Opiskelen opoksi HAMK:in hybridimallissa, jossa me opo-opiskelijat olemme saaneet jokaisen työpajapäivän kohdalla valita, osallistummeko työpajapäivään Hämeenlinnassa vai verkkoyhteyden kautta. Lukuun ottamatta kahta orientaatiopäivää Hämeenlinnassa olen osallistunut opetukseen verkkoyhteyden kautta. Ihmettelen vieläkin miten hyvin tällainen verkkoyhteyden kautta tapahtuva opiskelu onkaan toiminut, aivan käsittämättömän hyvin!
Opiskelukulttuuri on ollut opiskelijakeskeistä, avointa, innostavaa ja luottamusta rakentavaa. Yhteistyö pienryhmäläisten ja opettajien kanssa on sujunut mutkattomasti. Opettajat ovat lähettäneet hyvissä ajoin kutsun verkkotapaamisiin, tehtäviä sekä ennakkoon tehtäviä harjoituksia. Osa harjoituksista ja tehtävistä on tehty yksilöllisesti, osa pienryhmän tai parin kanssa ennakkoon. Aikataulut ovat pitäneet, opiskelijoiden jakaminen ryhmiin on toiminut vaivattomasti, jokainen on tullut kuulluksi ja opettajat ovat ohjanneet prosessia asiantuntevasti. Luennot ja muut materiaalit ovat kaikki koko ajan meidän opiskelijoiden saatavilla. Verkossa tekemämme ryhmätyöt ovat hyvin tukeneet opiskelua ja olen saanut riittävästi opiskeluuni tukea ja palautetta.
Tavattoman kiitollinen olen opiskelijakavereilleni, sillä heiltä olen oppinut valtavasti ja koulutuksen aikana on ollut hienoa pohtia yksin ja yhdessä tulevaa ammattia ja ammatillista kasvua opoksi. Omaan työhöni Ohjaamo Helsingin uraohjaajana olen saanut uusia työvälineitä ja ennen kaikkea olen oppinut tarkastelemaan ohjausprosessia laajemminkin eri teorioiden valossa. Koko opiskelun ajan oman työn reflektointi yksin ja yhdessä sekä siitä saatu palaute on ollut todella kullan arvoista. Minulle tämä on ollut ehdottomasti paras mahdollinen ja innostava tapa opiskella opoksi työn ohella!
Kirjoittaja:
Saija Levänen, opo-opiskelija 2019