Väyläopinnot avasivat reitin HAMKiin liiketalouden tutkinto-opiskelijaksi

0

Valkeakoskelaisen Tero Hakosen tie HAMKin liiketalouden opintojen pariin kulki väyläopintoja pitkin. Hän opiskeli siis jo ammattiopistossa amk-opintoja ja eteni sitä kautta HAMKiin tutkinto-opiskelijaksi ilman pääsykokeita. Miten tämä tarkalleen ottaen tapahtui, se selviää tässä blogijutussa! Juuri valmistunut Tero kertoo myös kokemuksistaan liiketalouden opintojen parissa ja antaa tärkeitä vinkkejä tuleville opiskelijoille.

Väyläopintojen kautta HAMKiin

Olen Tero Hakonen, 42 vuotta ja kotoisin Valkeakoskelta. Opiskeluni ovat juuri päättyneet HAMKissa ja odottelenkin tutkintotodistusta saapuvaksi piakkoin. Ennen HAMKin opintoja opiskelin Valkeakoskella ammattiopistossa merkonomin tutkinnon, josta etenin väyläopintoja pitkin ammattikorkeakouluun.

Merkonomiopinnoissa oli mahdollisuus ottaa osaksi tutkintoa amk-opintoja ja mahdollisesti opintomenestyksestä riippuen edetä tutkinto-opiskelijaksi HAMKiin ilman pääsykokeita. Vaatimuksena meillä oli kolmekymmentä opintopistettä amk-opintoja keskiarvolla kolme tai enemmän, jotta ansaitsi tutkinto-opiskelijan paikan korkeakoulusta.

liiketalouden opiskelija Tero, taustalla puita

Merkonomiksi valmistuin 2019 joulukuussa ja samalla päivämäärällä siirryin suoraan tutkinto-opiskelijaksi HAMKiin. HAMKissa ehdin opiskella siis yhteensä kaksi täyttä lukuvuotta, eli neljä lukukautta. Yhden lukukauden opiskelin merkonomiopintojen ohessa 2019 syksyllä ja kolme lukukautta tutkinto-opiskelijana.

Tutkintoa nopeuttivat aiemmat hyväksilukuun oikeuttavat tekijät eli yrittäjätausta sekä RUK:n suorittaminen armeijassa. Näillä sain korvattua ja hyväksiluettua tiettyjä opintoja. Lisäksi opiskelin itsenäisesti varsinaisen lukujärjestyksen ulkopuolelta vapaaehtoisia korkeakoulujen yhteisiä Campusonline-opintoja.

Väyläopinnot ovat hieno mahdollisuus edetä ammattikorkeakouluopintoihin ja suosittelen ehdottomasti tätä mahdollisuutta hyödyntämään. Lähtökohtaisesti toisen asteen koulutukseen on mielestäni helpompi päästä sisään, ainakin minun kotipaikkakunnallani, kuin suoraan ammattikorkeakouluun pääsykokeiden kautta.

Monimuoto-opiskelua päivätyön ohessa

Monimuoto-opiskelu sopi itselleni erittäin hyvin, eikä minulla oikeastaan olisikaan perheellisenä ihmisenä ollut varaa jättää päivätyötäni ja opiskella kokoaikaisesti päivälinjalla pelkällä opintotuella. Tietenkin työn ja opiskelun yhdistäminen aiheutti hiukan päänvaivaa välillä, mutta kyllä se sitten palkitsikin, kun eteni opinnoissa ja sai oppia uusia hienoja asioita itsestään sekä valitsemastaan alasta.

Itsenäinen opiskelu ja itsenäinen tiedonhaku oli haasteellisinta opinnoissa omalla kohdallani. Samalla se kuitenkin opetti työelämän kannalta tärkeitä taitoja. Nykypäivän työelämässä juuri itseohjautuvuus ja tiedonhaku ja hankinta on tärkeässä roolissa. Oikea ja tarvittava tieto on meidän kaikkien ulottuvilla ja hankittavissa, kunhan vain tietää, mistä etsiä.

Kaikki opinnot verkossa

Tyypilliseen opiskeluviikkooni kuului normaalisti kaksi verkkoluentoa iltaisin ja viikonloppuisin tehtävien ja tenttien tekeminen verkossa. Kaikki luennot tallennettiin ja ne olivat vapaasti katsottavissa silloin, kun omat aikataulut antoivat parhaiten myöden. Itse pyrin olemaan aina paikalla livenä, jotta opiskeltavaa ei tule liikaa esimerkiksi viikonlopulle. Lisäksi tuo rytmi sopi itselleni parhaiten.

