Rekrytointiassistenttina työharjoittelussa

0

Suoritin kolmen kuukauden harjoitteluni Helsingissä rekrytointiyrityksessä. Mitä tämä sitten tarkoittaa? Monilla organisaatioilla on joko kokonaan omat rekrytoijat talon sisällä tai he voivat myös ulkoistaa rekrytoinnin toiselle yritykselle eli rekrytointifirmalle. Minä olin kolme kuukautta rekrytointiassistenttina pienessä alle 10 hengen yrityksessä, joka hoiti kokonaisuudessaan rekrytointiprosessin valmiiksi asiakasyrityksillemme. Asiakasyrityksen vastuulle jäi ainoastaan hakijoiden henkilökohtainen haastattelu ja palkkaaminen. Me hoidimme kaiken muun siihen asti.

Mikä asiakasyritys?

Asiakasyritykset olivat yrityksemme asiakkaita, jotka ilmoittivat tarvitsevansa työntekijöitä tiettyihin rooleihin. He etsivät eritasoisia myyjiä erilaisiin myynnillisiin positioihin ympäri Suomen. Meidän työmme oli löytää nämä tekijät, koota profiilit valmiiksi ja saada heidät haastatteluihin.

Rekrytoijan arkea

Aamut alkoivat kupillisella kahvia samalla kun tietokone lähti käynnistymään. Sitten ei muuta, kun LinkedIn, rekrytointijärjestelmä ja työnhakupalstat auki ja työntekoon. Päivät olivat noin 8 tunnin mittaisia, välillä pidempiä ja välillä lyhyempiä. Pääsääntöisesti teimme töitä toimistolta käsin, mutta myös erilaisissa tapahtumissa saatoimme olla osallistumassa ja etsimässä mahdollisia myyjiä asiakasyrityksillemme. Rento työporukka oli kaikista huikein asia harjoittelussa. Työtä ei tarvitse tehdä ilman huumoria ja sitä meidän toimistollamme riitti.

Rekrytointiassistenttina työtehtäviini kuului:

  • etsiä työhön sopivia kandidaatteja mistä ikinä keksinkin etsiä, esimerkiksi LinkedInistä tai vaikka Forumista tai Kampista ständeiltä (niin sanottuja kylmiä liidejä)
  • työnhakijoita myös tuli työnhakuilmoitusten kautta (lämpimiä liidejä)
  • erilaisiin tapahtumiin ja messuille osallistuminen. (esimerkkinä: olin muutaman työkaverin kanssa pitämässä rastia Haaga-Helian fuksiaisissa ja kertomassa opiskelijoille samalla myyntityömahdollisuuksistamme)
  • työpaikkailmoitusten teko viikoittain eri työnhakukanaviin
  • työnhakijoiden erilaiset haastattelut puhelimitse sekä kasvotusten
  • hakuprosessin ja haettavan position läpikäyminen hakijan kanssa
  • valmiin hakijaprofiilin suosittelut eteenpäin asiakasyrityksen edustajalle

Ihmistuntemus on rekrytoijan työssä tärkeää, mutta siihen myös oppii tekemällä rekrytoijan hommia. Koska rekrytoimme ainoastaan myyjiä, tuli minulle tutuksi minkälainen tai minkä tyyppinen ihminen sopii mihinkin positioon ja minkälaista taustaa tarvitaan ylemmän tason positioissa pärjäämiseen.

Puhelin oli harjoitteluni aikana vahvasti mukana työpäivissäni. Työnhakijoille soiteltiin päivittäin ja pidettiin ajan tasalla hakuprosessista, haastateltiin puhelimitse sekä muistuteltiin esimerkiksi videohaastattelukutsuun vastaamisesta tai CV:n lähettämisestä.

Mikä työnhaussa on tärkeää?

Opin rekrytoijana sen, että mitä enemmän olet oma itsesi etkä esitä mitään, niin sitä todennäköisemmin saat paikan. Kun hakee työpaikkaa, kannattaa miettiä asiaa siltä kantilta, että rekrytoija ei tiedä sinusta yhtään mitään. Eli mitä haluat kertoa? Millaisen viestin haluat itsestäni välittää rekrytoijalle? Itsestään kannattaa tuoda hyvät puolet esiin ja opetella kehumaan itseään ja tunnistamaan taitonsa. Ei kannata vähätellä omaa osaamistaan. Kääntöpuolena pitää myös tunnistaa omat heikkoutensa eikä ajatella, että ei osaa mitään. Kaikilla on omat vahvuutensa. Asenne on suurin tekijä, joka ratkaisee. Jos olet motivoitunut ja oikeasti kiinnostunut työtehtävästä, niin ehdottomasti laita hakemus. Mikä on pahin mitä voi tapahtua? Saatat päästä jopa haastatteluun 😉

Lopuksi

Harjoittelujakso oli todella mielenkiintoinen ja täysin uusi kokemus. Kun lähdin hakemaan rekrytointiassistentiksi, päätin, että minähän saan tämän paikan. En ollut aiemmin tiennyt millaista rekrytoijan työ edes on, mutta halusin heittäytyä. Näin jälkikäteen olen todella tyytyväinen, että heittäydyin. Hyppy tuntemattomaan avasi monia ovia ja sain verkostoitua mitä huikeimpien ihmisten kanssa.

Susanna Lehto

Leave A Reply