Visit Häme sivuilla on käyty kesän aikana kymmeniä tuhansia kertoja. Sivuilta on etsitty erityisesti tietoa Local Tips –kampanjan paikallisten antamista retkeilyvinkeistä, luontokohteista ja maakunnan nähtävyyksistä. Kesäkaudella eli toukokuusta elokuun loppuun sivuilla vieraili yli 31 000 käyttäjää, joista 58,4 % tuli sivustolle hakukoneiden kautta ja 19,2 % sosiaalisesta mediasta. Hakukoneessa samalla ajanjaksolla sivusto näytettiin eri hakujen yhteydessä 750 000 kertaa ja näiden hakujen kautta sivustolle saapui lähes 21 000 käyttäjää.
Tavoitteena orgaanisten hakutulosten tuoma kasvu
Visit Häme sivuja on kehitetty erityisesti sisällön näkökulmasta Western Lakeland Kanta-Häme hankkeen aikana. Sivuston hakukoneoptimointia on myös paranneltu ja sisällöntuotannossa otettu erityisesti hakukoneoptimointi huomioon. Sisältö on myös suurelta osin pyritty tuottamaan ajattomaksi, jolloin se ei vanhene vaan toimii tietolähteenä matkailijoille vuosienkin päästä. Tarkastelujaksolla (1.5.-31.8.) orgaanisten hakutulosten kautta sivustolle saapui 58,4 % kävijöistä. Vastaava luku oli alkuvuodesta 30 % kävijöistä, eli suhdelukua on saatu erittäin hyvin kasvatettua.
Näkyvyys Google hauissa kasvanut merkittävästi
Hakukoneoptimointi parantaa verkkosivun näkyvyyttä ja sijoitusta hakukoneessa kuten Googlessa eli kysymys on orgaanisesta eli luonnollisesta näkyvyydestä. Visit Häme sivujen näkyvyyttä Googlessa seurataan säännöllisesti. Visit Häme sivujen näkyvyys Googlen hakukoneessa on kasvanut joka kuukausi ja suurin kasvu tässäkin tapahtui keväällä, jolloin toukokuusta kesäkuuhun näkyvyys kasvoi 154 %. Maaliskuussa Visit Häme sivu näytettiin eri hakusanoilla haettaessa noin 30 000 kertaa kuukauden aikana. Vastaava luku Visit Häme sivujen osalta oli lähes 260 000 kertaa kuukauden aikana. Koko tarkastelujakson aikana toukokuusta elokuuhun Visit Häme sivu näytettiin Googlen hauissa yli 750 000 kertaa.
Suosituimmat hakusanat Visit Häme sivuille saavuttaessa
- hämeenlinna
- visithämeenlinna
- visit häme
- hämeenlinna nähtävyydet
- hämeenlinna aktiviteetit
- visit hämeenlinna
- ilvesreitti
- tenholan linnavuori
- häme
- tammela
Googlen hakutulosten näyttökertojen lisäksi seurataan tietenkin klikkausten määriä eli kuinka monta kertaa hakutulosta klikataan ja saavutaan sivustolle. Klikkausprosentti vaihtelee ajankohdasta riippuen noin 1,5-5% välillä. Näyttökertojen lisääntyessä luonnollisesti lisääntyy kuitenkin myös klikkausten määrä eli sivustolle Googlen haun kautta saapuvien käyttäjien määrä. Maaliskuussa Googlesta saavuttiin sivulle 646 kertaa, kun taas heinäkuussa 8102 kertaa. Yhteensä koko tarkastelujakson aikana Googlesta saavuttiin sivuille lähes noin 20 800 kertaa.
Sivuston kävijämäärät kasvaneet kesän aikana muutamista sadoista kävijöistä tuhansiin
Visit Häme sivuilla kävijät ja istunnot nousivat molemmat yli 300 % maaliskuusta huhtikuuhun. Tähän nousuun suurin vaikuttava tekijä on, että erityisesti luontokohteita lähdettiin koronapandemian alettua nostamaan esille. Lisäksi sivuilla julkaistiin mm. blogi Hämeen virtuaalisista kulttuurikohteista, joka oli keväällä erittäin luettu. Kasvua kävijöissä oli koko kevään ja alkukesän lomakauden ollessa kuumimmillaan. Elokuussa kävijämäärät ja istunnot ovat tipahtaneet syksyn saavuttua. Orgaanisten kävijöiden kasvun ollessa merkittävää eivät kävijämäärät varmasti enää tipahda edellisen talven tasolle.
Sivuston kävijöistä lähes kaikki ovat olleet suomalaisia, joka ei ole yllättävää koronan tuoman poikkeuksellisen matkailu kevään ja kesän vuoksi. Suomalaisista kävijöitä yli puolet olivat Helsingin seudulta, seuraavaksi eniten käyttäjiä sivustolle tuli Tampereelta, Espoosta, Hämeenlinnasta, Vantaalta ja Turusta eli suurimmista kaupungeista maakunnan ympäriltä ja Hämeenlinnasta. Kävijöistä 70 % on naisia ja noin 30 % miehiä. Ikäjakauma on kovin tasainen jakautuen kaikkien ikäryhmien välillä tasaisesti siten että käyttäjiä on noin 20 %. Ikäryhmät ovat 25-34 –vuotiaat, 35-44 –vuotiaat, 45-54 –vuotiaat, 55-64 –vuotiaat ja yli 65-vuotiaat. Käyttäjät kävivät keskimäärin 2,29 sivulla yhdellä käyntikerralla ja koko istunnon keskimääräinen kesto oli 1 minuutti ja 51 sekuntia tarkasteluajanjaksolla.
Ajankohtaiset blogit ja kohdelistaukset ovat keränneet eniten käyntikertoja
Visit Häme sivujen suosituimpia sivuja ovat sivut, joista voi etsiä majoitusta, kohteita ja nähtävyyksiä. Erityisesti keväällä luontokohteiden sivu oli pitkään sivuston suosituin yksittäinen sivu. Kesän käynnissä olleen Local Tips –kampanjan sivut nousivat myös tarkastelujaksolla TOP 10 sivujen listalle. Blogit nousivat kuukausitasolla suosituimpien sivujen joukkoon mutta koko tarkastelujakson aikana toukokuusta elokuun loppuun Local Tips –kampanjan blogien lisäksi vain TOP 10 kohteet Hämeessä –blogi nousi suosituimpien joukkoon.
TOP 10 Visit Häme sivut 1.5.-31.8.2020
- Nähtävyydet -kohdehakusivu
- Hämeenlinna -kuntasivu
- Local Tips -kampanjasivu blogi
- Visit Häme etusivu
- Luontokohteet -kohdehakusivu
- Local Tips -kampanjan vinkkien keräys sivu
- Mökki -kohdehakusivu
- Local Tips Hämeenlinnan seutu -kampanja sivu blogi
- Häme TOP 10 kohteet -blogi
- Luontoreitit
Visit Häme sivut ovat Hämeen liiton omistama maakunnallinen matkailusivu, jota kehitetään HAMK Smart tutkimusyksikön Western Lakeland Kanta-Häme hankkeessa. Hanke on Euroopan aluekehitysrahaston rahoittama aluekehityshanke, jossa maakunnan kunnat ovat mukana.