Viisi HAMKin jalkinemuotoilun opiskelijaa suuntasi helmikuussa Milanoon jättimäisille MICAM-jalkinemessuille. Opiskelijoilla oli oma, Vivid North -nimeä kantanut osasto, jonka ilmeestä he myös itse vastasivat. Opiskelijoiden osallistumisen messuille mahdollisti Emil Aaltosen muistorahasto.
Ketä työryhmässä oli mukana, minkä vuosikurssin opiskelijoita?
Työryhmään kuului viisi opiskelijaa. Kaksi heistä oli toisen vuoden opiskelijaa (Elli Hoviniemi ja Niko Räsänen) ja kolme neljännen vuoden opiskelijaa (Laivi Koit, Nelli Nurmi ja Jenny Kuortti). Mukana olivat myös Emil Aaltosen muistorahaston palkkaamat mentorimme Anne Ala-Mattinen ja Janne Lax. Anne Ala-Mattinen on ammatiltaan brändikonsultti yrityksessään EIGHT AM AGENCY ja Janne Lax kenkäsuunnittelija yrityksessään Saint Vacant.
Mistä projekti sai alkunsa ja miten se liittyi opintoihinne?
Projekti sai alkunsa, kun Emil Aaltosen muistorahasto otti yhteyttä HAMKin jalkinepuoleen. Projekti ei suoraan liity mihinkään opintoihin, mutta saamme siitä jotain opintopisteitä vapaavalintaisiin opintoihin.
Mistä projektissa oli kyse?
Emil Aaltosen muistorahasto halusi, että HAMKin jalkinepuolen opiskelijat pääsisivät kansainvälisille markkinoille. Heille kansainvälisyys on erittäin tärkeää. Tavoitteemme messuilla oli luoda kontakteja, saada näkyvyyttä, kerätä palautetta, tutustua kilpailijoihimme, hankkia työharjoittelu- ja työpaikkoja ja hankkia kokemusta maailman suurimmilta kenkämessuilta.
Miten projekti eteni?
Jalkineopiskelijoilla oli vapaa haku hakea tähän projektiin. Mentorimme Anne Ala-Mattinen ja Janne Lax valitsivat loppujen lopuksi viisi opiskelijaa. Ensimmäisenä jaoimme roolit projektissa ja aloitimme suunnittelemaan, miltä osastomme näyttäisi, mikä sen nimi olisi ja kuinka markkinoisimme osastoa ja ryhmäämme messuilla ja sen ulkopuolella. Tämän jälkeen tapasimme Eemil Aaltosen muistorahaston hallituksen jäsenet ja esittelimme ideamme heille.
Kun osasto oli kunnossa, teimme lopulliset suunnitelmat kenkiemme kanssa ja valmistimme ne. Projekti alkoi lokakuussa ja itse messut olivat 16.-19.2. Projekti jatkuu vielä tämän kevään.
Mitä projekti opetti ja millaisia tuloksia se tuotti?
Opimme, että kenkämaailma on valtava, mutta tämä on ollut suuri mahdollisuus kansainvälistyä. Opimme niin osastomme suunnittelusta ja messujen käytännöistä kuin kenkiemme brändäämisestä ja kontaktien luomisesta. Tämä tilaisuus vaati paljon rahaa ja rohkeutta. On paljon, mitä kenkäalalla ei ole vielä tehty, joka avaa meille opiskelijoille mahdollisuuksia. Tämä on ollut kokemuksena todella positiivinen. Kaikille HAMKin kenkäsuunnittelun opiskelijoille nämä messut ovat elintärkeä vaihe opiskelussa.
Osastomme oli luksushallissa, jossa erotuimme selkeästi muista hallin brändeistä ja saimme hyvän vastaanoton. Lehdistö, sisäänostajat ja tehtaat olivat erittäin kiinnostuneita kengistämme. Materiaalien uusiokäyttö- ja kierrätysteemamme kiinnostivat messuvieraita. Oli opettavaista keskustella alan ammattilaisten kanssa. Messut toivat myös varmuutta omaan suunnittelufilosofiaan, tietoa, kuinka voisi teettää ja myydä omia kenkiä tulevaisuudessa sisäänostajille sekä kontakteja ja yhteydenottoja. Oli mahtava nähdä, kuinka positiivisen vastaanoton saimme kengistämme messuilla ja näimme erilaisia mahdollisuuksia, mihin jalkinealan opinnoista voisimme edetä.
Mieliinpainuvimmat hetket projektin parissa?
Ehdottomasti mieleenpainuvimpia kokemuksia olivat mentorimme Annen ja Jannen kanssa. Anne esimerkiksi piti meille tunnin brändäyksestä, joka oli äärettömän mielenkiintoista. Milanossa kuljimme eri muotitalojen liikkeissä ja opimme Annelta paljon uutta muotibisnekseen liittyvää. Janne antoi meille erittäin arvokkaita neuvoja kenkien suunnittelusta ja valmistuksesta. Mentorien tuki oli todella tärkeää koko prosessin ajan. Messuilla tapahtuneet kohtaamiset ja keskustelut ovat jääneet myös erittäin hyvin mieleemme. Kiitos Emil Aaltosen muistorahaston, että meille avautui näin upea mahdollisuus.
Halusimme antaa osastomme kautta erilaisen kuvan pohjoismaalaiseen muotoiluun. Tahdoimme korostaa rohkeutta, ja sitä kautta syntyi punaisen värinen osasto. Peilimateriaali heijasti erilaisia asioita, kuten kestävää kehitystä, joka on erittäin tärkeä asia meille. Se kuvastaa myös jäätä, jota löytyy Suomesta. Kaiken tämän ja meidän suunnittelemiemme kenkien kanssa syntyi vivahteikas osasto, ja siitä syntyi nimi Vivid North. Osastomme erottui messuilla erittäin hyvin muista osastoista
Lue myös kenkäsuunnittelija Minna Peltomäen uratarina:
Kenkäsuunnittelija Minna Peltomäki: ”Muotoilijana sinä olet brändi”