Opintopolkuni osaamisen näytöin

0

Asiat vaativat niille varatun ajan. Siihen ajatukseen kiteytyy myös kohta loppuun saatettava monimuotoinen opintopolkuni liiketalouden tradenomin tutkinnon parissa. Kerron tarinani siitä, miten päädyin suorittamaan tutkinnon täysin omalla tavallani, mitä kaikkea olen kolmen vuoden aikana oppinut ja miten olen hyödyntänyt työkokemustani opiskelussa.

Opinnot alkuun

Päätin vuonna 2017 osallistua työkaverini kanssa yhteishakuun ja katsoa, että olisiko minusta opiskelemaan rästiin jäänyt ammattikorkeakoulututkinto. Olimme molemmat sitä mieltä, että seuraavien askeleiden ottaminen työelämässä voisi vaatia tutkinnon hankkimista ja niin usean vuoden harkinta konkretisoitui ensin yhteishakulomakkeen täyttämiseen ja lopulta pääsykokeisiin osallistumiseen. Tein lukusuunnitelman ennakkomateriaaleihin perehtyen, pidimme työkaverini kanssa ”Haluatko Tradenomiksi” -tietokilpailuja ja kiritimme toisiamme pysymään vauhdissa. Jos oikeasti haluaa mennä kouluun sisään, sitten sitä panostaa vähän eri tavalla. Niin me teimme. Pääsin sisään ja niin pääsi työkaverinikin. Opiskelu alkoi syksyllä 2017 HAMKin liiketalouden tradenomitutkinnossa ja kokonaan verkossa.

Mikä olisi oma tapani opiskella?

Opintojen ensimmäiset päivät ja ehkä viikotkin olivat enemmän tai vähemmän sen hakemista, mikä olisi minun tapani opiskella työn ohella ja verkossa. Milloin käytännössä teen kotitehtäviä? Pystynkö osallistumaan luennoille? Kuinka paljon aikaa tehtävien tekemiseen tulisi varata aikaa? Tein mielessäni kartoitusta omasta osaamisestani ja peilasin sitä tutkinnon vaatimuksiin.

Aloin opiskella 10 vuoden työkokemuksen jälkeen ja siten minulla olikin jo todella paljon osaamista. Saatan olla puolueellinen, mutta tuo 10 vuoden kokemus tuntuu ajoittain 20 vuoden työkokemukselta. Olen työskennellyt myynnin, asiakaspalvelun, oppimisen, kehittämisen, viestinnän, strategian, projektien, valmentamisen ja esimiestyön ympärillä – eikä tuossa ole vielä kaikki. Työnkuvallani ei oikeastaan ole raameja, joiden sisällä se pysyisi. Se on huima voimavara, kun ajattelee liiketalouden tutkintoa kokonaisuutena. Totesin, että kirjanpitoa lukuun ottamatta minulla oli entuudestaan käytännön kokemusta kaikista tutkinnon osa-alueista ja lisäksi vahva osaaminen verkkotyövälineistä ja verkossa toimimisesta.

Päätin kokeilla opiskelutapaa, jossa pystyisin hyödyntämään kokemustani liike-elämästä, yhdistämään opintoihin käsillä olevia työprojektejani ja samalla myös etenemään joustavasti opinnoissa.

Osaamisen näytöistä löytyi oma polku

Otin esille yhden moduulin kohdalla jo olemassa olevan osaamiseni ja haluni osoittaa tämä osaaminen. Löysimme opettajan kanssa ratkaisun toisenlaiseen moduulin toteutustapaan. Samalla opin, mikä minulle on tehokkain opiskelumuoto, ja miten saan helpoiten todistettua sen, mitä osaan. Kun huomasin, että itsenäinen opiskelu on mahdollista ja se sujuu omatoimisesti itse asiassa aika hyvin, se oli valtava helpotus. Pystyisin yhdistämään työn, opiskelun ja muun elämän mielekkäällä tavalla.

Toisenlaisesta toteutustavasta muodostui sittemmin synonyymi opiskelulleni. Kun uusi moduuli käynnistyi, selvitin sen sisällön ja mietin, mikä olisi oma tapani osoittaa osaamiseni kyseisissä asioissa. Ehdotin opettajalle toisenlaista toteutustapaa – videota, PowerPoint -esitystä tai kirjoitelmaa – ja kerroin, mistä voisi olla minulle oppijana erityinen hyöty. Koen, että toisenlaisesta toteutustavasta oli molemminpuolinen hyöty. Sain hyödynnettyä työelämän ajankohtaisia projekteja ja moduulien asiasisältöä ristiin niin, että opiskelusta saatava hyöty konkretisoitui käytännössä välittömästi. Toisaalta vastuuopettajan oli helppo arvioida osaamiseni taso riittäväksi ja hän pystyi parhaimmillaan hyödyntämään tuottamaani sisältöä opetuksessa.

Olen kiitollinen opettajille joustosta ja soveltavista ratkaisuista, joihin yhdessä päädyimme. On hienoa, että opiskelijan yksilöllinen elämäntilanne, tausta ja tavoitteet tulevat tällä tavalla huomioiduiksi. Työni on vaihtelevan hektistä ja välillä on todella haastavaa keskittyä kouluasioihin. Tämä joustava, näyttöihin perustuvaa opiskelumuoto mahdollisti sen, että pystyin etenemään silloin, kun se omaan elämääni parhaiten sopi. Tietenkin minun tuli varmistaa, että se sitten myös joskus sopisi. Sillä tavalla sain arkeni sujumaan ja hallinnan tunne opiskeluista säilyi. Suosittelen tätä taktiikkaa lämpimästi opiskelijalle, joka tietää pystyvänsä johtamaan omaa tekemistään säntillisesti.

Loppusuora häämöttää

Alkaa näyttää siltä, että opintojeni loppusuora häämöttää. Opinnäytetyöni ”Yrityksen mission määrittely” valmistuu lokakuussa 2020 ja muutkin opinnot ovat kasassa. Opintojen kuluessa olen oppinut erityisesti siitä, miten minä opin ja miten saan itsestäni tehot irti. Olen oppinut myös sen, mikä on riittävän hyvä ja siten lopettanut viilaamisen siellä, missä siitä ei ole enää iloa.

Arvi Åberg

Leave A Reply