Hyppäsin finanssialan syövereihin ja suoritin harjoitteluni Etelä-Hämeen Osuuspankissa asiakasneuvojan tehtävässä päivittäispalveluissa 28.3.-31.8.2022. OP Etelä-Häme on eteläisessä Hämeessä toimiva vakavarainen pankki, joka koostuu neljästä konttorista. Konttorit sijaitsevat Hämeenlinnassa, Riihimäellä, Lopella ja Hattulassa.
Miksi finanssiala ja pankkimaailma?
Ennen harjoitteluani olin ollut töissä Etelä-Hämeen Osuuspankissa, mutta halusin silti hakea uudelleen. Sain tällä kertaa lisää vastuuta ja pääsin tekemään minulle uusia työtehtäviä muun muassa päivittäispalveluneuvonnan puolella. Finanssiala on kiehtonut minua jo pitkään monipuolisuutensa vuoksi. Niin sanotusti joka päivä oppii uutta ja jokainen päivä on hyvin erilainen. Asiakkaiden auttaminen ja heidän aitoihin tarpeisiinsa vastaaminen eri elämäntilanteissa tekee työstä arvokasta ja vastuullista. Lisäksi hyvä työympäristö ja hyvät etenemismahdollisuudet olivat syitä hakea OP Etelä-Hämeeseen uudelleen.
Työskentely kokonaisuudessaan
Työtehtäväni ulottuivat Hämeenlinnaan, Riihimäelle ja Lopelle. Pääasiallisiin työtehtäviini kuuluivat henkilöasiakkaisen päivittäisten raha-asioiden hoitamiseen liittyvät asiakaspalvelutehtävät eri kanavien välityksellä. Palvelin asiakkaita kasvotusten konttorilla, puhelimitse sekä verkkoviesteillä.
Harjoittelun alussa jatkoin siitä mihin viimeksi jäin eli info- ja kassapalveluista. Infossa kohtasin paljon niin uusia kuin vanhoja asiakkaita yritysasiakkaista henkilöasiakkaisiin. Infon tehtäviin kuuluivat verkkopalveluihin liittyvät muutokset, korttien luovutukset, kuolinpesäasioiden opastaminen ja ajanvarusten tekeminen. Infon työtehtävät olivat hyvin monipuolisia ja samalla opettavia. Olin infossa niin Riihimäellä kuin pääkonttorilla Hämeenlinnassa. Info tehtävien lisäksi hoidin Riihimäen konttorin pääkassaa, johon kuului yritysasiakkaiden kassapalveluun ja rahanhuoltoon liittyvät tehtävät.
Kesän aikana sain monipuolisemman työnkuvan ja hoidin asiakkaiden asioita myös ajanvarauksella päivittäispalveluneuvonnan puolella Riihimäellä sekä Lopella. Lähdin innoissani laajentamaan omaa osaamistani ja olin erittäin kiitollinen mahdollisuudesta päästä ottamaan askel eteenpäin. Päivittäispalveluneuvonnan tehtävät sisälsivät mm. tilien, monipuolisten korttituotteiden, verkkopalveluiden sekä vakuudettomien luottojen myyntiä ja näin arjen pankkiasioiden kuntoon saattamista. Lisäksi tein asiakasohjauksia eli ajanvarauksia muihin liiketoimintoihin sekä Pohjola Vakuutukseen. Hoitamani ajanvarausten asiakaskunta ulottui alaikäisistä ikäihmisiin saakka.
Asiakkaiden palveleminen ajanvarauksella oli minulle erittäin mielekästä. Pidin siitä, että sain hoitaa asiakkaiden asioita rauhassa ja tutustua ajanvarauksen sisältöihin etukäteen. Kaikki varatut ajat eivät kuitenkaan olleet minulle helppoja sillä asiat olivat minulle osittain uusia. Esimerkiksi edunvalvontaan ja edunvalvontavaltuutukseen liittyvät kohtaamiset olivat minulle vaikeimpia. Oli hienoa kuitenkin huomata, kuinka lyhyessä ajassa sain uusista asioista kiinni ja pääsin hyödyntämään vahvaa uutta osaamistani kohtaamisissa.
Muita ajatuksia?
Finanssialalla ja ylipäätään pankkimaailmassa työskentely kiinnostaa minua yhä. Asiakaskohtaamiset rikastavat työskentelyä ja tekevät siitä hyvin mielenkiintoista. On hienoa olla asiakkaiden mukana ja apuna eri elämäntilanteissa sekä opastaa erilaisten palveluiden käytössä. Pankkityö on suurimmaksi osaksi myynnillistä työtä, mutta myynnin tekeminen on alalla aivan erilaista. Myynti keskittyy selvästi asiakkaan oikeisiin tarpeisiin ja turvallisempii sekä parempiin palveluratkaisuihin.
OP Etelä-Hämeessä sain hienon mahdollisuuden kehittää itseäni ja laajentaa omaa osaamistani. Lisäksi toki mahtava työkavereiden tuki taustalla auttoi näiden taitojen saavuttamisessa. Työskentely OP Etelä-Hämeessä on kokemuksena ollut erittäin opettava ja kokonaisuutena antoisa. Olen saanut myös erittäin arvokasta tietoa oman talouden hoitamiseen ja ylläpitämiseen liittyen.
Riina Sammatti, Asiakasneuvoja OP Etelä-Häme
Verkostoidu kanssani LinkedInissä