Liiketalouden harjoittelu infra-alalla

0

Työnantaja Ralf Ajalin Oy

Perheyhtiö R. Ajalin Oy on vuonna 1977 perustettu maarakennus ja enimmäkseen eteläisessä Suomessa operoiva yritys. Konserniin kuuluu urakointiin keskittynyt Ralf Ajalin Oy. Heidän toimistonsa sijaitsee Raaseporissa. Yrityksen liikevaihto oli vuonna 2020 29,0 milj. euroa ja henkilöstöä 58.

Miten päädyin infra-alalle?

Kesäkuu 2021, olin jo jonkin aikaa etsinyt harjoittelupaikkaa, kun sattumalta ystäväni kertoi mahdollisuudesta yrityksessä Ralf Ajalin Oy, jossa hän on itsekin töissä insinöörinä. Ei heti ensimmäisenä tullut mieleen infra-ala, kun olin etsinyt taloushallinnon työtehtäviä. Kiinnostukseni kuitenkin heräsi ja tein työhakemuksen vuokratyöfirman kautta. Haastattelu sovittiin etänä jo seuraavalle viikolle.

Henkilöstövuokrausfirma Biisoni Oy haastatteli minut ja keskustelimme infra-alasta ja mahdollisuuksistani Ralf Ajalin yrityksessä. Molemmin puolin kiinnostus säilyi ja Biisoni Oy suositteli minua Ralf Ajalinille. Haastattelu sovittiin vielä Ralf Ajalinille 9. heinäkuuta. Hyväksyin mielelläni työtarjouksen työmaakirjuri harjoittelijana ja aloitin työni 12.7. Halusin molemmat harjoittelut 2kk + 3kk suorittaa Ralf Ajalinilla ja päätimme esimiesteni kanssa lisätä vielä kuukauden työharjoittelua 30.1.2022 asti.

 

Harjoittelujakson kokemukset ja työtehtäväni työmaakirjurina

Työtehtäväni tuli olemaan hyvin monipuolista ja laajaa. Sitä en pelästynyt, vaan olin valmis oppimaan aivan uusia asioita. Päätyötehtäviäni oli asiakaspalvelu, laskenta, kustannusseuranta, raportointi ja informointi lähiesimiehelleni. Aloittaminen oli haastavaa, kuten täysin uudelle alalle hyppäämisestä osasi odottaa. Minut otettiin kuitenkin hyvin vastaan ja pystyin aina pyytämään apua, jos sitä tarvitsin. Ensin kävin työturva- ja rataturvakoulutuksen, jotta pääsin ratatyömaille. Tämän jälkeen esimieheni tutustutti minut ensimmäiselle työmaalle.

Aloitin ensimmäisellä työmaallani työt neljäntenä työpäivänäni seuraten työvaiheita, opettelemalla mitä milläkin työkoneella tehdään, sekä tutustumalla työntekijöihin ja työnjohtoon. Kokemukseni perusteella noin 4 viikon jälkeen osasin jo kertoa ulkoa, että oliko mikäkin työkone työmaalla, kuka oli milloinkin töissä ja mikä työvaihe oli menossa. Apunani oli kuitenkin myös jo alusta asti firman kannettava, siinä Word ja Excel, joihin olin tehnyt muistiinpanot, kalustolistat ja tuntiseurannat päivittäin. Helppoa pysyä kärryillä, jos tarvitaan tietoa esim. viikon takaisesta työpäivästä. Kannettava oli turvavaatetuksen lisäksi tärkein asia työssäni ja aina mukanani. Vaikka työni oli jokseenkin hyvin itsenäistä, olin kuitenkin se, joka raportoi esimiehiäni päivittäin työmaan liittyvistä asioista.

Junaradan rakennus

Kuva: Pääsin heti viikonloppuna töihin 17-18.7.2021 toiselle työmaalle seuraamaan alikulkusillan asettamista junaraiteen kohdalle. Junaliikenne oli pysäytetty maanantai aamulle 19.7 asti. Seurasin töitä ja pidin kirjaa työkoneista, henkilöstöstä, työ- ja konetunneista ja työvaiheista.

Käsitykseni infra-alasta on laajentunut huomattavasti. En osannut odottaa, kuinka organisoitua infra-ala on ja kuinka paljon erilaisia työmahdollisuuksia taloushallinnon töissä on olemassa tällä alalla. Vaikka kaikkea mahdollista yrityksessä olevaa laskentaan liittyvää en edes päässyt tekemään.

 

Enkö sitten halunnut jatkaa Ajalinilla harjoittelun päätyttyä?

Minulle tarjottiin jatkoa yrityksessä, mutta jouduin kieltäytymään, jotta pystyisin valmistumaan koulusta. Jäljelle jää vain opinnäytetyö, mutta omasta mielestäni haastavin osa koulutuksessani. Työ vie niin paljon aikaa, koska asun itse Pirkanmaalla ja työni on aina työmailla eteläisessä Suomessa. Olin kuullut ja olin varma myös omalla kohdallani, että jos olisin jatkanut töissä, olisi koulu jäänyt taka-alalle. Mahdollisesti jopa kesken. Harkittu päätös, kun kyseessä on työ, joka vie mennessään.

 

Kristian

Leave A Reply