Hei,
Lämpimästi tervetuloa seuraamaan ja lukemaan tätä kolmiosaista blogia, joka kertoo oman tarinani monimutkaisen mielenkiintoisesta työnhakuprosessista kaikkine käänteineen, työskentelyn aloittamisesta ja itse työskentelystä yhdestä suomen suurimmassa yrityksessä liikevaihdolla mitattuna. Tarina alkaa ensimmäisestä osasta ja sen tapahtuman sijoittuvat kevääseen 2017, jolloin olin vielä todella paljon köyhempi niin kokemusten- kuin taloudellisellakin tasolla mitattuna. Isot kiitokset suuntaavat HAMKille ja sen henkilökunnalle, joiden ansiosta olen saanut tehdä töitä täysipäiväisesti opiskelujen ohessa, sekä opiskelukavereille, joista sittemmin on tullut ystäviä ja jotka ovat auttaneet tarvittaessa tehtävissä ja elämässä ylipäätään. Kiitokset suuntaavat myös tietysti entiselle pomolleni, joka luotti minuun palkkaamalla töihin, työkavereille, jotka toivottivat alusta alkaen tervetulleeksi ja joiden kanssa on ollut mahtavaa tehdä töitä, sekä tottakai myös asiakkaille, jotka mahdollistavat tämänkaltaisen työn tekemisen. Mutta se kiitoksista, vielä kerran, tervetuloa blogin pariin!
OSA 1 – Haasteita, hakemuksia ja haastatteluita
Eletään kevättä 2017. Ensimmäinen vuosi Hämeen ammattikorkeakoulussa on pikkuhiljaa loppusuoralla. Lukuvuosi oli ollut melkoisen raskas, sillä se sisälsi niin paljon uuden oppimista ja sisäistämistä. Edellisenä syksynä olin karistanut kotikaupunkini pölyt jaloistani ja muuttanut pois vanhempien nurkista kohti tuntematonta. Syksyllä edessäni oli uusi kaupunki, uusi ympäristö, uusi koulu, uudet ystävät ja uusi koti. Aika paljon uutta yhdellä kerralla, mutta näin jälkeenpäin ajateltuna se oli paras päätös, jonka olin siihen mennessä elämässäni tehnyt, sillä en usko, että elämäni olisi edennyt samaa vauhtia eteenpäin, vaan enemmänkin junnannut paikoillaan, jos olisin jäänyt mukavuusalueelle vanhoihin ympyröihin. En vielä tänä päivänäkään tiedä, kuinka uskalsin ottaa sen riskin mutta se todellakin kannatti.
Vaikka mennyt lukuvuosi oli tuolloin ollut raskas niin päätin, etten jäisi ainakaan lepäämään laakereilleni, sillä oloni oli hyvä ja kaikki oli mennyt paremmin kuin hyvin niin opintojen kuin siviilielämänkin osalta. Siispä oli itsestään selvää, että alan etsimään itselleni harjoittelupaikkaa liittyen liiketalouden opintoihini. Tiesin, että on hyvä olla ajoissa liikenteessä ja viilasin ja päivitin CV:ni kuntoon Tammi-/Helmikuussa. Olin hyvin itsevarma ja luottavainen, että pääsen melko vaivattomasti töihin ja saan yhteydenottoja yrityksiltä, sillä omasinhan työkokemusta jo monesta työpaikasta. Ensimmäinen työ, josta sain palkkaa, oli Metso Paperilla (nyk. Valmet Oyj), jossa toimin kesätyöntekijänä kahtena kesänä 2011 ja 2012. Lisäksi olin työskennellyt ammattikoulu ja lukio-opintojeni aikaan varastomiehenä Expertillä, joka myi kodinelektroniikkaa (nykyisin Power) ja lisäksi Enia Oy:llä, joka myi puhelimitse Elisan ja Saunalahden tuotteita- ja palveluita. Tämän lisäksi olin ollut harjoittelussa ammattikoulu- ja lukioaikanani Eltel Networks Oy:llä. Tätä kaikkea
tuki vielä tämä nykyinen opiskeluni ammattikorkeakoulussa, joten kuvittelin siis olevani suhteellisen haluttua tavaraa työmarkkinoilla.
