Mitä tapahtuu mainostoimistossa?

0

Meitä kiinnostaa tradenomiopinnoissa erityisesti markkinointi. Kävimme aiheen tiimoilta haastattelemassa forssalaisen Mainostoimisto Synergian toimitusjohtajaa Ville Koivistoa. Meille kummallekaan ala ei ollut ennalta kovin tuttu. Millaista mainostoimistossa työskenteleminen oikein on?

Mitä mainostoimistossa tehdään? 

Työ määräytyy sen mukaan, millaisia toimeksiantoja mainostoimistolle annetaan. Toimeksiannot tulevat tavallisesti yrityksiltä. Ne voivat olla hyvin erilaisia, esimerkiksi mainoksia, sosiaalisen median kampanjoita, verkko-osaamista tai suurkuvatulosteita. Työ vaatii luovaa osaamista sekä piirtämisen ja graafisen suunnittelun taitoa. Tietokone on yksi parhaimmista työkavereistaja työntekijältä vaaditaan myös koodaustaitoja.  

Yleensä kannattavinta on isompi markkinointikuva ja pitkäaikainen yhteistyö mainostoimiston ja yrityksen kesken. Synergian asiakkaita ovat muun muassa Forssan kaupunki, Hämeen ammattikorkeakoulu sekä Tammelan ja Humppilan kunnat. 

Synergiassa työtä tehdään kahdessa vuorossa, joten toimistolla on henkilökuntaa arkisin aina klo 8-18 välillä. Ensimmäiseksi aamulla tarkistetaan sähköpostit ja uudet toimeksiannot. Yhdeksi tärkeimmäksi asiaksi työssä nousee nopeus – sähköposteihin pyritään vastaamaan heti. Tarvittaessa ollaan kontakteissa yhteistyökumppaneihin. Synergiassa työntekijöitä on kaikkiaan neljä, joilla kaikilla on omat vahvuusalueensa. Joskus kaikkien ammattitaitoa tarvitaan myös samaan projektiin.  

Synergialla on omia sähköisiä toimintoja. Synergia Foxy on nettisivujen julkaisu- ja hallintapalvelu. Synergia Boxy on yrityksille suunnattu turvallinen sähköpostipalvelu avuksi suoramarkkinointiin. Sen avulla on helppo lähettää uutiskirjeitä asiakkaille. Näissä kummassakin palvelussa keskeisintä on helppokäyttöisyys ja vaivattomuus asiakkaalle. 

Elokuvia ja pitkäaikaisia asiakassuhteita 

Ville Koivisto omistaa myös forssalaisen elokuvatuotantoyhtiön Video Match ProductionsYhtiöltä voi tilata monenlaisia videokuvauksia, studiokuvauksista drone– ja vedenalaiskuvauksiinVideo Match on kuvannut muun muassa hevoselokuvan nimeltä Lämminveriset. Kuvaus toteutettiin Ypäjällä. Tämä luonnollisesti hevosalan liiketoiminnan opiskelijoina kiinnosti meitä kovasti! 

Monipuolisuus ja laaja osaaminen ovat aina hyödyksi liiketoiminnassa. Elokuva-alan osaaminen ja mainostoimisto tukevat toisiaan päivittäisessä työskentelyssä. Mainostoimiston erilaisiin palveluihin tutustuminen sai meidät myös pohtimaan, millaisia mahdollisuuksia esimerkiksi oman yrityksen markkinoinnissa olisi, jos markkinoinnin haluaisi ostaa ulkopuoliselta mainostoimistolta. Varsinkin elävä kuva on tehokas markkinoinnin keino. Sen avulla on helppo herättää tunteita, ja lisäksi videota katsotaan ja sitä klikataan helpommin, kuin pelkkää kuvaa tai tekstiä. 

Erilaiset sidosryhmät ovat tärkeässä osassa mainostoimiston päivittäistä toimintaa. Esimerkiksi kansainvälisissä projekteissa hyödynnetään käännöstoimistojen osaamista. Muita sidosryhmiä ovat muun muassa näyttelijät, puhetyöläiset ja kirjapainot. Verkostoituminen on nykytyöelämässä tärkeää lähes alalla kuin alalla. 

Lähteet:  

Koivisto Ville. (2020). Haastattelu, 3.2.2020, Mainostoimisto Synergia. 

Mainostoimisto Synergia, (2020). Haettu 9.3.2020 osoitteesta https://www.mainossynergia.com/. 

Video Match Productions, (2020). Haettu 9.3.2020 osoitteesta http://www.video-match.fi/. 

Leave A Reply