Aisteihin tutustumista hedelmien ja vihannesten avulla

0

Torstaina 12.11.2020 Nipsulan ohjelmassa oli eri aisteihin tutustumista hedelmien ja vihannesten avulla sekä pienemmille lapsille “sensory bagien” tutkimista.

Tuokiomme tavoitteena oli tehdä tutuksi ihmisen aistit, sekä tutustua erilaisiin hedelmiin ja vihanneksiin eri aisteja hyödyntäen. Lisäksi teimme “sensory bagit” eli erilaisia asioita ja materiaaleja sisältävät minigrip-pussit, joita lapset saivat katsella ja tunnustella. Alkuperäinen tarkoitus oli suunnata sensory bagit pienemmille lapsille, jotka eivät pysty osallistumaan hedelmien ja vihannesten maisteluun samalla tavalla kuin isommat lapset. Totesimme kuitenkin, että ne olivat mukava aktiviteetti ihan kaikenikäisille, myös aikuisille. Kaikki lapset pääsivätkin tunnustelemaan sensory bageja omaan tahtiinsa sen jälkeen, kun olivat tutkineet hedelmiä ja vihanneksia.

 Hedelmiä ja kasviksia

Ihmisellä on viisi perusaistia, jotka ovat hajuaisti, makuasti, tuntoaisti, kuuloaisti ja näköaisti. Aistien avulla havainnoidaan ympäristöä. (Tieteen kuvalehti, 2018) Jokainen kokee aistit sekä ympäröivän maailman eri tavalla (Burakoff, 2020).

Sensory bags 

Aamupiirin jälkeen jaoimme lapset kahteen ryhmään. Puolet jäivät ensin meidän terveydenhoitajaopiskelijoiden kanssa tutustumaan aisteihin ja puolet menivät sosionomiopiskelijoiden matkaan ja myöhemmin vaihdettiin ryhmät päittäin. Jokainen lapsi sai omalle lautaselleen muutamia palasia hedelmiä ja vihanneksia, joita tutkittiin yksi kerrallaan. Katseltiin ja tunnusteltiin sekä mietittiin, miltä ne kuulostavat, kun niitä pureskelee ja tietenkin, miltä ne maistuvat. Tuokiossamme maisteltavina olivat appelsiini, kurkku, suolakurkku, persimon, lanttu ja puolukka. Sensory bagit sisälsivät vettä ja kimalletta, vettä, öljyä ja kimalletta, partavaahtoa, maissihiutaleita, helmiä sekä vettä, elintarvikeväriä ja kimalletta.

persimon, kurkku ja lanttu suolakurkku ja persimon sensorybags 

Tuokiossa noudatettiin hyvää käsihygieniaa, lapset kävivät pesemässä kätensä ennen maistelujen alkua, pöydät pyyhittiin ja meillä oli suojahanskat kädessä.

Toiminta innosti lapsia osallistumaan, varsinkin sensory bagit olivat menestys. Vanhemmatkin kokivat ne erittäin kivoina ja ajattelivat kokeilevansa niitä myös kotona. Sensory bageihin löytyy paljon lisää hauskoja ideoita netissä.

Maistelu oli myös onnistunut. Isoimmat lapset maistelivat esimerkiksi lanttua ja suolakurkkua erittäin innokkaasti ja osalla taas vanha tuttu appelsiini nousi suosikiksi. Monelle lapselle tarjolla olevat hedelmät ja vihannekset olivat ennestään tuttuja. Isommat lapset pystyivät hienosti “analysoimaan” hedelmien ja vihannesten makua ja sitä, miltä ne kuulostavat. Pienimmät selkeästi ujostelivat meitä ja vieraita ruokia, mutta osa heistä maisteli innokkaasti uusia makuja. Tutkimisessa käytettiin myös muita aisteja, mutta selkeästi palat löysivät tiensä melkein aina suoraan suuhun.

 

Terveydenhoitajaopiskelijat Petra, Eveliina ja Noora

 

Lähteet

Tieteen kuvalehti. (2018). Seitsemän tärkeintä aistiamme. Haettu 3.11.2020 osoitteesta https://tieku.fi/ihminen/elimisto/seitseman-tarkeinta-aistiamme

Burakoff. (23.6.2020). Aistit vuorovaikutuksessa. Papunet. Haettu 3.11.2020 osoitteesta https://papunet.net/tietoa/aistit-vuorovaikutuksessa

Leave A Reply