Liiketalouden opiskelija Jaakolla on vankka esports-tausta

0

Pian tradenomiksi valmistuva liiketalouden opiskelija Jaakko Nippala on nuoresta iästään huolimatta esports-konkari. Hänen uransa e-urheilun parissa alkoi pelaajana, mutta sittemmin hän on toiminut myös muissa rooleissa, kuten valmentajana. Teema näkyy vahvasti myös hänen opinnoissaan. Jaakko teki opinnäytetyönsä aiheeseen liittyen ja samoin harjoittelu sujui e-urheilun maailmassa.

Kuka olet?

Hei, olen Jaakko Nippala. Olen Tampereelta kotoisin ja ikää löytyy 23 vuotta.

Mitä opiskelet?

Opiskelen HAMKissa liiketalouden tradenomiksi ja valmistun 30.6.2020

Sinulta löytyy laajaa e-urheilutaustaa?

Urani ensiaskeleet otin koulun ensimmäisenä vuotena pelatessani SJKn akatemiajoukkueessa Rynnäkköviiksissä, Overwatch-pelissä. Tämän jälkeen päädyin Nyyrikkiin pelaamaan. Kyseisestä joukkueesta yksi pelaa nykyään myös Overwatch-leaguessa.

Nyyrikki stintin jälkeen siirryin valmentamaan suomalaista Nemesis-joukkuetta ja myöhemmin joukkue siirtyi Trailblazers-organisaation alle. Voitimme SM-kisoissa hopeaa ja tämän jälkeen siirryin saudiarabialaisen Oshtekk-Warriorssin valmentajaksi ja voitimme heidän maanosan mestaruusturnauksen, jossa palkintoina oli 260 000 dollaria. Tämän jälkeen siirryin valmentamaan Classic Esportsin junioreita ja rekrytoin organisaatiolle OW -joukkueen, joka aiemmin tunnettiin Vuohilaumana. Joukkue sijoittui pronssille eSM-kisoissa.

Kerro hieman tuosta Saudi-Arabia -tapauksesta, kuinka päädyit sinne ja asuitko paikan päällä?

En asunut siellä, enkä päässyt oikeastaan edes käymään. Joukkueeseen pääsin avoimen haun kautta ja meitä oli yhteensä 3 valmentajaa. Turnauksen iso finaali pelattiin paikan päällä jossain isossa areenassa. Joukkue oli myös kiinnostunut lennättämään meidät paikan päälle, mutta turnauksen finaalipäivä siirtyi jatkuvasti, jonka vuoksi kukaan meistä ei epätiedossa halunnut lähteä sinne.

Erikoisinta oli heidän kulttuurinsa tunteminen, sillä esimerkiksi aikatauluista pitäminen oli hyvin vaikeaa kaikille ja kesti todella pitkään, kunnes he ymmärsivät sen, että jos pelissä on yhteensä 12 pelaajaa ja monta valmentajaa kummaltakin joukkueelta, odotetaan kaikkien olevan paikan päällä sovittuun aikaan.

Olet vieraillut myös BlizzCon-tapahtumassa. Millainen kokemus se oli? Miten päädyit sinne?

Ensimmäiset Blizzconit tuli vähän puskista, saimme Suomen OW-joukkueen community leadilta liput ja lähdimme kuukauden varotusajalla tapahtumaan. Ensimmäinen tapahtumana oli aika nihkeä ja netissäkin puhuttiin surkeimpana Blizzconina ikinä. Itselle tapahtuma oli aika paikkojen tutustumista ensimmäisellä kerralla. Kohokohtana tapahtumassa oli saada Etelä-korean maajoukkueen nimmarit MM-paitaan. Pääsimme toimittajan kanssa vahingossa pelaajien loungeen, jossa juuri ennen finaalipeliä ollut Korean joukkue istuskeli ja kävin hakemassa nimmarit.

Syksyllä 2019 kävimme myös isommalla kaveriporukalla tapahtumassa, kun saatiin ostettua monta lippua. Pyörittiin ympäriinsä ja myös Overwatch -Leaguessa pelannut RCK hengaili seurassamme, ja sitä kautta pääsimme myös katsomaan areenalla olevia pelejä, joihin oli tuhansien ihmisten jonot. Myös Suomen joukkueen hotellilla tuli käytyä ja oli hauska nähdä pelaajia, joita oli nähnyt vain striimien kautta.

Mitä teet tällä hetkellä esportsin parissa?

Pyöritän Classic Esportsilla junioritoimintaa Tampereella ja manageroin organisaation CS:GO-joukkuetta.

Teit opinnäytetyön esportsiin liittyen? Kerro hieman siitä.

Opparissa käsittelin pirkanmaalaisten tarvetta uudelle pelitilalle. Opparille saatiin myös vastaus ja tarvetta uudelle pelitilalle kyllä löytyy.

Miten päädyit kyseiseen aiheeseen?

Aiheen pohtiminen oli vaikeaa ja aloittaminen hyvin nihkeää, pikkuhiljaa työstä alkoi hahmottua pelitilaan keskittynyt ja se oli hyvin ajankohtainen toimeksiantajan suunnitelmia miettiessä.

Millainen oli opinnäytetyöprojekti kokemuksena?

Kokemuksena oppari oli opettavainen ja opin omista työskentelytavoista paljon uutta ja kuinka niitä voi kehittää. Yllättävää ja uutta työssä oli avoimien ja suljettujen pelitilojen erittely, tämä oli erittäin mielenkiintoinen ja silmiä avaava havainto.

Miten on onnistunut opiskelujen ja pelaamisen/valmentamisen yhdistäminen?

Ensimmäisenä ja toisena vuotena opiskelu ja pelaaminen oli erittäin haastavaa. Kärsin paljon päänsärystä ja ongelmat vaikuttivat hyvin paljon pelaajana lopettamiseen. Tätä omaa kokemusta olen myös painottanut valmennettavien ja junioreiden kanssa. Koulun toisen vuoden alussa liityin Nyyrikkiin. Koulua oli kello 8-16 ja tämän jälkeen harjoitukset alkoivat klo 17 ja saattoivat kestää kello 01 asti yöllä. Tätä kesti vajaa pari kuukautta ja joukkueen hajoamisen jälkeen lopetin uran pelaajana.

Suoritit myös työharjoittelun e-urheilun parissa?

Tein harjoitteluni Classicilla ja oli todella mielenkiintoista tutustua uusiin ihmisiin alalla ja suunnitella kaikkea alaan liittyvää mm. pelitilaa ja tapahtumaa, joka ei kylläkään ikinä tullut julki. Tämä erityisesti harmitti, kun sen eteen oli tehty paljon töitä.

Mitkä ovat sinun tulevaisuutesi suunnitelmia e-urheilun parissa?

Kaikki esportsin suhteen itselläni on auki. Suoraan sanottuna olen kiinnostunut kaikkeen esportsiin liittyvään toimintaan.

Tutustu HAMK Gaming Academyyn:
HAMK Gaming Academy

Leave A Reply