Viiden valikoima valehtelusta

0

Meille valehdellaan kaikkialla ja koko ajan. Moraalisella asteikolla valheita on hyvin monenlaisia: valkoiset valheet ovat osa sosiaalista kanssakäyntiämme, ja kaikki syyllistymme jossakin vaiheessa asioiden kaunisteluun omaksi eduksemme. Mainokset tiedämme valheiksi, mutta silti me niihin lankeamme. Tarkoituksellinen, pahantahtoinen valehtelu, huijaukset ja petokset tapahtuvat muille, ei meille.

Valheellisten viestin pommituksessa meiltä vaaditaan jatkuvaa kyseenalaistamista, saamiemme viestien arviointia ja faktojen selvittämistä. Seuraavassa viiden valikoima eri tavoista, joilla meihin yritetään vaikuttaa. Lisää esimerkkejä löydät kokoamastamme lukulistasta.


Tamminen, J. (2019). Nauti tyhjyydestä ja muita vastamainoksia. Helsinki: Voima.

Häiriköt-päämajan vastamainokset antavat huutia mainoslauseiden yhden vaihtoehdon logiikalle. Mainosten vaihtoehtoisia tulkintoja täydentävät asiantuntijoiden kertomukset kulissien takaa: mikä on se perusta, jolle tunnetun brändin menestys on rakennettu?

Suosittelen kaikille, joiden sisällä asuu pieni anarkisti.


Gladwell, M. & Rekiaro, I. (2019). Sinisilmäiset: Miksi luotamme toisiin silloinkin kun ei pitäisi. Helsinki: Werner Söderström Osakeyhtiö.

Ihmisellä on sosiaalinen tarve luottaa toiseen ihmiseen – se on perusedellytys yhteiskunnan rakentamiselle. Siksi vaistomaisesti luotamme jopa tuntemattomiin ihmisiin, kun niin ei todellakaan pitäisi tehdä. Tulkitsemme muiden eleitä, ilmeitä ja toimintoja oman kokemuksemme perusteella, ja helposti syyllistymme virhearviointeihin. Gladwell kertoo useista tapauksista, joissa virhetulkinnoilla on ollut vakavia seurauksia. Olemmeko me tuomittuja toistamaan samoja virheitä yhä uudestaan ja uudestaan?

Suosittelen kaikille ihmisen toiminnasta kiinnostuneille.


Vainio, O. & Kortesuo, K. (2013). Diktaattorin käsikirja: Tavoitteena maailmanherruus. Helsinki: Talentum.

Oppaan muotoon kirjoitettu kirja keskittyy sanoilla vaikuttamiseen. Vainion ja Kortesuon punainen kirja on kirjoitettu humoristisesti, mutta se perustuu vankalle tutkimustiedolle. Lukuisat esimerkit elävästä elämästä saavat lukijalta hymyn hyytymään varsin pian. Näinkö helppo meitä on huijata?

Suosittelen kaikille niille, jotka kuvittelevat tekevänsä omat päätöksensä.


Vehkoo, J. (2019). Valheenpaljastajan käsikirja. [Helsinki]: Kosmos.

Ylen Valheenpaljastaja-juttusarja on varmasti monelle tuttu; se alkoi ilmestyä juuri oikeaan aikaan, kun valeuutiset ja verkossa liikkuva virheellinen ”tieto” nousivat puheenaiheeksi. Tämä kirja syventää juttusarjassa esiteltyjä teemoja: valeuutisia, salaliittoteorioita, hakualgoritmeja ja misinformaatiota. Vehkoo päättää kirjansa kymmeneen ohjeeseen joilla tunnistaa ja torjua väärää tietoa.

Suosittelen erityisesti niille, joiden tärkein tiedonlähde on verkko.


Honkanen, H. (2016). Vaikuttamisen psykologia: mielen muuttamisen tiede ja taito. Helsinki: Arena-Innovation Oy.

Tämä on kirja, joka jokaisen amkkilaisen pitäisi lukea. Henry Honkanen käy läpi kaiken oleellisen vaikuttamisesta: sen psykologiset mekanismit, käytännöt ja taktiikat, eetoksen ja moraalin. Kirjasta opit miten saada ihmiset toimimaan toivomallasi tavalla, mutta myös torjumaan muiden epätoivottuja vaikutusyrityksiä.

Suosittelen kaikille, jotka ovat tekemisissä ihmisten kanssa.

Katso myös Library-blogin lukuvinkit.

Comments are closed.