Eläinten temppurata

0

Tänään Nipsulassa oli teemana liikkuminen. Saavuimme hyvissä ajoin valmistelemaan tilaa päivän ohjelmaa varten – rakensimme radan eläinaiheisesta liikkumisesta.

Lapset saapuivat aamulla tuttuun tapaan yhdeksän ja kymmenen välissä. Aloitimme päivän lapsien kanssa leikkimällä. Autot, dinosaurukset ja eläimet asuivat yhdessä isossa linnassa. Keskustelimme leikin ohessa kasvattajien kanssa kuulumisista ja päivän toiminnasta. Kun lapsia oli saapunut sopivasti, oli aika aloittaa päivän toiminta.

Järjestyimme lapsille tuttuun aamupiiriin. Aamupiirin aikana lauloimme hyvää huomenta, selvitimme mikä päivä tänään on ja millainen sää ulkona on. Lapset saivat kiinnittää päivää ja säätä vastaavat kuvakortit Nipsulan puuhun. Lauloimme ja leikimme myös Kenguru Joonatan -leikin.

Aamupiirin jälkeen vuorossa oli laululeikkituokio. Sara oli valinnut lukuisia tuttuja laululeikkejä joita soitimme kaiuttimesta samalla leikkien mukana. Lapset innostuivat ja osallistuivat pikkuhiljaa. Kysyimme toiminnan edetessä lapsilta heidän lempi laulujaan ja soitimme niitä mahdollisuuksien mukaan. Ilmapiiri oli levollinen ja ystävällinen, mutta ehkä hieman aamuväsynyt tai ujosteleva. Myös osa aikuisista osallistui toimintaan.

Lapsien piristyessä päätimme siirtyä viereiseen luokkatilaan, johon olimme rakentaneet temppuradan. Rata koostui lukuisista osista, joissa ideana oli liikkua kuin eläin. Ensimmäisenä oli vuorossa karhu, jonka piti kiivetä ison kiven yli. Sitten pupuloikka, jossa piti hyppiä tasajalkaa viivalta viivalle. Sen jälkeen vuorossa oli tunneli, josta ryömittiin läpi käärmeen lailla. Radan keskikohtaan olimme rakentaneet pienen esteradan hevoshyppelyä varten. Radan lopussa piti ensin kipittää kuin hiiri ja lopuksi tulla sama matka takaisin rapukävelyä radan alkuun. Olimme sijoittaneet radan eri kohtien yhteyteen kuvia eläimistä, joiden mukaan piti liikkua.

Lapset innostuivat temppuradasta suurenmoisesti. Osaan rataa muodostui jopa jonoa. Aikuiset liikkuivat radalla aktiivisesti lapsien mukana näyttäen esimerkkiä heille, miten jokainen eläin kävelee, hyppii tai ryömii. Opiskelijoina olimme aktiivisesti mukana innostamassa lapsia radan varrella ja autoimme heitä myös tarvittaessa.

Lapsille jaettiin paperilaput, jotka sai viedä joko hymynaaman tai mökönaaman luo sen mukaan, oliko päivän toiminta mukavaa. Palaute oli ylivoimaisesti positiivista. Osa lapsista väsähti liikuntaan nopeammin ja he siirtyivät muita aiemmin omien leikkien tai ruokailun pariin. Osa lapsista kuitenkin aivan toiminnan päätteeksi ruokailemaan siirtyessä kyseli kovasti, että saako vielä päivän lopuksi laskea kiven päältä liukumäkeä.

Ennen päivän loppumista leikimme taikahiekalla ja autoilla, luimme kirjoja sekä kokosimme palapelejä. Kiitimme lapsia ja kasvattajia aktiivisesta osallistumisesta. Kokonaisuudessa päivä oli mahtava.

   

Lähihoitajaopiskelijat Sara ja Toni

Leave A Reply