Hain harjoittelupaikkaa Hämeen- ja Keski-Suomen seudulta, sillä silloin pidin mahdollisena, että suoritan harjoittelun kesällä kotikaupungissani Jyväskylässä ja palaan syksyllä takaisin opintojeni pariin Hämeeseen. Aloin päättäväisesti laittamaan hakemuksia lähes kaikkiin isoihin kaupanalalla toimiviin yrityksiin, kuten Keskimaalle, johon ruksitin ainakin 30 eri toimipistettä, joissa voin työskennellä. Mukana oli lähes kaikki Hämeessä ja Keski-Suomessa toimivat S-marketit, Prismat, Salet, S-pankit ja muut S-ryhmän paikat. Lisäksi suuntasin katseeni myös Keskolle ja hain perinteisten ruokakauppojen lisäksi kaikkialle K-raudasta Kookenkään. Lisäksi hain useisiin eri LIDLin toimipisteisiin. Minua kiinnosti myös pankki/vakuutussektori suuresti, joten hain myös Osuuspankkiin Hämeenlinnan ja Jyväskylän konttoreille sekä LähiTapiolalle molempiin kaupunkeihin. Laitoin myös vapaamuotoisen hakemuksen Powerille myyjäksi. Lisäksi olin pienestä pitäen kiinnostunut puhelinoperaattorin liikkeessä työskentelystä, joten hain myös teleoperaattori Elisalle töihin, joskin en uskonut mahdollisuuksieni olevan kovin korkeat päästäkseni sinne. Eniten toivoin pääseväni johonkin kolmikosta: Elisa, OP ja Lähitapiola.
Kului päiviä. Päivien jälkeen kului viikkoja. Mutta mitään ei kuulunut. Stressi alkoi yltyä. Ainut yhteydenotto, jonka olin saanut, oli Elisalta kutsu videohaastatteluun, jossa piti vastata joihinkin kysymyksiin kameralle kertoen. Videohaastattelun järjesti vuokrafirma Barona, jonka kautta Elisa palkkasi uusia työntekijöitä. Muistan, kuinka videohaastattelusta jäi hyvä fiilis ja luotin mahdollisuuksiini päästä jatkoon ja näin kävikin. Minulle soitettiin, että olen edennyt toiselle kierrokselle, jossa Baronan yhteyshenkilö haastattelee minua puhelimitse. Onnekseni pääsin myös tältä kierrokselta jatkoon ja pohdin, että olisivatko haastattelut jo tässä ja saisin työpaikan mutta vielä oli edessä yksi kanto kaskessa; myymäläpäällikön haastattelu.
Koitti aurinkoinen huhtikuinen aamu ja suuntasin kohti Goodmanin Elisan myymälää. Olin todella paljon etuajassa, joten jäin odottamaan myymälän lähettyville hetkeksi aikaa jännityksen yltyessä. Lopulta kävelin myymälään ja myymäläpäällikkö tuli vastaan ja menimme Cafe El mondoon istumaan haastattelun ajaksi. Myymäläpäällikkö esitti tiukkoja kysymyksiä ja pyrin osoittamaan vastakysymyksillä mielenkiintoani työpaikkaa kohtaan. Haastattelusta jäi hyvä fiilis, joskin en osannut yhtään lukea myymäläpäällikön ajatuksia siitä, että aikooko hän palkata minut. Hän kertoi, että ilmoittaa kuukauden kuluessa. ”Nyt ei auta kuin odottaa” tuumasin itsekseni.
Eräs päivä olin ryhmäläisteni kanssa tekemässä kouluprojektia koulun kirjastossa, kunnes sain puhelun ja tunnistin numerosta, että soittajana on Elisan myymäläpäällikkö. Menin sivummalle ja vastasin puheluun ja muistan ikuisesti hänen sanansa ”Haluatko tulla mulle töihin?”. Olin todella onnellinen päästessäni työhön, josta olin kiinnostunut jo pikkupojasta.
