Reilut 300 HAMKilaista kertoi marraskuussa mielipiteensä HAMKin Finnasta. Vain muutaman kuukauden kokemuksen perusteella Finna sai kouluarvosanan 8.
Vastauksista 84% tuli opiskelijoilta, tekniikka hyvin edustettuna
Vastauksia saatiin yhteensä 307 HAMKilaiselta, joista opiskelijoita oli 84,4%, opettajia 8,9%, tutkimuksessa työskenteli 3,5%. Pääosa vastaajista edusti teknisiä aloja, liiketalous oli hyvä kakkonen. Kolmannelle sijalle kiri hoitotyö. Erityismaininnan arvoinen on maatalous- ja metsäala, jonka vastausprosentti oli kiitettävän suuri verrattaessa heidän osuuteensa kaikista HAMKin opiskelijoista.
Kaikki tiet vievät Finnaan
Suurin osa vastaajista joutui Finnaan vähän kuin pakosta: kirjaston tiedonhakulinkit ja uusintalinkit ohjasivat suoraan uuteen palveluun. Osa oli kuullut Finnasta kirjaston tiedotteista ja sähköposteista, ja muutamalla kampuksella oli Finnasta tarjottu erillistä perehdytystä opiskelijaryhmille.
Finnasta haetiin ensisijaisesti kurssikirjoja ja oheisaineistoja
Pääosa vastaajista tuli Finnaan etsimään tietoa: aineistohakua käytti 45,2%, aiheenmukaista hakua teki 18,2%. Kolmannes käytti Finnaa aineistojen varaukseen ja lainojen uusintaan. Pääosa etsi tietoa opiskeluaan varten (74,2%), mutta Finnasta etsittiin tietoa myös tutkimusta varten (9,8%).
Finnasta löydetiin se, mitä tarvittiin ja vähän muutakin
Peräti 88,5% käyttäjistä kertoi löytäneensä etsimänsä. Jopa 64,3 % ilmoitti löytäneensä lisäksi jotakin muuta kiinnostavaa. Haun epäonnistumisesta raportoi 5,4% vastaajista, mutta heistä moni epäili ongelman olevan siinä etteivät osaa käyttää uutta palvelua. Erityisesti e-kokoelmien löytyminen koetaan edelleen hankalaksi.
Finna koettiin ennen kaikkea hyödylliseksi
Parhaat pisteet käyttäjät antoivat Finnalle hyödyllisyydestä, mikä kertoo ehkä enemmän kirjastoluettelojen vakiintuneesta asemasta yleensä. Helppokäyttöisyys ja käytön miellyttävyys rankattiin vastaukissa yhtä hyviksi, samoin aineiston löytyvyys. Finnan tuomalla ajan säästöllä vaikuttaisi olevan näitäkin suurempi merkitys.
Finna sai arvosanaksi 8
Suurin osa vastaajista antoi Finnan arvosanaksi 8 tai enemmän. Peräti 95,5% vastaajista suosittelisi sitä muillekin. Kiitosta Finnan ominaisuuksista sai erityisesti HAKA-kirjautuminen, mikä mahdollistaa kirjautumisen asiakastietoihin ilman kirjastokorttia. Finnalta toivottiin lisää Googlemaisia hakusanaehdotuksia, sekä erilaisia TOP10-listoja.
Millaisia aineistoja Finnasta halutaan löytää?
Pääosa haluaa jatkossakin käyttää Finnaan kirjojen (83,1%) ja e-kirjojen (84,7%) löytämiseen. Myös verkkolehtiä haluttiin Finnaan helposti löydettäväksi (92%). Muuten Finnalta toivottiin ennen kaikkea kattavampaa luotettavan verkkoaineiston tarjontaa.
Kuinka usein käytät Finnaa?
Pääosa vastaajista käytti Finnaa vähintään pari kertaa kuukaudessa. Ensimmäisen kerran Finnaa käyttäviä oli useita, olihan se ollut käytössä vasta muutaman kuukauden.
Luotettavin tieto löytyy edelleen kirjastosta
Finna koetaan kirjaston kokoelmaluetteloksi, joten sen vaihtoehtoina mainittiin erilaisten kirjastojen kokoelmatietokantoja. Google ja Google Scholar saivat vain muutaman hajamaininnan. HAMKin opiskelijat tuntuvat selvästi ymmärtävän, että luotettavan tiedon löytää edelleen parhaiten juuri kirjastosta.