Finnairin Jeroen Sleurs kävi Hämeenlinnassa esittelemässä Now/here-matkailupalvelua, jonka sivustolta voi ostaa lentojen ja majoituksen lisäksi laadukkaita elämyksiä ja aktiviteetteja. Now/here-sivustolle halutaan nyt tuotteita myös Kanta-Hämeestä. Finnairin edustajat tulevat valitsemaan tuotteita, jotka täyttävät heidän asettamansa kriteerit.
Aurinkoisena torstaiaamuna hotelli Vaakunassa kokoontui joukko kanta-hämäläisten matkailuyritysten edustajia. Tuotepäällikkö Jeroen Fleurs Finnairilta saapui kertomaan heidän uudesta digitaalisesta Now/here -matkailupalvelustaan ja yhteistyömahdollisuudesta Finnairin kanssa.
Jeroen sai heti alkuun tunnelman rennoksi humoristisella jutustelullaan. Hän kertoi, että Now/here -sivuston perustaminen on suuri muutos Finnairilla. Sivuston ajatuksena on olla hieman kuin booking.com, mutta vielä paljon enemmän. Now/here -matkailupalvelusta asiakas saa lentojen ja majoituksen lisäksi varattua kohteessa olevia laadukkaita aktiviteetteja, eli koko paketin samalla kerralla. Toisin kuin booking.comilla, Finnairilla edustajat käyvät kohteet läpi ja valitsevat sivustolle laadukkaimmat tuotteet myyntiin.
Jeroen painotti matkailun olevan murroksessa, itsenäinen matkustaminen ottaa tilaa ryhmämatkoilta, jopa Aasiassa. Matkojen varaaminen suoraan mobiililaitteella yleistyy. Esimerkkinä tästä asiakas saattaa selatessaan instagramia nähdä kuvan, joka inspiroi matkustamaan juuri siihen paikkaan, ja varaa matkan saman tien käyttäen helpointa reittiä matkan varaamiseen verkossa.
Myös yhteistyön tärkeydestä puhuttiin; kuinka saada asiakas, joka matkustaa johonkin tiettyyn kohteeseen matkustamaan myös alueella oleviin muihin kohteisiin. Jeroen kehotti meitä täällä Hämeessä yhdistämään voimamme, ei vain Finnairin vaan ihan itsemme takia. Now/here -matkailupalvelussa on tähän mennessä ollut tuotteita Lapista ja Helsingistä, mutta he haluavat nyt laajentaa toimintaa muillekin alueille ja Häme kiinnostaa erityisesti, koska olemme lähellä pääkaupunkiseutua. Jeroen kutsui aluetta leikkisästi nimellä ”Helsinki Garden”.
Now/here -matkailupalvelun kohderyhmänä ovat digiajan milleniaalit, jotka hakevat laadukkaita, ympäristötietoisia ja autenttisia matkakohteita. Tämä kohderyhmä etsii nimenomaan kokemuksia, jotka muuttavat heidän elämäänsä, tuottavat iloa ja opettavat uutta. Päämarkkina-alueet ovat Aasia, Amerikka ja Eurooppa.
Mitä mukaan haluavilta yrityksiltä sitten vaaditaan? Päästäkseen mukaan yritysten täytyy täyttää ainakin seuraavat vaatimukset:
- Yrityksen palveluiden tulee löytyä Bokunista tai Iticketistä (elämykset/aktiviteetit) tai Bookvisitistä (majoitus)
- Yrityksellä tulee olla vastuuvakuutus kunnossa
- Palvelu on varattavissa 18 kk etukäteen
- Palvelu on varattavissa min. kahdelle hengelle
- Yrityksellä tulee olla laatusertifikaatti (tai olla kiinnostunut hankkimaan sellaisen)
- Yrityksellä tulee olla aitoja, konseptoituja pienen mittakaavan palveluita ympäri vuoden tarjolla
Elämystuotteiden luominen Bokuniin / Itickettiin on yksi ehdoton edellytys Now/here -sivustolle pääsemiseen, sillä tuotteet tuodaan sitä kautta Finnairin sivuille. Näin ollen kaikki kuvat ja tekstit, joita on luotu Bokuniin / Itickettiin, näkyvät myös now/here -sivuilla. Majoitustuotteet puolestaan tulevat Finnairin sivustolle Bookvisitin kautta.
Mitä tämä kaikki sitten yrittäjälle maksaa? Now/here -sivustolla mukana oleminen ei maksa itsessään mitään. Kun yrityksen tuotetta myydään sivuston kautta, veloitetaan siitä 20 % komissio.
Kannustamme kaikkia matkailutoimijoita tarttumaan tähän mahdollisuuteen. Kiinnostuneet toimijat voivat ilmoittautua allekirjoittaneelle.
Kirjoittaja: Annamaria Laine, VIKKE – virtuaalinen kulttuurimatkailu Hämeessä ja Western Lakeland -hankkeet
annamaria.laine@hamk.fi