Never relax & keep it simple

0

Jokaisella on omat inspiraatiolähteensä ja itselläni yksi näistä on musiikki. Olen harrastanut dj-toimintaa vaihtelevalla intensiteetillä eli voimakkuudella varmaan yli kymmenen vuotta. Aloitin aikanaan dj-harrastuksen ostamalla ensimmäisestä palkastani levysoittimet, mikserin ja hardstyle ja hardcore vinyyleitä Hollannista. Ihastuin hardstylessä ja hardcoressa screech ja muihin erikoisiin ääniin ja tietysti säröiseen kickkiin. Kuuntele sellainen biisi kuin Zenith vs Aves – Scream (original mix) tai Dj Duro – Just Begun (original mix), niin tiedät mitä tarkoitan. Hardstylen mennessä enemmän melodisemmaksi aloin enemmän soittamaan jumpstyleä tai jumppia, koska halusin kuulla lisää tuota hardcoren tyylistä musiikkia menemättä kuitenkaan nopeatempoiseksi. Lähiaikoina olen tykästynyt Mark V & Poogie Bear tuotannosta, jonka voi ehkä mieltää jopa hard houseksi. Olen myös kaveriporukan kanssa järjestänyt bileitä Helsingissä esimerkiksi ulkoilmatapahtuman Distortion Outdoors.

Mark V & Poogie Bear

Kerään edelleen vinyyleitä ja jossain vaiheessa ostin myös cd eli wav/mp3 (wav on parempi laatuinen) muodossa biisejä. Olen tosin nykyään cdt tiputtanut pois ja keskityn lähinnä vinyyleihin. Mielestäni vinyylit kestävät pidempään ja muutenkin ovat konkreettisempia kuin digitaalisessa muodossa olevat tiedostot, mutta ehkä jotain kokoelma cdeitä hyllyyn voisi hankkia. Vinyyleitä tilaan https://www.discogs.com/ kautta yleensä jostain Euroopan maista postitse. Vinyyleitä voi jakaa niiden kunto- ja laatutason mukaan:

  • Mint tarkoittaa, että levyä ei ole ikinä soitettu ja se on vielä alkuperäisissä muovissa käärittynä.
  • Near Mint tarkoittaa sitä, että levy on avattu ja soitettu maksimissaan viisi kertaa.
  • Very good ja very good+ tarkoittaa, että levy on vielä hyvässä kunnossa ja äänenlaadullisia käytön jälkiä voi esiintyä hieman.

Laatutasoja on myös enemmän, mutta koen näiden kolmen olevan ne järkevimmät ostokset. Myyjät myös yleensä merkkaavat kansille ja medialle omat laatunsa. Huonokuntoiset tai geneeriset kannet eivät niin haittaa mielestäni, jos media on muuten hyvä ja kunnossa.

Dj-toiminnasta puhuttaessa tai kirjottaessa on aina mainittava tietenkin suomalainen Dj Eliot Ness. Kuuntelen vieläkin Nessin Art of mixing settejä ja internetistä löytyy edelleen klippejä hänen DMC dj-kilpailuistaan. Jos sitä vahingossa tulee kuviteltua olevansa hyvä dj, niin näihin voi aina palata ja todeta, ettei niin hyvä olekaan. Toinen suomalainen Dj Jokke on myös hyvin tunnettu nimi. Muistan, kun täysi-ikäisenä teininä kävin hakemassa hänen Streetbeat levykaupasta lippuja Helsingin Aikatalolta. En niin hyvin tuntenut hänen musiikkiaan, mutta onneksi hänen Technomix settejä on edelleen saatavilla.

Se oli kyllä hämäävän kuulosta alkuun, kun miksaa ja kuuntelee kahta biisiä samaan aikaan. Kuulokkeilla kuunnellaan vaihdettavaa biisiä ja biittimiksataan pitchin avulla soimaan samaan tahtiin. Tietenkin pattern-jako täytyy myös osua kohdilleen ja joskus se voi olla puhdasta tuuriakin, että tuo tai sulkee biisin oikeassa kohdassa. Omaksi iloksi kun soittelen, yritän yleensä miksata niin, että en ole valmiiksi miettinyt yhtään mitä miksailen vaan fiiliksen mukaan esimerkiksi aloitan hitaasta ja siitä etenen nopeaan tempoon. Keikkaa varten yleensä sitten miettii vähän, että mitä biisejä soittaa, mutta ei välttämättä mitään yksityiskohtia ole mietitty valmiiksi. Skrätsäämistä olen myös harjoitellut lähiaikoina ja löydän itseni skrätsäilemästä yleensä instrumental räppimixeihin.

Olisi liian pitkä lista selostaa kaikkia genrejä jota on soittanut tai kuunnellut joskus, mutta yritän pitää lyhyenä ja ytimekkäänä. Jumpstyle tai jump on helppo miksata hardstylen kanssa, mutta jump on hieman hitaampaa, ehkä noin 140-150bpm välillä mennään. Jumpille ominaista on sille tietyn kuuloinen kick ja niissä harvemmin on mitään melodioita. Coone – The Return oli ensimmäisiä jumppi levyjä mitä tilasin. Hardstyle on kovempaa ja säröisempää jumppiin verrattuna ja nykyään uusi hardstyle on hyvin melodista, mutta saatavilla on myös rawstyleä, joka on lähempänä hardcorea. Hardstylen nopeus on yleensä 140-155bpm ja vanhalle oldschool hardstylelle oli ominaista reverse bassline, jota jotkut artistit ovat tuoneet takasin hardstyleen. Hardcore on nopeatempoista 170-200bpm, mutta oldschool hardcoressa tempo on laajempi ja voi olla esimerkiksi 140-200bpm välillä. Drum and Bass tai dnb on nimestä päätellen rumpuja ja bassoa. Itse tykkään eniten jump up drum n bassosta ja siitä vanhasta amen break junkasta. Ihan missä genressä tahansa minua eniten kiehtoo sellainen oldschool/tekki/teknomainen/househtava tyyli, jossa ei paljon suvantoja tai melodioita ole, vaan keskitytään vaihtuviin hassuihin ääniin ja rullaavaan bassolinjaan.

Dj-toiminnan kylkeen tuli myös ajan myötä konemusiikin tekeminen, mutta se on lähinnä ollut omaksi iloksi tuottamista. Ohjelmia mitä käytän nyt, on ilmainen sample-painotteinen schismtracker ja ääniä muokatessa käytän audacitya, joka on myös ilmainen. Audacity on hyvä ohjelma myös nauhoittamiseen.

Audacity

Intensiteetti on fysikaalinen suure, joka ilmoittaa kuinka paljon energiaa siirtyy pinta-alayksikön läpi aikayksikössä. Esim. Äänen intesiteetti.

Komplikaatio lääketieteessä on lisätauti, jälkitauti, sivuhäiriö, sivuvaikutus tai aikaisempaan tautitilaan tai hoitoon liittyvä uusi häiriö.

Seksagesimaalijärjestelmä on lukujärjestelmä, jonka kantaluku on 60. Lukujärjestelmä on ollut käytössä mm. sumerilaisilla, akkadialaisilla ja babylonialaisille. Luku 60 on helpommin jaettava verrattuna lukuun 10.


Matti Koistinen, Dj, konetekniikan opiskelija

Leave A Reply