Viisi lukuvinkkiä pelimaailmasta

0

Marraskuun toisella viikolla vietetään peliviikkoa. Sen kunniaksi nostamme esiin viisi kirjaa, jotka lähestyvät pelejä ja pelaamista eri näkökulmista. E-kirjojen käyttö edellyttää HAMKin käyttäjätunnuksia.

Kuorikoski, J. (2021). Pelien Suomi: Tarinoita kotimaiselta pelialalta. Gaudeamus.

Kuorikoski jatkaa Sinivalkoisessa pelikirjassa aloittamaansa suomalaisen pelialan tarinaa. Tässä kirjassa hän nostaa esiin vuosien 2014-2020 merkittävimmät pelijulkaisut, mutta myös mielenkiintoisia mutta vähälle huomiolle jääneitä pelejä. Lopputuloksena on edustava kattaus suomalaisesta pelimaailmasta ja sen monimuotoisuudesta. Pelien kehittäjien puheenvuoroja täydentävät Kuorikosken tekemät pelianalyysit.

Kemppainen, J. (2022). 100 peli-ideaa. Aviador.

Tämä kirja on tehty sinulle, joka olet haaveillut oman pelin tekemisestä: se toimii sekä inspiraation lähteenä että oppikirjana. Kemppainen paljastaa kirjassa 100 omaa ideaansa, toiveenaan että jonakin päivänä hän näkee niistä jotkin elossa. Jokaisen idean hän on varustanut kommenteilla sekä genre- ja alustamerkinnöillä. Kirjan johdannossa esitettävien kysymysten avulla peli-ideoita voi helposti lähteä kehittämään aina kaupalliseen tuotantoon asti.

Haataja, O., Leinonen, L. (2021). E-urheilijan suorituskykyopas. [Fitra].

Tästä kirjasta on hyötyä siinä vaiheessa, kun harkitset pelaamista ammatiksi. Suorituskykyopas on jaettu viiteen osioon, joita ovat kehittävä harjoittelu, liikunta, ravitsemus, uni ja psyykkisten taitojen harjoittelu. Tutkimusta ja käytäntöä yhdistävässä kirjassa pääsevät ääneen paitsi asiantuntijat, myös ammattipelaajat.

Hämäläinen, T., & Manzos, A. (2020). Pelien äärettömät maailmat: Elämän suuret kysymykset digitaalisissa peleissä. Gaudeamus.

Unelmat, kuolema, äärettömyys – elämän suuria kysymyksiä, joita Hämäläinen ja Manzos lähestyvät kirjassaan pelien kautta. Pelit ovat heidän mielestään ennen kaikkea kulttuurituotteita, jotka tuottavat syvällisiä elämyksiä. Näkemystä he tukevat peilaamalla teemoja muihin aloihin, kuten kirjallisuuteen ja filosofiaan. Kirja on hyvä pari Kuorikosken Pelitaiteen manifestille.

Kuorikoski, J. (2018). Pelitaiteen manifesti. Gaudeamus.

Kuorikoski kertoo kirjoittaneensa kirjan kahdesta syystä: yhtäältä osoittaakseen, että pelialalla on annettavaa korkeakulttuurille ja toisaalta haastaakseen pelialan huomioimaan myös oman kulttuurillisen vastuunsa. Pelit heijastavat maailmaa ja pakottavat meidät katsomaan silmiin myös sen raadollisempaa puolta. Kuten muukin taide, pelit herättävät ajatuksia ja tunteita, haastavat ja ottavat kantaa.

PS. Joko olet pelannut HAMKin omaa Kirjastomysteeri-verkkopeliä?

Kuvasta kiitos: Felix Lichtenfeld@Pixabay 

Comments are closed.