Olen taustaltani viestintään suuntautunut FM ja yo-merkonomi ja työskennellyt viime vuosina mm. oppilaitosten hallinto- ja asiakaspalvelutehtävien lisäksi kunnalla sekä TE-hallinnossa työttömiä ja työllistettyjä ohjaamassa elämässä eteenpäin. Olen aina pitänyt neuvonta- ja asiakaspalvelutehtävistä ja muutama vuosi sitten pätkittäisten työsuhteiden ja vaihtuvien työnantajien raskaus saivat minut toden teolla prosessoimaan omaa tulevaisuuttani. Olin auttanut ja tukenut työttömiä etsimään omia vahvuuksiaan sekä piilotyöpaikkoja itseä kiinnostavista organisaatioista. Samaan aikaan itse pohdiskelin omia vahvuuksiani etsien tietoa mm. eri organisaatioiden työnohjaajaopintovaihtoehdoista. Opinnot vaikuttivat kalliilta ja siksi emminkin niihin hakemista.
Ohjaus vetää puoleensa
Ohjaus ei jättänyt minua rauhaan, mutta taloudellinen satsaus työnohjaajaopintoihin ei vaikuttanut mahdolliselta, sillä lainaa en halunnut ottaa. Sitten eräänä aamuna satuin kuulemaan aamuaskareiden aikana tv:n uutisista, että lukioiden opetussuunnitelmaa ollaan uudistamassa ja lukio-opiskelijoiden ohjaukseen panostetaan jatkossa enemmän. Minulla tuo uutinen sai lampun syttymään päässäni ja mietin, voisinko minä työskennellä tulevaisuudessa lukion opinto-ohjaajana. Koin, että opinto-ohjaajan työssä aiempi koulutus- ja työkokemukseni tulisi hienosti hyötykäyttöön, olenhan kerryttänyt työkokemusta niin Suomessa kuin ulkomaillakin ja monissa eri työpaikoissa. Uutisesta oli sellainen seuraus, että rupesin aktiivisesti etsimään tietoa opinto-ohjaajaksi kouluttautumisesta.
Ohjausalan opintoja Opintopolku.fi –sivustolla selatessani päätin tutustua tarkemmin ammattikorkeakoulujen tarjontaan sillä perusteella, että en ollut aiemmin opiskellut mitään ammattikorkeakoulussa: AMK-koulutuksestakin olisi mukava saada kokemusta. Aiemmin olen työskennellyt mm. puheviestinnän opettajana Aalto-yliopistoa edeltäneessä TKK:ssa ja suorittanut opettajan pedagogiset opinnot Helsingin yliopistossa. Minua kiehtoi myös joustavuus ja verkko-oppiminen kiinnosti. Löysin HAMK:n opinto-ohjauksen digitaalisen opetuksen ryhmän ja hain siihen ensimmäisen kerran v. 2018. Ensimmäinen hakukerta ei tärpännyt, mutta viime keväänä sain opiskelupaikan opinto-ohjauksen digiryhmässä ja aloitin opinnot toukokuussa 2019 Hämeenlinnan orientaatiopäivillä.
Opinnot ja työ
Orientaatiopäivillä meidät jaettiin mm. asuinpaikkamme mukaan pieniin opintoryhmiin. Kesäksi saimme tehtäviä, joista osa tehtiin itsenäisesti, osa vaati aluksi itsenäistä perehtymistä ja sen lisäksi myös pienryhmäkäsittelyä. Elokuussa aloitin oppilaanohjaajan sijaisena yläasteella Espoossa. Pienryhmätapaamiset sekä opintojen työpajapäivät on toteutettu Zoomissa. Opintojen työpajapäiviä on ollut keskimäärin kerran kuukaudessa ja ohjauskeskustelujen palautepäiviä olemme järjestäneet kaksi erään ryhmäläisemme oppilaitoksessa. Lisäksi olemme viestitelleet pienryhmämme kesken Whatsuppissa ja teemme itsenäisiä oppimistehtäviä sekä pidämme oppimispäiväkirjaa.
Henkilökohtaisesti työ ja opinnot ovat kulkeneet saumattomasti käsi kädessä toinen toistaan tukien. Välillä töissä on kiirettä, välillä opinnoissa. Opinnoista valmistuu joustavasti, koska aiemmat opinnot ja työkokemus luetaan hyväksi opinto-ohjaajaopintoja suorittaessa. Itselleni on tärkeää, että opinnoista saa laaja-alaisen pätevyyden toimia ohjauksen tehtävissä niin peruskoulussa ja lukiossa kuin ammatillisella puolella sekä korkea-asteella. Vielä en nimittäin tiedä, mistä seuraava työpaikka aukeaa… Antoisinta opinnoissa on ollut tutkitun tiedon ja opiskelijoiden omien kokemusten tuoma anti sekä se, että opittua on pystynyt heti hyödyntämään ja harjoittelemaan omassa työssään. Voin suositella HAMK:n opinto-ohjaajaopintoja lämpimästi ahkerille ja aktiivisille ohjausalasta kiinnostuneille.
Tiina Hyttinen
Opo-opiskelija 2019
Kuva Tiinasta: Varpu Tassia