Vuodesta 2020 oli tulossa erittäin kiireinen ja vilkas kansainvälisen matkailun edistämisen osalta. Alkuvuodesta korona alkoi herättää kysymyksiä toimenpiteiden osalta, ja maaliskuun alussa kaikki suunnitelmat menivät uusiksi. Western Lakeland Kanta-Häme -hanketiimin kalenteri tyhjeni päivässä ja yhdessä tehtiin pikaisesti uudet suunnitelmat! Tavoitteet muuttuivat hetkessä kansainvälisestä matkailusta kriisiavun antamiseen matkailutoimijoille.
Kansainvälisen näkyvyyden huippuvuosi muuttui koronan myötä kriisiavuksi matkailutoimijoille
Lakeland yhteistyö on tiivistynyt vuosi vuodelta ja vuodesta 2020 oli tulossa yhteistyön huippuvuosi! Saksan markkinoille oli sovittu useita myyntitilaisuuksia, myyntikäyntejä ja tutustumismatkoja Hämeeseen. Japanissa Tokion Metsäpaviljongin Lakeland -aluekumppanuus oli tuomassa useita Japanin toimenpiteitä, mukaan lukien Lakelandin oman myyntitilaisuuden. ITB Berliini messujen peruuntumisesta alkanut valtava toimenpiteiden peruuntuminen ja siirtyminen tyhjensi hanketiimin kalenterin päivissä koko kevääksi.
Rahoittajaan otettiin nopeasti yhteyttä hankkeen sisällön ja aikataulun muuttamiseksi. Heti oli selvää, että muutoksia oli tehtävä. Muutokset tehtiin jo maaliskuussa ja hankesuunnitelmaan lisättiin kotimaan matkailun edistäminen sekä yritysten koronakriisineuvonta. Kotimaan markkinoiden lisäämisellä hankesuunnitelmaan varmistettiin, että hanketiimin kanssa pystyttiin hetkeksi siirtymään sisällöntuotantoon suomeksi. Kevääksi suunniteltiinkin Local Tips -kampanja lähimatkailun edistämiseksi.
Matkailutoimijoilta hävisi hetkessä koko liikevaihto, ovet suljettiin useaksi kuukaudeksi ja yrittäjien hätä sekä lamaannus oli käsin kosketeltavissa. Business Finlandin ja ELYn toimesta avattiin nopealla aikataululla koronakriisirahoitushakuja. Yritykset eivät ole tottuneet hakemaan rahoituksia ja suunnittelemaan hankkeita. Tähän toimintaan kohdennettiin hanketiimin apu. Hankehakemuksia kirjoitettiin yli 50 yrittäjien kanssa eri koronakriisirahoituksiin.
Valmennuksilla apua liiketoiminnan kehittämiseen liiketoiminnan keskeytyessä ja muuttuessa
Valmennukset muutettiin verkkovalmennukseksi nopeasti ja uusia valmennuksia lähdettiin myös suunnittelemaan. Yrittäjille oli vapautunut aikaa toiminnan keskeytymisen myötä ja koettiin tarpeelliseksi tarjota yrityksille uusia ajatuksia ja mahdollisuuksia kehittää omaa toimintaa. Vastuullisuutta haluttiin myös nostaa esiin ja keväällä toteutettiinkin vastuullisuudesta viiden webinaarin valmennussarja. Valmennuksia järjestettiin yhteistyössä muiden hankkeiden kanssa vuoden 2020 aikana yhteensä 28 kpl ja osallistujia oli kaikissa tilaisuuksissa yli 500. Tilaisuuden ja valmennukset ovat selkeästi tulleet tarpeeseen, kun osallistujia on riittänyt runsaasti!
Visit Häme verkkosivuille ja sosiaalisen median kanaviin on tuotettu laajasti sisältöä
Visit Häme kanaville ja verkkosivuille on vuoden 2020 aikana tuotettu runsaasti sisältöä. Lisäksi verkkosivuja on kehitetty teknisesti taustalla eteenpäin ja sivustolle on lisätty mm. Häme Events -tapahtumakalenteri. Yhdessä Avoin Häme -hankkeen kanssa kehitetyllä verkkosivujen lisäolalla, saatiin tehtyä Visit Häme -tapahtumakalenteri, johon tapahtumat tulevat Häme Events -rajapinnasta. Blogikirjoituksia on tehty sekä suomeksi että englanniksi, vaikka sisältöä on tuotettu myös paljon ainoastaan suomeksi. Sosiaalisen median julkaisuja on tehty myös aktiivisesti ja näin pyritty lisäämään Hämeen näkyvyyttä.
