Liikennetiedottajat, Toppila, Norrgård, Heikkilä, El Shamaly ja Mutka.
Yhteenveto Kehikkotyöstä, kohteina Jumbo ja Fields.
Valitkaa itsellenne ryhmä, oli tämän tehtävän-annon ensimmäinen ja helpoin tehtävä, saatiin kasaan todella hyvä ja toimiva porukka. Luokassa kuunneltiin tehtävänantoa ja ruokalassa sitä ihmeteltiin, mitä V***** Seppo ja Janne meiltä oikeasti haluaa?? Ei sitten mitään hajua.. Moduulia eteenpäin pienen pätkän ja kaavoitus selkeämmäksi ja siitähän se lähti lutviutumaan kuin itsekseen kunhan kaavat ylipäätään alkoivat meille aukenemaan, miten ylemmät kaavat ohjaavat alempia ja kaavat määräävät millaista tehdään, miten ja millä periaatteella! Sieltähän löytyi alhaalla olevan kuvan mukainen kehikko kolmio, josta muodostui lopulta liikenneverkko kehikko sisältäen joka kaavasta jotain, seuraavin aihein:
-Kaavoitukset alueella
-Liikkumistarpeen minimointi
-Sisäinen liikenne
-Sisääntuloväylät
-Kulkumuotojen reititys
Kehikon aiheiden kanssa Sepon luo tiedustelemaan ollaanko ihan hakoteillä, ja koska tilanne olikin päinvastainen, niin lintsattiin iltapäivä ja lähdettiin tarkastelemaan ja kuvaamaan Jumbon aluetta Vantaalla. Tarkastelu tehtiin kävellen ja autoillen, ja saatiin aikaan hyvää materiaalia ja tietoa.
Yhteinen Powerpoint perustettiin ja jokainen vuorollaan hieroi omia aiheitaan dioiksi. Ilkka hankki Vantaan kaupungilta tehtävälle tärkeän asemakaavamuutoksen Jumbon alueesta. Aika nopeasti selvisi, että kaavojen määräykset ja hienot suunnitelmat eivät olleet toteutuneet toivotulla tavalla. Tehtävä muuttui vielä kiinnostavammaksi ja tuntui paisuvan entisestään, jos yksi asia oli toteutunut huonosti, niin varmasti oli myös toinen, ja se että oliko molemmat sitten mainitsemisen arvoisia, oli joka kerta mietittävä erikseen. Mutta aika hyvähän siitä lopulta tuli.
Vertailua Tanskassa
Missä kaikki autot on? sanoi joku kun marssittiin vertailukohteeseen Tanskassa, kauppakeskus Fieldsiin. Jumbosta eroten tänne pääsee junalla ja metrolla todella helposti, polkupyörät ovat hallissa parkissa ja autot myös eli autot oli niin sanotusti poissa kevyen liikenteen jaloista ja toisinpäin. Fields suorastaan kehotti tulemaan paikalle julkisia käyttäen hyvien liikenneyhteyksiensä ansiosta. Fields tuli tutkittua kävelemällä ympäristössä, parkkihallissa sen verran mitä sinne pääsimme ja tulemalla paikalle eri julkisia kulkumuotoja käyttäen, ja olihan se helppoa, jopa meille joista kukaan ei voi kehua olevansa mikään julkisten himokäyttäjä tai muuten niistä paljon tietävä. Tämä tosissaan toimii ja olipahan mihin verrata. Kertokoon Powerpoint esityksemme loput ?
Kiitos!
Tom Norrgård Tony Heikkilä Ilkka Toppila
Mohamed El Shamaly Joel Mutka