Osa 2 – Alkukankeudesta aidoksi ammattilaiseksi
Työskentelyn aloittaminen Elisalla selvensi ajatuksiani tulevaisuudesta hyvin paljon. Kaiken mennessä hyvin, jäisin Hämeenlinnaan pidemmäksi aikaa ja suuntautuisin opinnoissani myynnin- ja markkinoinnin sektorille. Toukokuussa 2017 oli aika vetää työvaatteet päälle ja alkaa hommiin. Ensimmäisenä päivänä tein tietokoneella vain verkkokursseja ja koulusta tutuksi tulleita moodle-tenttejä. Verkkokursseissa oli todella paljon asiaa yhdellä kertaa, sillä niissä käytiin läpi lähes kymmenen eri järjestelmän toiminnan lisäksi myös henkilön tunnistamiseen ja turvallisuuteen liittyviä asioita. “Kuinka ikinä tulen oppimaan nämä kaikki asia?” -tuumasin. Minulle oltiin kaavailtu
maltillista roolia myymälässä ja työskentelyä kesän ajaksi (noin. 2-3 päivää viikossa), jolloin työvoimaa tarvittiin työntekijöiden pitäessä lomia. Heti ensimmäisenä työpäivänäni pomoni sai kuitenkin puhelun, jossa työkaverini ilmoitti loukanneen polvensa ja jäävän pitkälle sairauslomalle. Vaikka uutinen olikin hyvin ikävä, niin yht äkkiä olinkin tilanteessa, jossa sairaslomalle jäävän työkaverini tunnit tulisi korvata, joten koko kesä tulisi kulumaan täysillä tunneilla ainakin syksyyn asti. Toisen epäonni on toisen onni, sanotaan ja olin valmis ottamaan haasteen vastaan.
Koulutuksessani ja työhön perehdytyksessä ei kauaa aikailtu, joten siirryin tiskiin palvelemaan asiakkaita heti toisena päivänäni, sillä asiakkaita oli palveltava. Aluksi asioiden omaksuminen tuntui kamalalta, kun koko ajan tuli jotain uutta eteen. Esimerkiksi SIM-kortin vaihtoon ja yhteystietojen kopiointiin saattoi kulua aikaa alkuun jopa puolituntia, kun nykyään se hoituu noin 3 minuutissa. Pääni oli aivan pyörällä erilaisista järjestelmistä: kassa, varastonhallinta, laskutusjärjestelmä vuoronumerokone, kaksi huoltojärjestelmää, kaksi eri asiakastietojärjestelmää, kaksi eri yritysasiakastietojärjestelmää, yhteystietojen kopiointijärjestelmä ja myyjän verkkokauppa. Näiden järjestelmien yhtäaikainen käyttö oli todella monimutkaista aluksi, kun samalla piti koittaa kuunnella asiakasta ja ratkaista hänen asiointisyynsä ja koittaa saada vielä kauppaa kaiken lisäksi. Myös monien tuotteiden muistaminen ja niiden vaihtuvat kampanjat tuottivat päänvaivaa. Nykyään voin todeta, että olin onnellisessa asemassa, kun pääsin heti työskentelemään täysillä tunneilla, kohtaamaan monia satoja asiakkaita saaden paljon toistoja, jolloin asioiden hoitamisesta tuli rutiini ja ne jäivät takaraivoon muistiin. Lisäksi sain paljon tukea sen aikaiselta myymäläpäälliköltä ja työkavereilta, jotka olivat aina apuna ja vastasivat kysymyksiin.
