Tässä kahden opiskelijan kokemuksia työskentelystä finanssialalla Etelä-Hämeen Osuuspankissa
Miten päädyin finanssialalle?
Minulle oli selvää jo silloin, kun aloitin liiketalouden opinnot, että haluan kokeilla finanssialaa. En ollut alaa sen enempää tutkinut, mutta joku siinä oli alusta pitäen mikä minua kiinnosti. Olin jo pienenä poikana katsonut liikemiehiä lentokentällä ja tokaissut äidilleni ’’Minusta tulee isona pukumies!’’. Toki aikuisiässä myös sijoittaminen alkoi kiinnostamaan, mikä vahvisti haluani päästä tutustumaan finanssialaan.
Miksi OP?
OP tuntui minusta luonnolliselta valinnalta harjoittelupaikan suhteen. Olen aina ollut OP:n asiakas ja olen ollut tyytyväinen OP:n tarjoamiin palveluihin. Saman katon alta löytyy pankkipalvelut, lakipalvelut, Pohjola Vakuutus ja OP Koti. Tämä oli yksi tekijä miksi hain töihin OP:lle, koska finanssialasta ei ollut kokemusta ja halusin tutustua alaan laajemmin.
Työhaastattelu ja työkuvio
Harjoittelupaikkaa hakiessani OP Etelä-Hämeellä ei ollut enää itselleni sopivaa paikkaa auki. Huomasin kuitenkin, että he hakivat ’’Asiakkuus asiantuntijaa’’. Tiesin että kyseinen rooli vaatii vuosien kokemusta ja vahvaa osaamista. Minä olin vasta opiskelija, ilman työkokemusta finanssialalta, mutta päätin kokeilla kepillä jäätä. Se kannatti! Muutaman päivän jälkeen hakemuksesta puhelin soi ja OP Etelä-Hämeeltä pyydettiin työhaastatteluun. En saanut asiantuntijan paikkaa ihan vielä, mutta sain harjoittelupaikan ja sijoittuisin kassapalveluihin, asiakasneuvojaksi Etelä-Hämeen Osuuspankin pääkonttorille Hämeenlinnaan ja Riihimäelle. Muistan kun minulle sanottiin, että ei kysytä vielä minne haluaisin sijoittua pankkityössä, koska näkemys voi matkan varrella muuttua. Se on aivan totta.
Kassapalvelut olivat hyvä lähtökohta, koska kassapalvelut ja info ovat pankin kasvot. Se on ensimmäinen paikka mihin kaikki asiakkaat tulevat, kun he astuvat pankin ovista sisään. Siinä näkee kassapalvelu-, sijoitus, rahoitus, lakipalvelu, vakuutusasiakkaat ja pääsee tutustumaan monipuolisiin palveluihin.
Harjoittelujakson aloitus OP Etelä-Hämeellä
Aloitin viiden kuukauden harjoittelujaksoni 1.4.2019. Olin todella hämmentynyt miten hyvin OP:n henkilökunta otti vastaan uuden harjoittelijan. Tunne oli se, että tämä on yksi suuri ’’perhe’’, kaikki tervehtivät ja olivat todella mukavia.
Harjoittelujakso alkoi perehdytysviikolla, jossa käytiin läpi todella paljon teoria-asioita kuten muun muassa käytännöistä, järjestelmistä, lakiasioista, työhyvinvoinnista ja kaikesta mahdollisesta pankkityöhön liittyvästä. Sain myös ison listan verkkokursseja, jotka piti suorittaa. Työtä oli paljon ja niin oli opittavaakin, työpäivien jälkeen huomasi miten väsynyt on kaikesta uudesta informaatiosta.
Pääsin todella nopeasti palvelemaan asiakkaita kasvotusten kassapalveluihin, ensin tietenkin mukana oli perehdyttäjä, kunnes työ rupesi luonnistumaan niin, että ei tarvinnut ketään selän takana vahtia aivan jatkuvati. Kävin myös soittopalveluvalmennuksen asiakaspalveluun, useasti pankista ollaan yhteydessä asiakkaihin puhelimitse. Ensimmäiset kaksi kuukautta oli jatkuvaa uuden oppimista, joka työpäivä toi jotain uutta mukanaan.
