Vietin kesäni Lidl Suomi Ky:n palveluksessa toimien virallisesti tavaranhallinnan ja myynnin assistenttina. Positio oli talon sisällä täysin uusi, sillä aikaisempina vuosina talossa on ollut erikseen assistentit molemmille osastoille, joten kesä oli harjoittelua sekä minulle että työnantajalle.
Hyppäys klassiseen toimistomaailmaan oli suhteellisen kivuton, sillä jo opinnoissa tutuksi tulleet niin ihanat Office 365 ohjelmat olivat myös Lidlillä kovassa käytössä. Aiempaa kokemusta olen kerryttänyt Lidlin logistiikkapuolelta jo useamman vuoden ajalta, joten kokonaiskuva varsinkin tavaranhallinnan prosesseista oli jo syntynyt.
Luonnollisesti kaikessa työssä on oma oppimisensa niin rutiinien kuin käytäntöjen osalta, ja sen sain oppia alkuviikkojen aikana, kun päähäni yritettiin tunkea mahdollisimman paljon uutta asiaa molempien osastojen päivittäisistä tehtävistä ja niiden aikataulutuksesta ja ensimmäisen kahden viikon jälkeen mietinkin, tuleeko tästä mitään. Olin onnekkaassa asemassa ja sainkin erittäin ammattitaitoiset ja välittävät työkaverit ja esihenkilöt, joilta uskalsi aina kysyä apua.
Myynnin tiimi
Etukäteen ajattelin, että varsinkin myynnin osaston hommat olisivat helppoja, sillä nimensä mukaisesti ajattelin, että yritetään nyt vähän edesauttaa firman myyntiä tässä. Tosiasiassa taustaprosessit myymälän ja jakelukeskuksen välillä ovat valtavat ja yhden myyjän ja assistentin väliin mahtuu aika monta välikättä, joten isojen kokonaisuuksien hahmottamiskyky ainakin tässä työssä kehittyi rutkasti.
Tavaranhallinta
Erityisesti pidin inventaarioiden käsittelystä, sillä jo opinnoissa käsitellyt asiat tulivat käytännössä näkyviin silmien eteen, vaikkakin tietokoneen näytölle. Olin muiden tavaranhallinnan työntekijöiden kanssa vastuussa myymäläinventaarioiden tarkastuksista, eli kävin jokaisen tuotteen saldot läpi, vertasin niitä oletussaldoihin, tarkistin myyntimäärät ja sen jälkeen piti arvuutella, onko tuote laskettu väärin vai onko laskuissa tapahtunut saldojen osalta virhe jo aiemmin prosessissa varastosta myymälään. Jonkun lukijan mielestä kuvailemani inventaarioon liittyvä tehtävä kuulostaa tylsältä, mutta jotenkin nautin kovan kiireen keskellä oman päätöksentekokyvyn haastamisesta.
Työtehtävät
Sitten ehkä tekstin tylsimpään osioon, eli työtehtävien luettelointiin: myymälä- ja varastokirjanpidon kirjaukset, controllingin avustavat tehtävät, sisäisten tiedotteiden laadinta ja lähetys, myymäläinventaarioiden käsittely, jakelukeskusinventaarion avustaminen, laskujen tarkastus ja täsmäytys, kokousjärjestelyt ja nuorten tettiläisten kouluttaminen helpompiin toimistotehtäviin. Kuten edellä mainitusta tekstistä voi päätellä, oli työpäivät varsinkin alkuun aika hektisiä ja tuntui, että täytyi olla monessa paikassa samaan aikaan, mutta yllättävän nopeasti tehtävistä tuli rutiininomaisia ja kaikista selvittiin kunnialla.
Mitä kaikesta jäi käteen?
Kaiken kaikkiaan neljä kuukautta meni todella nopeasti ja alun haasteiden jälkeen todella pidin työstäni, sillä tylsää hetkeä ei koko kesän aikana kerennyt kertaakaan tulla. Omasta mielestäni hoidin tehtäväni hyvin, niin hyvin, että sain jo viestiä, että haluaisinko tulla ensi kesänä uudestaan. Työtehtäväkokeilu oli siis onnistunut myös työnantajan näkökulmasta, sillä periaatteessa kahden osaston osaaja säästää yhden henkilön palkkakustannukset.
Aleksanteri Loukojärvi
Tavaranhallinnan ja myynnin assistentti, Lidl Suomi Ky
Verkostoidu kanssani Linkedinissä