Viikolla 8 Nipsulassa saatiin toiminnan toteutuksen suunnitteluun ja toteuttamiseen mukaan sairaanhoitajaopiskelijoita ja Nipsulaan rakentui hetkellisesti jopa ihan oikea Nallesairaala. Opiskelijat kirjoittivat viikostaan seuraavasti.
Suoritimme projektiharjoittelun moduulia Nipsulassa viikolla 8. Tarkoituksenamme oli perehtyä varhaiskasvatussuunnitelmaan ja tämän pohjalta luoda lapsille sovitun teeman mukaista toimintaa. Toiminnan pohjana pidimme turvallisuutta sekä terveyttä. Turvallisuuspäivään kuului ikätasoon ja kehitykseen sopivalla tavalla opetusta kodin ja ympäristön turvallisuuteen liittyvistä asioista ja lisäksi opeteltiin hätätilanteissa toimimista. Terveyspäivänä käsittelimme asioita ravitsemukseen, liikuntaan sekä uneen ja lepoon liittyviä asioita ja niiden merkitystä.
Turvallisuuspäivä
Tiistaina teemana oli turvallisuus. Päivän tavoitteena oli oppia hätänumero, sekä tunnistaa tiettyjä turvallisuuteen liittyviä tekijöitä. Järjestimme lapsille numeroiden metsästyksen, jossa kaikkien tuli löytää paperiset numerot 112. Löydetyt numerot laitettiin valkoiselle paperille sinitarralla järjestykseen 112, jonka jälkeen päälle sai maalata haluamallaan tavalla. Paperisten numeroiden irrotuksen jälkeen paperiin jää valkoiset numerot. Tämän jälkeen oli pelihetki. Pelissä oli tarkoituksena tunnistaa kodin vaaranpaikat neljästä huoneesta. Pelin aikana keskusteltiin pelissä olevista tilanteista, sekä lapset tunnistivat niistä hienosti vaaranpaikkoja. Pelin ideana oli tunnistaa, oliko esimerkiksi palava kynttilä vaarallinen. Päivän lopuksi jaoimme perheille kotitehtävän, jossa tarkoituksena on yhdessä lapsen kanssa tutustua kodin turvavälineisiin, niiden sijaintiin ja tarkoitukseen.
Terveyspäivä
Torstaina pidimme terveyteen liittyvän teemapäivän. Aiheina meillä oli terveellinen ruokavalio, liikunta ja uni. Aamupiirillä lapset saivat kuvata omia tuntemuksiaan kuvien avulla ja yhdessä pohdittiin mm. unen merkitystä omaan oloon. Aamupiirin jälkeen siirryttiin television ääreen, josta kuunneltiin ja laulettiin musiikin mukana “Popsi, popsi porkkanaa”. Laulutuokion jälkeen tunnistettiin kuvista erilaisia ruoka-aineita ja nimettiin niitä. Lisäksi myös keskusteltiin, mitä eri vitamiineja kyseisistä vihanneksista saa. Myöhemmin leikittiin banaanihippaa. Banaanihipassa kiinni jäänyt joutui jäämään paikoilleen, josta toiset voivat kuitenkin hänet pelastaa. Leikki osoittautui erittäin mielekkääksi, ja sitä olisi voitu jatkaa pidempäänkin. Banaanihipan tavoitteena oli päästä liikkeelle ja purkaa energiaa liikunnan muodossa!
Nallesairaala kiinnosti ja innosti
Hipan jälkeen oli Nallesairaalan vuoro. Jokainen lapsi haki itsellensä haluamansa lelun, joka tuotiin terveystarkastukseen. Olimme koululta saaneet lainaksi stetoskoopin, tyhjiä ruiskuja, verenpainemittarin, laastareita sekä sideharsoja. Leluja hoidettiin ruiskuttamalla “lääkettä”, sitomalla niiden jalkojen haavoja, mittaamalla verenpaineita ja kuumetta. Suurimman suosion saivat näiden kahden päivän aikana turvallisuuteen liittyvä peli, banaanihippa ja nallesairaala.
Toiminnan toteutus onnistui hyvin ja se oli monipuolista. Lapset saivat osallistua toimintaan sopivalla tasolla omaan ikään ja kehitykseen nähden, sekä otimme ne huomioon. Projektin aikana tuli tutustuttua kattavammin varhaiskasvatussuunnitelmaan, sekä pääsi myös toteuttamaan sitä käytännössä. Opimme enemmän eri ikäisistä ja kehityksen vaiheissa olevista lapsista.
Kirjoittaneet Milka ja Jenny