Työskentely teleoperaattorilla vaatii melko laajaosaista osaamista. Siinä on osattava tietotekniset perustaidot ja tietämystä on hyvä löytyä hieman mobiililaitteiden (puhelimet, reitittimet) ominaisuuksista sekä teknisistä tiedoista. Lisäksi on oltava taitava sosiaalisesti, sinnikäs, sanavalmis, ulospäinsuuntautunut ja positiivinen. On osattava työskennellä tiimissä ja ihmisten kanssa. Työssä tulee myös paljon vastaan erilaisia ongelmia ratkaistavaksi, jolloin niiden ratkaisu on oltava myös hanskassa.
Päivä päivältä asioiden hoitaminen muuttui selkeämmäksi ja nopeammaksi ja huomasin nauttivani työstäni myyjänä. En koskaan ole ollut välttämättä se rohkein ja puheliain tyyppi mutta huomasin, kuinka itsevarmuuteni kasvoi päivä päivältä onnistumisten ruokkiessa lisää onnistumisia. Huomasin, kuinka onnistumisen tunteeseen jää työssäni koukkuun.
Kolme parasta asiaa työssäni on se, kun saa asiakkaan kysymyksen/ongelman ratkaistuksi ja tuntee aidon kiitollisuuden tunteen asiakkaalta. Toisena on se, kun saa myytyä asiakkaalle hänen tarpeeseensa sopivan tuotteen tai palvelun, joka tuottaa onnellisuuden tunnetta, niin asiakkaalle kuin myös itselle. Kolmantena tulee työkaverit, joiden kanssa voi jakaa niin ilot surut ja esimerkiksi haastavammat tapaukset työssä, jolloin niiden käsittely on helpompaa.
Kesä sujui loistavasti työn merkeissä ja myyntitavoitteisiin pääseminen ja niiden ylittäminen sujui helposti. Syksyllä 2017 pomoni ehdotti, että tehdään määräaikaisesta sopimuksestani toistaiseksi voimassaoleva, jolloin jatkaisin työskentelyäni opiskelujeni ohessa. Olin kiitollinen saamastani mahdollisuudesta, joten suostuin tähän oitis ja näin ollen tulevaisuuden suunnitelmani selkiytyivät kertaheitolla. Vuoden huipensi Elisan hienot pikkujoulut, jotka järjestettiin Helsingin jäähallissa juhlien samalla 100-vuotiasta Suomea.
OSA 3 – Myyntiä ja menestystä
Tein töitä hyvin paljon ja halusin kehittyä päivä päivältä paremmaksi. Analysoin useasti omaa tekemistäni, missä onnistuin ja missä voin parantaa ja se vei minua eteenpäin. Olin aidosti kiinnostunut itseni kehittämisestä. Sain tulosta aikaisesti ja myös vastuuta sen mukaan, eli tein
täysiä tunteja koko ajan, vaikka olin töissä vuokrafirman kautta, eikä minulle olisi näin ollen ollut mikään pakko antaa täyttä tuntimäärää. Alkuvuodesta 2018 pääsin hyvän Elisa Viihde –myyntimenestyksen siivittämänä Hartwall Areenalle seuraamaan Sunrise Avenuen keikkaa Elisan kustantamana VIP-aitioon. Se tuntui todella hienolta kunnian osoitukselta, eikä vastaavasta osannut haaveillakaan vielä silloin kun pääsi aloittamaan työskentelyn noin vuosi takaperin.
Elämme siis kevättä 2018 ja vuosi oli lähtenyt hyvin käytiin. Olin rikkonut ainakin Hämeenlinnan kautta-aikojen myyntiennätyksen Elisa Viihteessä (48 kpl). Huhut kertoivat, että aikaisempi ennätys oli pomoni hallussa, joka oli tehnyt 37 kappaletta. Olimme olleet Elisan menestynein myymälä vuoden otannalla. Kaikki vaikutti siis rullaavan loistavasti ja myymälän kokoonpano oli säilynyt samana koko urani ajan, kunnes eräänä tavallisena päivänä pomo kutsui meidät kuulolle ja pudotti pommin: “teille tulee uusi myymäläpäällikkö” hän tokaisi. Ilmoitus tuli hyvin suurena yllätyksenä ja asiat olivat edenneet pomoni mukaan hyvin nopeasti. Myymäläpäällikön rooli oli ollut iso osa minun henkilökohtaista menestystäni ja jaksamista työssä, joten tulevaisuus vaikutti vähintäänkin jännittävältä.
