Ryhmämme ”Monttu auki” alkoi pohtimaan Riihimäen Kauppakeskus Atomin alueen liikenteellisiä ratkaisuja sekä niiden vaikutuksia ympäristöön. Valintamme kohdistui Kauppakeskus Atomiin koska se on keskeinen osa Riihimäkeä ja siinä on iso käyttäjäkunta, jolloin käyttäjäpaine on kovaa sekä rasittavaa. Valinta oli helppo ja teimme sen yhteisymmärryksessä.
Pohdimme yhdyskuntarakenteen ja liikenneympäristön tarkastelukehikkoa ja päädyimme seuraavanlaisiin mietintöihin:
- Liikenneyhteyksien toteutus
- Yhteiskunnallinen vaikutus
- Kaavoituksen toteutus
- Esteettömyyden toteutus.
Kauppakeskus Atomi sijaitsee keskeisellä paikalla Riihimäen keskustassa, myös yhteiskunnallisesta näkökulmasta. Liikenneyhteydet sinne ovat erittäin hyvät. Valtatie 3 menee ainoastaan parin kilometrin päästä Riihimäen keskustasta, samoin kantatie 54 kulkee lähellä. Hyvinkäältä tuleva yhdystie 2850 lähtee lähes Kauppakeskus Atomin pihasta, mikä mahdollistaa myös naapurikunnasta nopean reissun prismaan. Raskaalle liikenteelle on rakennettu hieno ja toimiva tavaran vastaanottoalue. Se on erillään muusta liikenteestä, mikä on hyväksi havaittu asia.
Aivan Kauppakeskus Atomin vieressä sijaitsee myös Riihimäen rautatieasema sekä matkakeskus. Varsinkin rautatieasema on erittäin tärkeä paikka
koko
kaupungille, koska sitä käyttävät sadat ihmiset päivittäin ja se tuo paljon ihmisiä Kauppakeskus Atomiin asiakkaiksi.
Polkupyörällä ja kävellen Kauppakeskus Atomiin kulkeminen onnistuu myös helposti, keskeisen paikan ansiosta. Pyörille on varattu myös pyörätelineitä aivan ovien edestä. Pyöräilyn lisääntyessä erilliset pyöräväylät olisivat kylläkin tarpeen.
Kaavoitus on toteutunut mukavasti Kauppakeskus Atomin läheisyydessä. Kauppa-alue on laitettu asuinalueiden keskelle, jolloin palvelut ovat asukkaiden lähellä.
Esteettömyys on myös otettu huomioon, ja esimerkiksi parkkipaikkoja on invalideille paljon. Osa inva-paikoista on kuitenkin sijoitettu huonosti aivan parkkipaikan ja kauppakeskuksen väliin sijoittuvan ajoväylän varteen. Näiltä paikoilta on käytännössä pakko ylittää kyseinen ajoväylä ilman suojatien mahdollisuutta, mikä on esimerkiksi pyörätuolia käyttäville vaarallista.
Parkkipaikka on yleisesti rakennettu todella autoilija ystävälliseksi mutta kevytliikenne jäänyt pienemälle huomiolle. Tämän huomaa kevyenliikenteen väylistä, jotka johtavat Atomiin parkkipaikan puolelta. Kevyenliikenteen väylillä on useita kevyenliikenteen ja ajoneuvoliikenteen risteys kohtia. Nämä risteys kohdat ovat sijoitettu parkkipaikan pää ulos- ja sisääntulo väylille. Kevyenliikenteen on todella vaarallista lähestyä Atomia tämän parkkipaikan puolelta. Parkkitalon rakentaminen olisi paras ratkaisu tilan säästämiseen ja kevyen liikenteen erottamiseen autoliikenteestä. Rahan ollessa vähissä kuvan mukainen ratkaisu tien paikan vaihtamisesta olisi myös vaihtoehtoinen ratkaisu.
Punainen väri kuvaa nykyistä parkkipaikan pääväylää. Vihreä reitti olisi vaihtoehtoinen ratkaisu, jolla korvattaisiin nykyinen reitti. Tällä ratkaisulla ei tarvitsisi ylittää enää tietä kaupan ja pysäköintialueen välillä.
Aleksi. O, Juuso, Timo, Retu ja Ville