Viikolla pidettyä luentoa ja uutta tietoa pystyi sisäistämään ja käsittelemään pari kolme päivää ennen kuin aloitti luentoon liittyvät tehtävät. Tehtäviin oli helpompi etsiä ratkaisuja, kun asioita oli jo hiukan pureskellut etukäteen. Kaikki opiskeluni tapahtuivat täysin verkon välityksellä. Covid-19 viruksen takia jopa lopputyöni seminaarit esittelin poikkeuksellisesti kokonaan verkon kautta, eli kampuksella en käynyt kertaakaan koko opintojen aikana.

Omien kiinnostusten pohjalta räätälöityä opiskelua

Opiskeluissa oli myös hienoa huomata, kuinka moduuleja ja kursseja sai osittain räätälöityä omiin tarpeisiinsa ja opintopisteitä pystyi ansaitsemaan juuri niistä asioista, mistä itse oli kiinnostunut ja halusi oppia. Korkeakoulujen yhteiset Campusonlinen kautta saavutettavat opinnot olivat erittäin hieno lisä opintotarjontaan. Campusonlinesta voi valita myös muidenkin alojen opintoja, joista koki olevan hyötyä itselle. Tämä on erittäin hieno asia ja kannattaa ehdottomasti hyödyntää.

Henkilöstöjohtaminen oli itselleni kaikista mieluisin aihepiiri opinnoissa ja tulevaisuudessa pyrinkin hakeutumaan tehtäviin, joissa toimenkuvaan kuuluu päivittäisjohtaminen ja erilaiset henkilöstöön liittyvät tehtävät, mukaan lukien työhyvinvointi ja työolosuhteiden kehittäminen. Yhtenä tulevaisuuden haaveena on myös yrittäjyys. Katsotaan, mitä elämä eteen tuo.

Tero pelaamassa padelia

Vinkkejä tuleville opiskelijoille

Liiketalouden koulutukseen haluaville ja suuntaaville voin kertoa, että rohkeasti vaan hakemaan koulutuksiin ja opintoihin. Tradenomin tutkinto antaa erittäin monipuolista osaamista ja hyvän pohjan erilaisiin tehtäviin työelämässä. Itse lähdin alanvaihtajaksi paperiteollisuudesta 38-vuotiaana ja onneksi lähdin. Ainoa, mikä kaduttaa on se, että en lähtenyt 28-vuotiaana, kun ensimmäisen kerran liiketalouden opintoja pohdin.

Työharjoittelun suoritin yhdessä ja samassa paikassa, koska olin siellä vakituisessa työsuhteessa. Suosittelen kuitenkin, että kannattaa miettiä useampaa työharjoittelupaikkaa, mikäli mahdollista. Useamman harjoittelupaikan ansiosta näet erilaisia organisaatioita sekä erilaisia johtajia ja johtamistapoja. Näistä yhdistelemällä voit sitten muodostaa itsellesi oman tavan toimia tulevaisuudessa.

Opinnäytetyön aihetta kannattaa miettiä jo varhain

Itse opinnoissa kannattaa rohkeasti lähteä keskusteluihin mukaan ja esittää kysymyksiä ja mielipiteitä eri aiheista. Opettajat ovat päteviä ja osaavat yleensä selittää asiat hyvin ymmärrettävästi. Opinnäytetyötä ja työn aihetta kannattaa alkaa mielestäni miettimään jo aivan opintojen alkuvaiheessa, tai viimeistään toisen vuoden alussa. Itse pyörittelin vuoden verran erilaisia ajatuksia ja vaihtoehtoja, kunnes löysin aiheen, joka imaisi minut mukanaan ja näin opinnäytetyön tekeminen helpottui huomattavasti.

Opparin aiheen miettiminen ei tarkoita sitä, että itse työtä tarvitsisi alkaa työstämään heti opintojen alussa. Opparin kirjoittaminen ei tietenkään ole edes suotavaa, ennen kuin opinnäytetyöhön valmistava moduuli on suoritettu. Itse sen virheen tein, että aloin kirjoittamaan ja työstämään opinnäytetyötäni ennen moduulin suorittamista ja olisikin ollut helpompaa aloittaa opinnäytetyö vasta siihen valmistavan moduulin jälkeen. Aihetta kannattaa kuitenkin alkaa pyörittelemään hyvissä ajoin.

Lue lisää:

Tutustu väyläopintoihin tarkemmin täällä.
Tutustu myös muihin liiketalouden blogijuttuihin täällä.

Leave A Reply