Kanta-Hämeen kulttuurihelmiin onkin nyt oiva aika tutustua digitaalisuuden keinoin ja on mukavaa tekemistä tänä koronaviruksen aiheuttamana valitettavana poikkeusaikana. Tuetaan paikallista matkailua ja toimijoita sekä saadaan arvokasta tietoa oman alueen kulttuurikohteista. Annetaan tarinan viedä. Elämyksellisiä pelihetkiä VIKKE sovelluspilotin parissa!

Lisätietoa VIKKE – Virtuaalinen kulttuurimatkailu Kanta-Hämeessä -hankkeesta ja sovelluksesta löydät täältä!

 

logo_sarja

Heidi Kerkola
projektipäällikkö
VIKKE – Virtuaalinen kulttuurimatkailu Kanta-Hämeessä
HAMK Smart -tutkimusyksikkö

Leave A Reply