Asiakasuskollisuus – Mitä se merkitsee pienyrittäjälle

0

Asiakasuskollisuus on tulosta asiakkaan ja brändin välisestä vahvasta tunnesiteestä. Tämä side syntyy, kun asiakas saa brändistä positiivisen kokemuksen, joka täyttää tai ylittää hänen odotuksensa. Asiakasuskollisuus voi johtaa toistuviin ostoihin, myönteisiin suusta suuhun suosituksiin sekä muihin brändiä ja sen tunnettuutta edistäviin toimiin.

 

Asiakasuskollisuus on erittäin tärkeä tekijä pienyrityksille, sillä se voi tuoda monia etuja liiketoiminnalle. Tässä muutamia esimerkkejä:

 

  1. Pysyvät asiakassuhteet: Uskolliset asiakkaat palaavat yritykseesi aina kerta toisensa jälkeen. Heidän pysyvyytensä auttaa vakaannuttamaan yrityksen tuloja ja vähentämään markkinointi- ja hankintakustannuksia, sillä uusien asiakkaiden hankkiminen on aina kalliimpaa kuin nykyisten asiakkaiden säilyttäminen.
  2. Suusanasta ja suositukset: Tyytyväiset asiakkaat voivat toimia yrityksen parhaimpina markkinoijina. He suosittelevat yritystä ystävilleen, perheenjäsenilleen tai kollegoilleen, mikä voi tuoda lisää uusia asiakkaita, ilman kuluja.
  3. Lisämyynti ja ristiin myynti: Uskolliset asiakkaat ovat taipuvaisempia ostamaan enemmän tuotteita tai palveluita yritykseltä tai kokeilemaan uusia tuotteita. Tämän avulla voit kasvattaa helpommin liikevaihtoa.
  4. Palaute ja kehitysmahdollisuudet: Uskolliset asiakkaat voivat antaa sinulle arvokasta palautetta ja ideoita yrityksen kehittämiseksi. Heidän mielipiteidensä avulla yrityksen on mahdollista tarjota parempaa asiakaspalvelua.
  5. Kustannukset ja säästöt: Kun asiakkaat ovat uskollisia yritykselle, heidän kanssaan tehtävä liiketoiminta voi olla tehokkaampaa ja taloudellisesti kannattavampaa. Yritys voi tarjota heille erikoistarjouksia, ikään kuin vain heille kohdennettuja.
  6. Kilpailuetu: Asiakasuskollisuus voi olla myös kilpailuetu pienyrityksille. Tyytyväiset ja uskolliset asiakkaat voivat auttaa erottumaan kilpailijoista ja näin houkutella uusia asiakkaita lisää.
  7. Kriisitilanteiden selvittäminen: Uskolliset asiakkaat ovat todennäköisemmin yrityksen tukena myös vaikeinakin aikoina, kuten talouskriisissä tai pandemian aikana. Heidän avullaan yritys selviää paremmin vaikeistakin ajoista.

 

Voimme siis todeta, että asiakasuskollisuus on arvokas voimavara pienyrityksille. Se ei ainoastaan lisää tuloja ja vähennä kustannuksia, vaan myös vahvistaa yrityksen mainetta ja pitkäaikaista kestävyyttä markkinoilla. Siksi pienyritysten tulisi panostaa asiakasuskollisuuden rakentamiseen ja ylläpitoon.

 

Kuva: Haastateltavan yrityksen logo

 

Haastattelu – Kultahevonen KY, Päivi Jokipelto-Riento

 

Miten päädyit pienyrittäjäksi?

  • Oma kiinnostus on aina ollut suuri hevosalalle ja halu tehdä jollain muotoa töitä hevosalalla on ollut lähellä sydäntä. Kuitenkaan mahdollisuuksia ei sille ei ole tullut vastaan, niin päätin luoda itselleni mahdollisuuden.

 

Mitkä ovat suurimmat haasteet yrittäjänä?

  • Ehdottomasti sijainti. Lahden alue on varmasti Suomen yksi hankalimmista alueista hevosalan yrittäjälle. Valtaosa talleista lopettaa toimintansa ja hevosen pidon kallistuttua moni joutuu luopumaan hevosestaan. Ne harvat, jotka voivat vielä pitää hevosensa eivät välttämättä tahdo ostaa kalliimpia laaturehuja ja varusteita kustannusten ollessa korkealla. Täällä alueella myös tarjontaa on todella paljon ja varaa valita, mistä ostaa hevoselleen rehut ja varusteet on runsaasti. Tämä on myös syy oman kivijalka liikkeen lopettamiselle.

 

Millainen on asikaskohderyhmäsi?

  • Varmasti suuren kohderyhmä on omat ja tyttäreni hevostutut. Niin sanottu suusanasta tieto on auttanut luomaan asiakaskuntaa. Tyypillinen asiakas on hyvä tuloinen, keski-ikäinen nainen, jolla on yksi hevonen täysihoito tallipaikalla.

 

Miten houkuttelet asiakkaita uusia asiakkaita?

  • Asiakkaita on nykyään vaikea houkutella lisää, siksi olenkin pyrkinyt tarjoamaan vähemmän myytyjä tuotteita ja rehuja hyvällä hinnalla. Esimerkiksi uutuutena valikoimassa on St. Hippolytin hevosrehut, joille ei ole Päijät- Hämeessä muita jälleenmyyjiä.

 

Kuinka luot asiakasuskollisuutta ja pidät asiakkaasi tyytyväisinä?

  • Vanhoista asiakkaista on vuosien varrella jo tullut niin tuttuja, että heille voi tarjota hieman extra palveluita. Säilytän rehuja kotonamme, josta asiakas on voinut noutaa haluamanansa päivänä ja kellonaikana rehunsa. Joskus myös tarpeen tullen rehut kulkeutuvat mukana kilpailuihin ja valmennuksiin, josta asiakas voi kätevästi ne napata mukaansa, jos näin on ennalta sovittu.

 

Mikä on ollut opettavaisinta yrityselämässä?

  • Suomessa ei tueta pienyrittäjiä riittävästi ja yrittäminen ei meinaa olla kannattavaa. Tätä kuitenkin tehdään niin sanotusta rakkaudesta lajiin ja tämän turvin ruokin myös meidän hevosen, sillä rehujen myynti kattaa oman hevosen ruokintakulut siinä samalla.

Pienyrittäjyys on erittäin rankkaa ja hankalaa, joten lujien asiakassuhteiden muodostaminen on elinehto.

 

Lähteet:

https://www.efficy.com/fi/opas-asiakasuskollisuuden-rakentamiseen/

https://www.theseus.fi/bitstream/handle/10024/103500/Luoma-aho_Anne.pdf?sequence=1

Artikkelikuva:

Kultahevonen KY, yrityksen logo

 

Blogitekstin kirjoittajat: Riikka Räisänen ja Silja Riento

Leave A Reply