Uudeksi myymäläpäälliköksi palkattiin silloinen työkaverini ja mielestäni ylennys oli ansaittu, sillä hän oli työskennellyt jo useamman vuoden myymälässä ja sopi ominaisuuksiltaan myymäläpäällikön virkaan. Lisäksi oli mukavaa, että myymäläpäälliköksi palkattiin jo entuudestaan tuntemani henkilö. Oli tullut aika kääntää uusi sivu ja vietimme myymäläpäällikön läksiäiset hänen kotonaan Riihimäellä Huhtikuussa 2018.
Nyt kun uusi aika oli koittanut ja juhlien makuun oli päästy niin juhlat sen kuin jatkuivat. Tällä kertaa Oneplus-gaalassa Helsingissä Skohan yökerhossa. Kyseessä oli puhelinvalmistaja Oneplussan kiitos Elisalle myydyistä puhelimista ja uuden Oneplus 6 –mallin julkistus. Juhlat olivat hienot ja siellä oli tarjolla esiintyjiä, syötävää, juotavaa Janni Hussin juontaessa tapahtumaa.
Kesä 2018 kului pitkälti töiden merkeissä yhtä kahden viikon lomaa lukuunottamatta, kunnes koitti syksy ja iso myyntitapahtuma Black Friday! Päivänä oli jaossa rahan, maineen ja kunnian lisäksi alueen parhaalle viihde- ja tietoturvamyyjälle hieno muki ja diplomi, jonka voi ripustaa seinälle. Lähdin tottakai tavoittelemaan ykköspallia tässä myyntikisassa. Muistan, että päivä oli melkoista hulabaloota ja se meni ikään kuin sumussa ja tein runsaasta väkimäärästä johtuen 10 tunnin päivän. Se oli yksi urani kiireisimmistä päivistä, sillä en muista hetkeä, jolloin minulla ei olisi ollut asiakasta, lyhyttä n. 15 min ruokataukoa lukuunottamatta. Päivä päättyi onnistumiseen niin myymälä- kuin henkilökohtaisella tasolla ja vielä nykyäänkin juon töissä kahvini voittomukista ja myymälän seinää koristaa diplomini muistutuksena onnistuneesta päivästä.
Vuoden 2018 loppupuolella oli aika saada kiristystä myyntitahtiin, etenkin Elisa Viihteessä, joten minut nimitettiin myymäläni Viihde vastaavaksi, jonka tehtävänä oli osallistua myynnin kehitykseen liittyviin palavereihin, näyttää omaa esimerkkiä, jakaa vinkkejä ja auttaa myös muita myyjiä menestymään. Ehkä osittain johtuen tästä vastuusta, sesongista ja hyvästä flow-tilasta ylsin omaan henkilökohtaiseen ennätykseen ja ehkä jopa koko Elisan myymälöiden ennätykseen, sillä onnistuin myymään 84 kappaletta Elisa Viihdettä Joulukuussa 2018.
Keväällä 2019 olin saavuttanut työurallani paljon. Enemmän kuin ikinä osasin odottaa. Olin rikkonut ennätyksiä, saavuttanut menestystä myyntikisoissa, lisäksi olin saanut kunnian toimia kahdesti aluevastaavana viikonloppuna. Sain palkinnon työn teostani toukokuussa 2019, kun minut siirrettiin vuokrafirma Baronan listoilta Elisan listoille vakituiseen työsuhteeseen. Se oli hieno huomionosoitus tekemästäni työstä. Elisalla olen oppinut, että työ voi oikeasti olla mielekästä ja hauskaa, kun onnistumiset huomioidaan, työporukassa on mukavaa työskennellä ja asiat hoidetaan ammattimaisesti.