Harjoittelun puoliväli
Kun olin kaksi kuukautta tehnyt kassapalvelutyötä tuntui, että se alkoi jo luonnistumaan. Siinä vaiheessa esimieheni kysyi minulta, että haluaisinko perehtyä infotyöhön. Vastasin myöntävästi, koska haluan jatkuvasti kehittyä ja mennä eteenpäin. Infotyö eroaa kassatyöstä niin, että kassoilla pääsääntöisesti nostetaan tai talletetaan rahaa ja maksetaan laskuja, kun taas infossa hoidetaan kaikki muut asiat. Infotyössä tehdään aika paljon selvittelytyötä ongelmista, mitä eri asiakkailla on, esimerkiksi jos kortti ei toimi tai annetaan tietoa miten eri tilanteissa tulisi toimia, vaikka kuolinpesä asioissa. Ylipäätänsä ohjataan asiakkaita asioimaan oikeaan pankin kanavaan. Infotyössä oli oma oppiminen ja siinä meni myös muutama kuukausi, että sen oppi kunnolla.
Tämän kaiken selvittelytyön mahdollistamiseksi täytyy myös kehua ja kiittää miten hyvin OP Etelä-Hämeen sisäisen viestinnän kanavat toimivat ja miten niissä korostui se, että ollaan yksi iso joukkue missä kaikki auttavat toisiaan, jotta pystytään palvelemaan asiakkaita parhaalla mahdollisella tavalla. Sisäisessä viestinnässä pääkanavat olivat Skype ja Teams. Sain aina apua, kun sitä tarvitsin eri tilanteissa esimerkiksi lakipuolelta, jos asia vaati vahvistusta sieltä.
Myyntityö kassa- ja infotyön ohella
Sanoisin, että koko harjoitteluajan aikana, kun perehtyi kassa- ja infotyöhön, joka päivä tuli opittua jotain uutta ja joka päivä tuli selviteltyä jotain tapausta mikä oli itselle ihan uusi. Kaiken kassa- ja selvittelytyön lisäksi työhön kuuluu myös myynti. Pankkityössä myynti on hyvin erilaista, kuin esimerkiksi rautakaupassa, jossa asiakas tulee ovesta sisään ja hänellä on jo tarve mielessä. Silloin myyjän työ on myydä hänelle olemassa olevaan tarpeeseen oikea työväline. Pankkityössä sen sijaan asiakas tulee pankkiin suurimmaksi osaksi eri asialla, jossa pankkivirkailijan työnä on huomata mitä pankin palveluita asiakkaalla on jo käytössä ja mitä häneltä puuttuu, mistä lisäpalveluista asiakas hyötyisi ja luoda palvelun tarve asiakkaalle.
Harjoittelujakson loppu
Viimeisenä harjoittelukuukautena (elokuu 2019) tuntui että kassa-, info ja myyntityö rupesi olemaan hanskassa. Siinä vaiheessa sain esimieheltäni uuden mahdollisuuden perehtyä myös pääkassan työkuvioon. Pääkassan tehtävänä on muun muassa huolehtia konttorin käteisen rahan tilanteesta ja siinä alkoi taas uuteen asiaan perehtyminen.
Kirsikkana kakun päällä harjoittelujakson päätteeksi minulle tarjottiin työsopimusta ja pääsisin aloittamaan perehtymisen asiakasmestariksi. Opintopiste tilanteeni siinä vaiheessa oli sellainen, että käytännössä enää jäisi opinnäytetyön teko, jotta valmistuisin tradenomiksi. Keskustelin asiasta esimieheni kanssa ja päätin että teen opinnäyte työni Etelä-Hämeen Osuuspankille ja jatkan siellä täysipäiväisesti.
Loppumietteitä
Olen tyytyväinen valintaani suorittaa harjoitteluni finanssialalla. Finanssiala vastasi ja jopa ylitti odotukseni. Olen oppinut alasta aivan valtavasti tässä harjoittelujaksossa ja huomannut sen, että tämä on ala missä oppiminen ei lopu koskaan. Muutoksia tulee nopealla tahdilla ja finanssialan työntekijät joutuvat sen mukaan jatkuvasti päivittämään tietopankkiaan. Koen myös, että tämä on oikea ala minulle. Tykkään todella paljon siitä, että saan olla kasvotusten ihmisten kanssa tekemisissä, sillä se on myös vahvuuteni. Tulen hyvin toimeen eri ihmisten kanssa ja onnistun luomaan uskottavuuden tunteen asiakkaalle.