Digitaalisuus on nostanut eri myynti- ja näkyvyysalustojen tärkeyttä. Visit Häme maakunnallista näkyvyyttä on pyritty nostamaan myös erilaisissa digitaalisissa alustoissa. TripAdvisorissa on jaettu Häme -materiaalia ja on luotu reittejä. Lisäksi Museokortti on julkaisut kulttuurireittejä, johon hanketiimin vinkkien avulla saatiin Häme jopa kolmeen eri reittiin mukaan! Lisäksi sisältöä Hämeen kunnista ja tärkeimmistä käyntikohteista on koottu Elämys Groupin KokoTravel -myyntialustalle, joka on vuonna 2021 julkaistava uusi myyntialusta.
Lakeland koordinaation tapahtumat ja tilaisuudet siirtyivät verkkoon ja tulevaisuuteen
Lakeland koordinaation tapahtumat ja sovitut myyntitilaisuudet sekä kampanjat siirtyivät koronakriisin alkaessa syksylle 2020 tai pidemmälle tulevaisuuteen. Koronakriisin pitkittyessä lähdettiin osaa tapahtumista ja toimenpiteistä siirtämään verkkoon. Katse taaksepäin vuoteen 2020 osoittaakin, että paljon asioita saatiin kuitenkin tehtyä ja edistettyä tilanteesta huolimatta.
Alkuvuodesta ennen koronakriisin rantautumista Suomeen ehdittiin toteuttaa yksi matkanjärjestäjien tutustumismatka sekä kaksi lehdistövierailua. Lisäksi vuoden aikana myöhemmin oli Visit Lahden edustaja tutustumassa Kanta-Hämeen kohteisiin ja Business Finlandilta vieraita tutustumassa eri kohteisiin. Visit Finland järjesti myös webinaareja maaedustajilleen sekä suomalaisille incoming -toimijoille suuralueista.
MATKA 2020 messut tammikuussa oli vuoden ainoa fyysinen myyntitapahtuma. Täällä MEET Finland kansainvälisen matkailun workshopissa oli 27 tapaamista ja Häme kiinnosti valtavasti. Myöhemmin vuoden aikana on toteutettu useita virtuaalisia myyntitapaamisia Visit Finlandin ja Nordic Marketingin kanssa Euroopan markkinoille.
Japaniin matkustamisen sijasta Lakeland kumppaneiden kanssa toteutettiin Four Seasons of Lakeland -video, tehtiin videotervehdyksiä, suunniteltiin Happy day in Finland Hybriditapahtumaa Tokion Metsäpaviljonkiin yhteistyössä Visit Finlandin ja muiden alueiden kanssa sekä osallistuttiin Metsäpaviljongin B2B -myyntitilaisuuteen matkanjärjestäjille.
Uusi vuosi alkaa uusin tuulin ja suunnitelmin
Suunnitelmat vuodelle 2021 ovat valmiina, mutta lähes kaikki toimenpiteet ovat vielä kysymysmerkillä varustettuna. Suunnitelmia muutetaan ja päivitetään tilanteen mukaan, onneksi suunnitelmia tehdään isommalla porukalla Western Lakeland yhteistyökumppanien kanssa. Tulevaisuus näyttää mitä päästään toteuttamaan tänä vuonna!
Vuosi 2021 on alkanut uusin tuulin myös hanketiimin osalta. Outi Mertamo siirtyy helmikuun alusta Linnan Kehityksen matkailuasiantuntijaksi ja projektipäällikön hommat on ottanut hoitaakseen Heidi Kerkola. Heidin aisaparina jatkaa hankkeessa Annamaria Laine.
Outi Mertamo
Projektipäällikkö, Western Lakeland Kanta-Häme
HAMK Smart tutkimusyksikkö