Elokuussa 2018 aloitin työt Gigantilla Hämeenlinnan myymälässä koulun ohella. Pian kuitenkin myyntikärpänen puraisi ja lopulta päädyin täysaikaiseen sopimukseen samassa paikassa. Koulun ohella ajankohtaiseksi tuli myös harjoittelun suorittaminen, joten päätin tehdä harjoittelun omien työtehtävieni ohella Gigantissa, samassa myymälässä jossa olin jo myyjänä.
Ajoitus ei olisi juuri voinut olla parempi, sillä myymälässä tarvittiin juuri samaan aikaan myyntijohtajaa kuva ja ääni-osastolle, jossa olin työskennellyt aikaisemminkin. Hainkin tehtävää, ja paikka tulikin niin äkkiä ja sesonki painoi päälle, että ei keritty edes kirjoittaa harjoittelusopimuksia. Päätin siis, että teen töitä normaalisti ja hyväksiluen harjoittelun työkokemuksella.
Pyrin kuitenkin hakemaan mahdollisimman paljon kokemusta tästä “harjoittelusta”, joten sovimme osastopäällikön kanssa, että avustan harjoittelun ajan (5kk) osastopäällikköä tämän työtehtävissä, jolloin saan myös samalla vähän kokemusta esimiestehtävistä.
Harjoittelun aikana tulikin paljon uutta asiaa, ja paljon vanhaa tuli myös kerrattua. Pääsin seuraamaan lähempää esimiehen työtehtäviä ja mm. pitämään työhaastattelun. Harjoittelun aikana myös hoidin osastopäällikön tuurauksen tämän loman aikana joten tuli kokeiltua myös ihan tositilanteessa mitenkä kovaa siellä huipulla tuulee.
Millaista se sitten oli?
Tässä työsuhteen aikana on tullut tehtyä monenlaisia hommia ja tuli hypittyä myyjän lisäksi myyntijohtajan pestissäkin kahden osaston (Puhelinpuoli/kuva ja video) välillä. Myyntihommia tehdään kuitenkin myös myyntijohtajana, ja niistähän monella on pinttynyt mielikuva ärsyttävinä jankkaajina.
Itse kuitenkin koen että myyntihommat ovat omaa alaa ja tällä alalla varmasti jatkan työuraani pitkällekin. Tietynlaisella rennolla asenteella ja hyvällä työporukalla myyntihommissa viihtyy ja menestyy moni, ja oikeanlaisella koulutuksella ja arvoilla myyntitilanne on sekä asiakkaalle että myyjälle mukava tilanne.
Gigantissa myyjiä koulutetaan jatkuvasti, ja jokainen asiakas pyritään tekemään tyytyväiseksi hinnalla millä hyvänsä.
Kuluttajamyynni tulevaisuus
Verkkokauppojen yleistyessä, ja varsinkin verkkokauppajätti Amazonin varjon hiipiessä myös Suomen ylle, on myyjien ammattitaito jatkuvasti suuremmassa roolissa. Monen olen kuullut sanovan, että kohtahan myyjiä ei enää tarvita, kun nettikauppa syö kaiken markkinan kivijalkaliikkeiden alta pois.
Monelle kuitenkin vielä nykypäivänäkin verkkokauppojen käyttäminen on haastavaa, ja kivijalkaliikkeillä on aina jotain, mitä nettiliikkeet eivät voi tarjota: myyjät.
Kuten mainittu, on myyjien ammattitaito entistä enemmän esillä myynnin siirtyessä nettiin. Ne asiakkaat, jotka haluavat palvelua, tulevat aina asioimaan kivijalkaliikkeessä, ja nämä asiakkaat odottavat entistä parempaa palvelua. Asiakaspalvelun parantamiseen ja ammattitaitoisten myyjien kouluttamiseen tulisi siis mielestäni keskittyä entistä enemmän kuluttajamyynnissä.