Harjoittelupaikka Osuuspankissa, joka avasi uran finanssialalle
Mitä tapahtuu, kun markkinoinnista kiinnostunut tradenomin alku ajautuu finanssialalle harjoitteluun kesätyöpaikan kautta? Siitä aukeaa tietysti urapolku yhdessä Suomen isoimmassa finanssiryhmässä. Tässä minun tarinani siitä, miten päädyin finanssialalle töihin.
Yksinkertainen alku
Ensimmäisen vuoden opiskeluni olivat melkein paketissa, mutta kesäksi halusin heti saada harjoittelupaikan, jotta pakolliset harjoittelut tutkintoa varten eivät jäisi roikkumaan. Kun lähialueelta ei löytynyt markkinointiin liittyvää harjoittelupaikkaa, josta saisi myös sopivasti palkkaa, muistin kun OP Etelä-Hämeen edustajat kävivät koululla kertomassa kesätyöntekijähaustaan. Laitoin hakemusta menemään ja lopulta tiukan haun jälkeen sain yhden paikoista itselleni.
Aloitin urani Etelä-Hämeen Osuuspankissa niin kuin moni muukin, kassatyöntekijänä. Koko ensimmäisen kesän autoin kassa-asiakkaita monissa eri ongelmissa normaalin käteisnostojen ja laskun maksun yhteydessä. Minulla ei ollut mitään kokemusta asiakaspalvelutyöstä ennen tätä, joten alku vaati hieman totuttelua. Kuitenkin kiitos erinomaisen perehdytyksen, huomasin pian pärjääväni mitä hankalimmissa tilanteissakin.
Intohimo alaa kohtaa kasvaa
Kesän lopussa sain mahdollisuuden jatkaa töitäni harjoittelun jälkeenkin. Vastuu kasvoi ja siirryin kassalta infopisteen tehtäviin ja siitä lopulta ottamaan asiakkaita vastaan ajanvarauksella. Kun tulin ensimmäistä kertaa pankkiin töihin, mietin vain, että harjoittelu tunnetussa finanssiryhmässä näyttää hyvältä ansioluettelossa, mutta nyt tosissani halusin alkaa luoda omaa uraani finanssialalla.
Etelä-Hämeen Osuuspankki mahdollisti aina jatkuvan kehittymisen alan ammattilaiseksi sisäisillä koulutuksillaan ja tarjoamalla esim. sijoituspalvelualan APV1-tutkinnon minulle veloituksetta. Tämä on mahdollistanut sen, että pärjään haastavissa tapaamisissa ja osaan katsoa asiakkaan tilannetta aina laaja-alaisesti.
Työskentely pankkimaailmassa
Finanssialan toimijoita määrä paljon koko aika ja nopeasti muuttuva lainsäädäntö. Alalla pitää pystyä kehittymään nopeasti ja omatoimisesti. Myös hyvä ajanhallinta ja laadukas myynti kuuluvat jokapäiväiseen arkeen. Alan yritykset kuitenkin tietävät tämän ja osaavat nykyään kehittää yksilöistä laaja-alaisia ammattilaisia. Tavat tehdä asioita voivat muuttua useasti vuoden aikana, mutta nopea ja selkeä koulutus muutoksiin mahdollistaa kaikesta selviämisen.
Voin suositella finanssialaa jokaiselle, jolla on tahtoa kehittää omaa ammattitaitoa jatkuvasti eteenpäin, intohimoa asiakaspalveluun ja halu tehdä aina parhaansa. Tämä ala ei sovi laiskottelijoille, vaan tulokset tulevat vain omasta panoksestasi. Lisäksi hyvät myyntipuheet eivät ole haitaksi. Työ palkitsee kuitenkin paljon, kun saat tehdä asiakkaiden elämän tärkeisiin vaiheisiin juuri hänelle sopivia ratkaisuja. Oli kyse sitten ensimmäisen asunnon ostosta tai eläkkeelle varautumisessa, pankki on aina mukana toteuttamassa asiakkaan haaveita ja unelmia.